Dnes ve 12:20 našeho času měla z floridského kosmodromu odstartovat soukromá raketa Falcon 9 v1.1. Jejím úkolem bylo vynést na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon pro ISS. Ještě zajímavější ale měl být osud prvního stupně, který se měl pokusit o měkké přistání na plošině ASDS zaparkované v Atlantiku. Náš dnešním krátký článek přináší informace o důvodech odkladu a dozvíte se také, kdy je nejbližší možnost start opakovat.
Počasí se zlepšilo na 90%, kosmodrom nehlásil žádný problém, přesto se dnešní odpočet zastavil na čase minuta a 21 sekund před startem. Problém byl na horním stupni, přesněji řečeno u motoru Merlin, který je speciálně upravený pro vyšší výkon ve vakuu. Tento motor má u sebe dva systémy TVC (Thrust Vectoring Control), které slouží naklánění trysky a tím umožňují manévrování. Jeden z těchto systémů ale vykazoval neobvyklé hodnoty.
Jelikož bylo startovní okno okamžité, nepřicházel v úvahu odklad startu. Nejbližší příležitost se tedy otevírá v pátek 9. ledna v 11:09 středoevropského času. Do té doby mají technici čas na odhalení problému a jeho odstranění.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/01/Scriptunas_SpaceX-7980.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/01/Scriptunas_SpaceX-7977.jpg
A tak to bylo napínavé, nu což, pockame si. Jestli se jim přistání na prám párkrát povede, přistání na pevninu bude jen otázkou času. Ale stejně si myslím že lepší varianta po dostavbě kosmodromu v Mexiku by byly upravene bývalé ropné plošiny v mexickém zálivu. Nehoda při přistání je jen otázkou času. Ostatně spacex o této variantě údajně uvažuje.
Ve hře je zatím hodně variant a sama SpaceX se nedrží nějaké pevně dané doktríny. Podle aktuálních výsledků své plány a cíle průběžně upravuje. Nechme se proto překvapit.
Souhlasím s vámi. Přistávání na moři na plošině ASDS nebo na nějaké ropné plošině bude mnohem bezpečnější a výhodnější pro nosnost rakety. Záleží, kolik to všechno bude stát. Ostatně, už jsme o tom psali v tomto článku o chystaném kosmodromu SpaceX.
Je otázka, jestli mořská přistání dlouhodobě nepovedou k podobným problémům (korozivní slaný vzduch), jaké kdysi zažil Falcon 1. (Ovšem na druhou stranu je zase otázka, jestli přistání v blízkosti pobřeží na Floridě nějak výrazně situaci zlepší – Florida taky nemá zrovna kontinentální klima. Texas by v tomhle směru mohl být zajímavější.)
Máte niekto informáciu,koľko ton paliva z celkovej zásoby,si musí nechať Falcon-9 na to aby zabrzdil a kontrolovane pristál?
Přesné číslo firma zatím neuvedla, ale předpokládám, že se bavíme o jednotkách procent z celého objemu nádrží prvního stupně. Myslím, že to nebude více než 15%.