sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Dragon úspěšně vyzkoušel záchranný systém

SpaceX by dnes měla uskutečnit další krok k dopravě amerických astronautů na ISS pomocí lodí Dragon 2. Na floridském kosmodromu na rampě LC-40 už stojí zkušební exemplář, který má ověřit, jak spolehlivý by byl systém, který by odnesl loď (v budoucnu s posádkou) od nebezpečné rakety stojící na rampě. Startovní okno trvá pět a půl hodiny – od 15:00 do 20:30 našeho času. Podle informací ze SpaceX se ale firma pokusí o start hned na začátku okna, protože v té době bude na kosmodromu ráno, kdy je stabilní počasí bez nárazů větru. Meteorologové zatím předpovídají na 70% dobré podmínky.

V dnešním krátkém článku jsme Vám nabídli možnost sledovat celý přenos živě. Nyní jsme článek aktualizovali a okno přehrávače nahradil záznam úspěšného testu.

Pokud byste měli zájem o detailnější informace o celém testu, můžete si přečíst náš článek, kde je důkladně popsán celý očekávaný průběh. Původně se mělo startovní okno otevřít už ve 13:00 našeho času, ale nakonec se jeho začátek odsunul o dvě hodiny.

Očekávaný průběh testu:

T-0: Osm motorů SuperDraco se v jednu chvíli zapálí na plný výkon, aby odnesly loď od rampy
T+0,5 s: Po půl sekundě letu Dragon lehce zatočí z čistě vertikálního směru k oceánu. Motory SuperDraco upravují svůj výkon v reálném čase podle naměřených hodnot
T+5 s: Motory spálily všechno palivo, Dragon bude setrvačností stoupat ještě 15 sekund do výšky cca. 1500 metrů.
T+21s: Odhození trunku, kabina zahájí mírnou rotaci.
T+25s: Vystřelení malých stabilizačních padáků cca. 4 – 6 sekund po odhození trunku
T+35s: Stabilizační padáky splnily svůj úkol, dochází k vytažení tří hlavních padáků, které zpomalí sestup
T+107s: Dragon měkce dosedá do oceánu cca. 2 kilometry od rampy.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/tLK5b05.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
edemski
edemski
9 let před

Paráda!

roman hronza
roman hronza
9 let před

já bych řekl: úspěšný 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Všechny plánované procedury proběhly na první pohled tak, jak měly. Z pohledu diváka to vypadalo luxusně!

vedator
vedator
9 let před

bolo to pekne a kratke :-)…. toho panaka hadam aj rozbilo, ked to zacalo kmasat s tou kabinou….

Josef
Josef
9 let před
Odpověď  vedator

Prý max. 4,5 G. To by panáka ani člověka nerozbilo, popravdě ani vědomí by asi člověk neztratil.

hansnasa
hansnasa
9 let před
Odpověď  vedator

Panák musel být připoutaný,koneckonců jako každý živý kosmonaut.

Asdf
Asdf
9 let před

Proč se vlastně stanovovalo nějaké startovací okno? Vždyť se jednalo v podstatě o přízemní let a dle mě ho mohli uskutečnit víceméně kdykoliv. .

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Jde o bezpečnost v celém areálu, která se musí zajistit.

Lubix
Lubix
9 let před

Pěkná úspěšná akce, teď by to ještě chtělo nějakej report jak dopadl Buster uvnitř 🙂
Už se těším na další level testů, Spacex moc fandím, je to cesta do budoucnosti.

hansnasa
hansnasa
9 let před

Jsou to pašáci,super řešení a držím palce.

Kenny007
Kenny007
9 let před

Další malý krok pro Dragona, ale velký skok pro SpaceX 😀

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Vzpomínám si na slova astronautů z ISS, když vlezli do prvního Dragona někdy v roce 2012. „Voní to tu jako zbrusu nové auto“ 🙂
A samozřejmě gratuluji SpaceX.

Asdf
Asdf
9 let před

Te trunk dopadl taky do vody?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Velmi pravděpodobně ano, ale potvrzené to není.

Vojta
Vojta
9 let před

Pěkné. Až na to houpání po oddělení trunku. Nechtěl bych být na palubě, ale bezpečné to asi bylo.

Jinak předpokládám, že paliva pro motory bylo jen na provedení testu, ale jinak jsou nádrže větší, když pomocí těchto motorů má Dragon provádět korekce orbity, dostat z ní a nakonec i přistát. Při reálném pad abort by se asi všechno palivo nespotřebovalo, to by je vystřelilo zbytečně vysoko a daleko. Rozumím tomu správně?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Nejsem si tak úplně jistý. Myslím, že by paliva bylo dost. Motory Super Draco se mají používat pro korekční manévry, ale tam by nehořely tak prudce – palivo by jim tedy vystačilo na mnohem delší zážehy.Loď zde dosáhla maximální rychlosti 155 m/s. Navíc ji zpomalovala atmosféra. Změna rychlosti by na oběžné dráze byla ještě vyšší. Neumím to sice spočítat, ale myslím, že o moc větší nádrže se v ostrém provozu používat nebudou.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ještě musí zbýt na korekční manévry v atmosféře (aby se trefil na přistávací plochu) a dobrždění při přistání + nějaká rezerva. Ale je pravda, že tou dobou už s sebou nepotáhne trunk, takže spotřeba bude o dost nižší.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Na manévry na oběžné dráze se použijí standardní motory Draco – nejsem si jistý, zda je jejich nádrž společná s těmi pro SuperDraco motory. Každopádně ale nemají takovou spotřebu. Co se motorického přistávání týče, tak zatím se s ním nepočítá. NASA si nedávno vyžádala alespoň u prvních ostrých letů pilotovaného Dragona přistávání na padácích. Alespoň do doby, než bude motorické přistávání vyzkoušenější a tím pádem bezpečnější. Dočkáme se jej tedy zřejmě až v nějaké další verzi. SpaceX by toho byla možná schopná už od začátku, ale NASA je zákazník a tak je potřeba respektovat jeho požadavky.

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  Vojta

Pekny popis motorov je na wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Draco_%28rocket_engine_family%29

SuperDraco ma velky tah,73 kN, relativne dlhu dobu, 25s, horenia a Dragon ponesie pre motory cca 1,4tony paliva, co je slusne mnozstvo.

Po vcerajsku by som sa nebal sadnut do Dracika, pretazenie 6G musi byt super 🙂

zvejkal
zvejkal
9 let před

Vyzeralo to dokonale.

kamar
kamar
9 let před

Hezký. Jenom pořád nechápu, že při standardním přistání nechtějí využívat padáky (ty budou jen pro případ nouze), ale spotřebovávat pro brždění palivo, kterého si tím pádem musí vzít nahoru mnohem víc. Je sice hezké, že to bude efektní jako ze sci-fi, ale je to strašné plýtvání hmotností. A nebo to bylo jen prohlášení na efekt a přistávat s padáky budou normálně, jako už lodě 20-tého století?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  kamar

NASA si nedávno vyžádala alespoň u prvních ostrých letů pilotovaného Dragona přistávání na padácích. Alespoň do doby, než bude motorické přistávání vyzkoušenější a tím pádem bezpečnější. Dočkáme se jej tedy zřejmě až v nějaké další verzi. SpaceX by toho byla možná schopná už od začátku, ale NASA je zákazník a tak je potřeba respektovat jeho požadavky.

Racek
Racek
9 let před

Je vidět, že sebepresentaci a reklamě rozumí dobře. Taky, není přece nic špatného se pochlubit vlastní prací. A ta je úctyhodná. Jako z těch scifi, kdy vystupuje geniální vynálezce a… Už jsem nevěřil, že je to ještě dnes možné. Ale je.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.