sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Očekáváme jen dobré, ale jsme připraveni na nejhorší

úvodní obrázek

„Většina astronautů sní o tom dostat příležitost k výstupu do volného kosmu alespoň jednou v jejich kariéře a já nejsem žádnou výjimkou z tohoto pravidla. Existuje cosi přitažlivého na představě, že opustím relativní bezpečí vesmírné stanice a budu na sobě mít svou vlastní malou vesmírnou loď. Láká mě představa šroubování šroubů, zatímco oceány a celé kontinenty majestátně míjejí kolem.  Chtěla bych přijmout výzvu, která je tím fyzicky i psychicky nejnáročnějším úkolem, s jakým mohou být členové posádek na Mezinárodní vesmírné stanici konfrontováni.

Pondělí 28. května 2012

Vesmírná vycházka je spojena se specifickými riziky, z nichž jedno z těch nejobávanějších je scénář zahrnující ztrátu vědomí astronauta způsobnou zdravotním problémem nebo závadou na skafandru. Během výstavby Mezinárodní vesmírné stanice bylo absolvováno přes 150 výstupů a takováto dramatická situace naštěstí nikdy nenastala. Na druhou stranu vás jistě nepřekvapí, když vám řeknu, že během výcviku v bazénu NBL (Neutral Buoyancy Laboratory) nastává poměrně často.

Kolega z ESA Alexander Gerst "přináší" parťáka v bezvědomí Reida Wisemana zpět do přechodové komory během nácviku v NBL.
Kolega z ESA Alexander Gerst „přináší“ parťáka v bezvědomí Reida Wisemana zpět do přechodové komory během nácviku v NBL.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Po budoucích členech posádek ISS je během výcviku EVA požadováno demonstrovat schopnost zachránit svého kolegu, který je v bezvědomí, tím, že jej do 30 minut bezpečně dopraví zpět do přechodové komory. Poprvé jsem dostala šanci vyzkoušet si tuto záchranu minulý čtvrtek během šestihodinového nácviku v NBL s veteránem vesmírných výstupů Stevenem Swansonem (Swannym).

Protože se jednalo o můj úplně první pokus o záchranu, scénář byl nesmírně jednoduchý. Věděla jsem předem, že Swanny bude předstírat bezvědomí a v tu chvíli jsem byla přímo vedle něj na nosníku. Navíc nikdo z nás zrovna nic nepřenášel a oba dva jsme byli připoutáni k nosníku jen dvěma bezpečnostními karabinami. To proto, abychom na daném místě byli schopni pracovat oběma rukama.

Navíc jsou zde jistící ocelová lanka, která jsou navinuta na cívce. Jakmile vystoupíme z přechodové komory, připojíme jeden konec ke stanici a protože celou dobu neseme naviják s sebou, lanko se odvíjí s tím, jak se od přechodové komory vzdalujeme a navíjí se zpět, když se do ní vracíme. Pokud se potřebujeme přesunout daleko po hlavních nosnících, musíme s sebou nést ještě jeden naviják navíc, abychom jím prodloužili dosah toho prvního, jakmile se celé lanko natáhne. Uskutečnit výměnu jednotlivých navijáků na cestě zpátky s astronautem v bezvědomí, může potom spořádat cenný čas navíc.

Jsem připravená na spuštění do bazénu v NBL. Všimněte si navijáku s 26 metrů dlouhým bezpečnostním lankem, který leží na zemi. Velká karabina, kterou mám na břiše se ihned po opuštění přechodové komory musí připojit ke konstrukci stanice zatímco naviják bude putovat se mnou.
Jsem připravená na spuštění do bazénu v NBL. Všimněte si navijáku s 26 metrů dlouhým bezpečnostním lankem, který leží na zemi. Velká karabina, kterou mám na břiše se ihned po opuštění přechodové komory musí připojit ke konstrukci stanice zatímco naviják bude putovat se mnou.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

To však nebyl případ mého prvního pokusu. Musela jsem pouze odpoutat Swannyho lokální bezpečnostní karabiny a použít je k připojení ke mně, a poté odpojit jeho naviják, protože oba budeme zajištěni mým. Zní to docela rychle a jednoduše, že ano? No… mohlo by být. Ve skutečnosti v okamžiku, kdy jsem byla připravena se pohnout, jsem si uvědomila, že se mi popruhy bezpečnostních karabin zamotaly a pokud jsem se hodlala někam přesouvat, musela jsem investovat čas k jejich rozmotání. Dobrá lekce!

Ve skafandru není nic jednoduché, ale tato záchrana se ukázala být samostatnou kategorií. Je docela náročné ovládat pohyb objemného skafandru kolegy v bezvědomí taháním za popruhy s karabinami nebo tlačením tak, aby zároveň nenarážel do stanice a všech předmětů, které z ní vyčnívají. To je extrémně důležité zejména u relativně křehkého průzoru přilby. Je také velmi náročné nasoukat jej do přechodové komory nějakým vhodným způsobem a poté do ní vstoupit jako druhý bez toho, aby vám kolega pomáhal, nebo vám alespoň udělal prostor. Byla jsem Swannymu nesmírně vděčná, že mi ukázal několik veteránských triků ke zjednodušení!

Čirou náhodou v plánování, jsem hned druhý den absolvovala svůj první záchranný scénář jako operátor robotické paže. Když jsou astronauti uskutečňující výstup do volného kosmu připoutáni k robotickému manipulátoru vesmírné stanice známého jako Canadarm2, musejí se spoléhat na operátora tohoto ramene, že je v nouzové situaci rychle a bezpečně přesune zpátky ke stanici. Je to jedna z dalších dovedností, kterou se bude snažit naučit v několika následujících týdnech. Detaily si ale necháme zase někdy na příště…“

Kolega z ESA Christer Fuglesang stojí na platformě na konci staniční robotické paže Canadarm 2 během přemisťování platformy CETA.
Kolega z ESA Christer Fuglesang stojí na platformě na konci staniční robotické paže Canadarm 2 během přemisťování platformy CETA.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Zdroj informací:
http://blogs.esa.int/

Zdroj obrázků:
https://twitter.com/AstroSamantha
http://blogs.esa.int/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.