Jako správná soukromá firma umí SpaceX nadchnout. Když se v dubnu roku 2011 na jejich stránkách objevilo heslo „SOMETHING BIG IS COMING“ s datem tiskové konference, kde dojde k odhalení toho něčeho velkého, vzbudilo to oprávněný zájem většiny informačních serverů a všech nadšenců kosmonautiky. A to, co přišlo, bylo vskutku velké. Na konferenci byl oznámen vývoj rakety Falcon Heavy. Rakety, která je dvakrát silnější, než současná nejsilnější raketa Delta IV Heavy.
Falcon Heavy tak obohatí rodinu raket SpaceX. Její technické parametry jsou velice zajímavé. Původně se v zákulisí o nové těžkotonážní raketě od SpaceX mluvilo už dříve. Měla mít nosnost 32 tun na nízkou oběžnou dráhu, ale poté, co byl oznámen oficiálně její vývoj, bylo řečeno, že bude osazena vylepšenými motory Merlin 1D. Takto upravená raketa umožní vynést na nízkou oběžnou dráhu (LEO) až 53 tun nákladu (Delta IV Heavy „jen“ 25 800kg) a na přechodnou geostacionární dráhu (GTO) až 12 tun. Jako malá technická zajímavost, se jistě sluší říct, že právě u tohoto stroje dojde konečně k využití systému cross-feed, který umožňuje přesun paliva mezi ústředním blokem a postranními stupni.
První stupeň rakety tvoří vlastně trojice prvních stupňů rakety Falcon 9. Dohromady je tvoří 9 motorů Merlin 1D na ústředním bloku a dvakrát devět stejných motorů v postranních urychlovacích stupních. Tyto motory dávají při startu úctyhodný tah 17MN. Druhý stupeň je osazen motorem Merlin Vacuum o tahu 445kN
Spacex tak bude mít vlastně pokrytou celou škálu potřebných nosičů – od lehké rakety Falcon 1 o nosnosti 670kg na LEO, přes Falcon 9 (13,1 tuny na LEO) až po těžkotonážní Falcon Heavy. Je tedy pravda, že osud rakety Falcon1, jakožto v podstatě zkušebního nosiče na ověření potřebných technologií, je svým způsobem nejistý, ještě v minulém roce se zdálo, že už nenalezne komerční využití. Hlavně tedy poté, co se na scéně objevil Falcon 9. Nicméně se nyní ukazuje, že by nakonec modifikovaná Falcon 1e mohla ještě párkrát letět. Konkrétně se jedná o několik malých satelitů firmy Astrium.
Dosavadní technika od SpaceX a vizualizace letu Falcon Heavy
Využití rakety je nakonec hlavním ukazatelem toho, zda bude raketa dále používána, dvakrát tolik to platí u soukromých firem. Společnost musí nabízet takové nosiče, které si na sebe vydělají, je to jeden ze stěžejních bodů při vývoji rakety. Logické proto bylo, že se okamžitě po oznámení vývoje nosiče Falcon heavy objevily spekulace, které se zajímaly o to, zda vývoj a provoz této rakety bude rentabilní. Elon Musk se sice netají plány, že by tuto raketu rád využil pro svůj sen letu na Mars s lidskou posádkou, ale to je zatím dlouhodobý plán. Nyní se o využití Falcon Heavy přihlásila společnost Intelsat, jež by ho ráda využila pro vynesení svých těžkých satelitů. Mluví se i o několika letech pro americké letectvo.
12. července 2011 začala přestavba odpalovací rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Po demolici staré rampy (odkud startovaly rakety Titan), začala stavba rampy pro starty rakety Falcon Heavy. Zároveň s rampou se začala stavět i hala s plochou 9100m2, kde se bude tato raketa montovat. Celé okolí prochází přestavbou, aby byly zajištěné potřebné sítě a technologie pro provoz tak velkého stroje.
Mimochodem, sen Elona Muska, zakladatele SpaceX je strávit důchod na Marsu, avizoval už několikrát, že by k tomu rád využil právě Falcon Heavy a loď Red Dragon. Což zajímavě koresponduje s činností a záměry společnosti Mars One, což je skupina vědců, známých osobností a úspěšných podnikatelů, která chce uspořádat reality show, jež se bude odehrávat na Marsu. Skupinka lidí by v lodích Red Dragon cestovala na Mars, neustále sledována kamerami a následně na Marsu přistála – ovšem bez možnosti návratu. Stali by se tak prvními kolonisty. Každé dva roky by k nim přibyla další čtveřice odvážlivců. Celý let, příprava soběstačné základny a přípravy na Zemi by se měly zčásti zaplatit díky předpokládanému komerčnímu zájmu o tak jedinečnou show. Mars One avizoval, že první lidé na Marsu by díky tomu přistáli už v roce2023, což je velice smělý plán. Budoucnost ukáže, jak je to reálný odhad. Určitě by to však poskytlo využití pro Falcon Heavy, jež by získal velice nabytý jízdní řád, protože příprava základny na Marsu by vyžadovala několik startů ještě před samotným letem první posádky.
S prvním startem Falcon Heavy se doposud počítá ke konci letošního roku, ale pravděpodobně dojde ještě k odkladu až na jaro 2014. První start proběhne z Vandenbergovy základny z nové odpalovací rampy a o rok později by se mělo startovat i z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, konkrétně z rampy SLC-40. Mluví se i o využití ramp, odkud startovaly raketoplány a které nyní prochází přestavbou, aby z nich mohla startovat nová superraketa SLS, kterou vyvíjí NASA.
Space X má s novým Falconem velké plány. Společně s vývojem lodi Red Dragon je to hlavně přistání na Marsu, což je vskutku odvážný plán. Samozřejmě hlavním ukazatelem bude, zda nová raketa nalezne komerční využití a zda se její vývoj a provoz vyplatí. Jestli tomu tak bude, se nacháme překvapit. Zatím budeme držet palce vývoji, aby se tato raketa stala stejně úspěšná, jako její mladší bratříček Falcon 9, ze kterého přebírá to osvědčené a aplikuje v novém rozměru.
Zdroje informací:
http://www.spacex.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://en.wikipedia.org/
http://www.spaceflightnow.com/
http://www.livingfuture.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.spacesafetymagazine.com/wp-content/uploads/2012/05/Falcon-Heavy.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-dznBdfc4R9U/TrhIwJ7yCsI/AAAAAAAADpY/frI4peAkk28/s1600/falcon9heavy005.jpg98b023a1-8485-4ed4-9e73-63e6390b963cLarge.jpg
http://iho.hu/img/repules_12_06/120602_falcon_heavy/falcon-heavy-rocket.jpg