sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vulcan využije rampy po Atlasech

Společnost ULA, která momentálně provozuje rakety Atlas V a Delta IV připravuje zbrusu nový nosič pojmenovaný Vulcan. Ten by měl vyřešit řadu současných problémů. V první řadě má zbavit Spojené státy závislosti na dodávkách ruských motorů RD-180, které pohání první stupně raket Atlas V. Kromě toho by měla ušetřit i samotná firma – momentálně provozuje dva typy raket s velmi podobnými parametry. Nasazením Vulcanu proto dojde k tlumení jejich provozu. Už nyní je ale potřeba řešit, odkud budou nové rakety startovat.

Program firmy ULA počítá s tím, že by Vulcany využívaly zázemí postaveného pro rakety Atlas V jak na Vandenbergově základně v Kalifornii, tak na floridském mysu Canaveral.  Už teď je jasné, že rampy budou muset projít úpravami – Vulcan má totiž mít větší průměr centrálního stupně, než jaký mají Atlasy. Na dotaz, jak velký objem prací bude potřeba pro úpravu ramp odpověděl Mark Peller, programový manažer rakety Vulcan, že půjde o středně rozsáhlé změny.

Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zatím stále platí, že nová raketa by měla využívat motoru BE-4, který bude spalovat palivo na bázi metanu. Jako záložní možnost zůstává motor AR1 od společnosti Aerojet Rocketdyne. ULA počítá s tím, že Vulcany a Atlasy budou létat několik let společně – zatímco první start nové rakety by měl přijít v roce 2019, Atlasy doslouží až v průběhu dvacátých let.

Plány hovoří i o osudu ramp pro rakety Delta – ať už na Floridě, nebo v Kalifornii. Firma počítá s tím, že zachová jejich provoz minimálně do roku 2023, kdy by měl na Vulcanu začít fungovat vylepšený horní stupeň. Poté bude možné nahradit těžkotonážní Deltu IV-Heavy. Její lehčí varianta, tedy klasická Delta IV by měla startovat naposledy v roce 2019 – viz starší článek.

Kromě toho by na konci roku 2017, nebo na začátku roku následujícího, měl proběhnout definitivně poslední start rakety Delta II. Tím pádem by v první polovině 20. let měla skončit éra nosičů Delta. Díky tomu se ULA bude start jen o dvě odpalovací rampy místo současných pěti. Rampa na Floridě se bude používat pro běžné starty Vulcanů směrem na východ, z Kalifornie se budou vypouštět satelity na polární dráhy.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/04/dn27343-1_800.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/vulcan_srbs.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
cecil
cecil
9 let před

Co s tymi zvysnymi rampami? Vie sa, ako budu vyuzivane?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  cecil

Detaily zatím neznáme, firma je možná odprodá, nebo přebuduje na něco jiného.

TCM
TCM
9 let před

Přijde mi trochu škoda, že po zrušení Delta IV zanikne i motor RS-68, který je v tuhle chvíli nejsilnější vodíkový motor na světě. Vlastně tak trochu nechápu, proč na SLS bude RS-25 a ne právě RS-68.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  TCM

To je určitě škoda, ale myslím, že ho firma zkusí ještě nějak použít. Byla by ho určitě škoda.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

No možná by udělali nejlíp, kdyby ho přestavěli na metan. 😉 Ale Aerojet se potápí, takže kdo ví, jak to bude…

gg
gg
9 let před
Odpověď  TCM

Pravděpodobně použijí RS-25 proto, že ta raketa je tak blbě koncipovaná, že by s RS-68 zřejmě ani nedoletěla na oběžnou dráhu (resp. asi by museli zvětšit průměr nádrže z osmi metrů na deset, což už zkoušeli s Aresem V, než ho zařízli).

Viktor Potucek
Viktor Potucek
9 let před

Mam pocit,ze Vulkan se asi uplatni nejvic v segmentu tezkych nosicu „dvacetitunek“ .Tam bude i jeho castecna znovupouzitelnost opodstatnenou ekonomickou vyhodou proti konkurenci,ale jako stredni nosic podle me v konkurenci Space X a mozna i jinych firem neobstoji.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.