sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další plány lodi Cygnus

Kosmická loď Cygnus pro čtvrtou zásobovací misi k ISS už je poměrně blízko dokončení. Poté, co minulý let vloni na konci října skončil v plamenech jen pár sekund po startu se událo hodně věcí – firma OSC, která provozuje rakety Antares a lodě Cygnus rozhodla o výměně motorů AJ-26, které se používají na prvních stupních nosičů. Dokud se nepodaří upravit raketu pro nové motory, budou lodě Cygnus létat na raketách Atlas V. A jelikož mají Atlasy větší nosnost než původní Antaresy, je možné na ně posadit větší a těžší kosmickou loď – příští Cygnus, který poletí ke stanici tedy už bude v rozšířené formě s větším nákladovým prostorem, lehčími solárními panely a upravenými nádržemi na palivo. Všechny další lodě už budou využívat tento nový design.

Ve středu 14. října na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě přijel tahač s připojeným kontejnerem. V jeho útrobách byl uložený servisní modul nové lodi Cygnus. Jeho cesta na kosmodrom vedla z města Dulles ve Virginii. Právě zde má společnost Orbital ATK svou montážní halu. Sestava se na cestu vydala v pondělí, cesta dlouhá téměř 1400 kilometrů tedy zabrala skoro dva dny.

Servisní modul pro čtvrtou loď Cygnus dorazil na Kennedyho středisko.
Servisní modul pro čtvrtou loď Cygnus dorazil na Kennedyho středisko.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Právě na servisním modulu najdeme třeba oproti minulým modelům upravené nádrže, nebo odlišné solární panely. V dalších dnech by měli technici zajistit jeho spojení s přetlakovou částí, tedy vlastním nákladovým modulem. Ten již na kosmodrom od výrobce, turínské společnosti Thales Alenia Space, dorazil lodí již v první polovině srpna.

Do hermetizovaného prostoru nákladového modulu bude možné uložit tři a půl tuny nákladu – od jídla, přes oblečení až po vědecké experimenty pro šestičlennou posádku orbitálního komplexu. Oproti původním modelům má vylepšený Cygnus o zhruba metr delší nákladový prostor, což mu umožňuje nést více nákladu.

Servisní modul pro loď Cygnus v hale společnosti Orbital ATK před odesláním na Floridu.
Servisní modul pro loď Cygnus v hale společnosti Orbital ATK před odesláním na Floridu.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ale zpátky k servisnímu modulu, který nyní dorazil na kosmodrom. Už jsme říkali, že jeho součástí jsou vějířovité a zpět nesložitelné panely UltraFlex. Jejich hlavní výhodou je, že jsou lehčí, než doposud používané panely připomínající křídla. Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a jedná se o vlastní výrobek firmy Orbital ATK, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.

Po spojení servisního a zásobního modulu bude loď převezena na vedlejší stanoviště, kde bude do jejích nádrží napuštěno palivo pro manévrovací trysky. Následným krokem bude zapouzdření lodi do aerodynamického krytu, ve kterém se v listopadu vydá k připojení s nosnou raketou Atlas V. Pokud půjde všechno podle plánu, měli bychom se startu Atlasu s lodí Cygnus dočkat 3. prosince ve 23:02 středoevropského času, přičemž startovní okno má trvat půl hodiny. Sama firma označuje tuto misi zkratkou OA-4, kterou vidíte v logu na začátku článku. Půjde o čtvrtý zásobovací let z deseti objednaných, přičemž se proslýchá, že NASA by mohla ještě přiobjednat tři další lodě.

Aktuální plány počítají s tím, že Atlas poletí s lodí Cygnus ještě jednou – pátá zásobovací mise (označovaná OA-6) má zatím start stanovený na 10. března příštího roku. Podle vyjádření prezidenta společnosti Orbital ATK, Franka Culbertsona, by z původní rampy ve Virginii mohla nová raketa Antares s lodí Cygnus (OA-5) odstartovat příští rok v květnu.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/OA4.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/oa4_cygnus_arrives.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/SM-6-in-SMF-2015-10-07-012-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před

Obdivuhodné, ako rýchlo dokážu prekopať loď na inú raketu a nosnosť,
potom ma napadá otázka čo je na ATV tak komplikované, že stavba trvá roky a už vôbec nerozumiem, prečo nauka nedokáže odštartovať za 10 rokov. alebo je to technologický pokrok 1 NASA, 2 ESA (jaxa a …) potom dlho nič a ROSKOSMOS.

Vete:“Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a vyrábí jedná se o vlastní výrobek firmy, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.“ niečo chýba.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

O tom, že Cygnus dostane prodlouženou verzi se vědělo už dříve. Na havárii je tato událost nezávislá.

Něco chybí, něco přebývá. Opravím to, děkuji. 😉

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To jsou ty panely co měly být původně na servisním modulu Orionu než ho NASA zadala ESA ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Myslím, že nejde o přesně ten samý model, ale základ je stejný. Myslím, že panely pro Orion se měly v pár detailech lišit.

TCM
TCM
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Tak Rusko přeci nemá peníze na kosmický program, to musí lít do zbrojení a hybridních válek… (Rusko má dnes větší podíl vojenského rozpočtu na HDP než USA).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.