Kosmická loď Cygnus pro čtvrtou zásobovací misi k ISS už je poměrně blízko dokončení. Poté, co minulý let vloni na konci října skončil v plamenech jen pár sekund po startu se událo hodně věcí – firma OSC, která provozuje rakety Antares a lodě Cygnus rozhodla o výměně motorů AJ-26, které se používají na prvních stupních nosičů. Dokud se nepodaří upravit raketu pro nové motory, budou lodě Cygnus létat na raketách Atlas V. A jelikož mají Atlasy větší nosnost než původní Antaresy, je možné na ně posadit větší a těžší kosmickou loď – příští Cygnus, který poletí ke stanici tedy už bude v rozšířené formě s větším nákladovým prostorem, lehčími solárními panely a upravenými nádržemi na palivo. Všechny další lodě už budou využívat tento nový design.
Ve středu 14. října na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě přijel tahač s připojeným kontejnerem. V jeho útrobách byl uložený servisní modul nové lodi Cygnus. Jeho cesta na kosmodrom vedla z města Dulles ve Virginii. Právě zde má společnost Orbital ATK svou montážní halu. Sestava se na cestu vydala v pondělí, cesta dlouhá téměř 1400 kilometrů tedy zabrala skoro dva dny.
Právě na servisním modulu najdeme třeba oproti minulým modelům upravené nádrže, nebo odlišné solární panely. V dalších dnech by měli technici zajistit jeho spojení s přetlakovou částí, tedy vlastním nákladovým modulem. Ten již na kosmodrom od výrobce, turínské společnosti Thales Alenia Space, dorazil lodí již v první polovině srpna.
Do hermetizovaného prostoru nákladového modulu bude možné uložit tři a půl tuny nákladu – od jídla, přes oblečení až po vědecké experimenty pro šestičlennou posádku orbitálního komplexu. Oproti původním modelům má vylepšený Cygnus o zhruba metr delší nákladový prostor, což mu umožňuje nést více nákladu.
Ale zpátky k servisnímu modulu, který nyní dorazil na kosmodrom. Už jsme říkali, že jeho součástí jsou vějířovité a zpět nesložitelné panely UltraFlex. Jejich hlavní výhodou je, že jsou lehčí, než doposud používané panely připomínající křídla. Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a jedná se o vlastní výrobek firmy Orbital ATK, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.
Po spojení servisního a zásobního modulu bude loď převezena na vedlejší stanoviště, kde bude do jejích nádrží napuštěno palivo pro manévrovací trysky. Následným krokem bude zapouzdření lodi do aerodynamického krytu, ve kterém se v listopadu vydá k připojení s nosnou raketou Atlas V. Pokud půjde všechno podle plánu, měli bychom se startu Atlasu s lodí Cygnus dočkat 3. prosince ve 23:02 středoevropského času, přičemž startovní okno má trvat půl hodiny. Sama firma označuje tuto misi zkratkou OA-4, kterou vidíte v logu na začátku článku. Půjde o čtvrtý zásobovací let z deseti objednaných, přičemž se proslýchá, že NASA by mohla ještě přiobjednat tři další lodě.
Aktuální plány počítají s tím, že Atlas poletí s lodí Cygnus ještě jednou – pátá zásobovací mise (označovaná OA-6) má zatím start stanovený na 10. března příštího roku. Podle vyjádření prezidenta společnosti Orbital ATK, Franka Culbertsona, by z původní rampy ve Virginii mohla nová raketa Antares s lodí Cygnus (OA-5) odstartovat příští rok v květnu.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/OA4.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/oa4_cygnus_arrives.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/SM-6-in-SMF-2015-10-07-012-1.jpg
Obdivuhodné, ako rýchlo dokážu prekopať loď na inú raketu a nosnosť,
potom ma napadá otázka čo je na ATV tak komplikované, že stavba trvá roky a už vôbec nerozumiem, prečo nauka nedokáže odštartovať za 10 rokov. alebo je to technologický pokrok 1 NASA, 2 ESA (jaxa a …) potom dlho nič a ROSKOSMOS.
Vete:“Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a vyrábí jedná se o vlastní výrobek firmy, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.“ niečo chýba.
O tom, že Cygnus dostane prodlouženou verzi se vědělo už dříve. Na havárii je tato událost nezávislá.
Něco chybí, něco přebývá. Opravím to, děkuji. 😉
To jsou ty panely co měly být původně na servisním modulu Orionu než ho NASA zadala ESA ?
Myslím, že nejde o přesně ten samý model, ale základ je stejný. Myslím, že panely pro Orion se měly v pár detailech lišit.
Oni je neustále vylepšují. 😉 http://www.orbitalatk.com/space-systems/space-components/solar-arrays/docs/FS008_15_OA_3862%20MegaFlex%20Solar%20Array.pdf
https://www.orbitalatk.com/space-systems/space-components/solar-arrays/docs/UltraFlex_Fact_Sheet.pdf
Super, díky za link!
Tak Rusko přeci nemá peníze na kosmický program, to musí lít do zbrojení a hybridních válek… (Rusko má dnes větší podíl vojenského rozpočtu na HDP než USA).