sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Všechny starty raketoplánů na jednom místě

Ať už raketoplány bezmezně milujeme pro jejich technickou eleganci, nebo nenávidíme pro jejich finanční náročnost, nebo je bereme takové, jaké byly, jistě se shodneme na tom, že tvořily po několik desetiletí páteř americké kosmonautiky. Tyto koráby se do kosmu vydaly celkem 135x a během svých misí plnily nejrůznější úkoly – od vědeckých pokusů, přes vypouštění družic až po stavbu a zásobování Mezinárodní vesmírné stanice. Jak by to ale vypadalo, pokud bychom těch 30 let shrnuli do pár minut – tedy pokud bychom nechali všechny raketoplány odstartovat v jednu chvíli. To nám ukáže video vložené do dnešního krátkého článku. Jen malé upozornění – nezapomeňte si ztlumit zvuk.

Zdroje obrázků:
http://www.blog.logitunes.com/wp-content/uploads/2014/08/LogitunesLaunch.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
10 let před

Krásné stroje.

Bohužel stroje navržené na to, aby z vesmíru na Zem vozili (většinou) 60 kubíků prázdného prostoru. Luxus, který si nakonec nemohli dovolit ani Spojené státy. Chyba už úplně na počátku v základním ideovém zadání. Chyba, která ze zpětného pohledu stála kosmonautiku 30 let vývoje.

Ale i tak to byly krásné stroje.

Michael Voplatka
10 let před
Odpověď  Honza

Máte pravdu. Zajímalo by mě, jak by to bylo s kosmonautikou dnes, nebýt raketoplánů. Podívejme se ale na to z té lepší stránky. Nebýt raketoplánů, neměli bychom ISS, neuskutečnila by se řada vědeckých experimentů, kdo ví, jak by to bylo s Hubblem atd. Důležité je, že se NASA z této částečné chyby poučila.

Honza
Honza
10 let před
Odpověď  Michael Voplatka

Je pravda, že nebýt raketoplánů, nebyla by ani ISS ve stávající podobě. Ale byly by už v sedmdesátých letech Skylaby s obytným objemem mnohonásobně převyšujícím jakýkoli modul ISS. A možná i základna na Měsíci. A co by bylo na počátku třetího tisíciletí si netroufám ani představit. Možná by se dodnes létalo sice koncepčně zastaralým, ale velmi spolehlivým a díky sériové výrobě levným Apollem… 🙂

Milan
Milan
10 let před

…i včetně posledního startu Chalengeru… 🙁

MU
MU
10 let před
Odpověď  Milan

Máte pravdu je tam, schválně jsem hledal jestli tam bude….osobně si myslím že to smysl mělo.
Rusové jen demonstrovali že to umějí také s Buranem, byli asi chytřejší věděli že to bude hodně drahé….
U Buranu se tvrdilo že byl o krok před Američany, nebot jeho let byl plně autonomní….

Milan
Milan
10 let před
Odpověď  MU

Kdysi kdesi jsem četl, že Buran údajně vznikl na přímou politickou objednávku. Údajným argumentem vůdců z Kremlu byla domněnka, že by americký raketoplán po startu „náhle“ změnil směr a mohl v rychlosti 7M svrhnout na Moskvu jadernou bombu mimo dosah protiletadlové obrany. Samotní vědci a plánovači o raketoplán neměli zájem. Tušili, že bude velmi drahý a mimo ekonomické možnosti SSSR. Sami měli co dělat, aby udrželi prestiž alespoň s Mirem. I když třeba by Buran nemusel být takový průšvih, třeba jen z toho důvodu, že si s sebou nevezl mrtvou váhu v podobě startovacích motorů…..

Michael Voplatka
10 let před
Odpověď  Milan

To máte pravdu. Ovšem obavou nebylo to, že by americký raketoplán náhle změnil směr a shodil by na Moskvu jadernou bombu. To by stroj na oběžné dráze nedokázal. Ruští inženýři předpovídali, že STS bude neekonomickou koulí na noze. Proto nechápali, proč si za tím projektem USA tak stojí. A proto přišlo zadání, že Rusko musí mít raketoplán taky. „USA s ním určitě mají nějaké nekalé vojenské plány, o kterých zatím nevíme, a proto musíme být připraveni a mít stejnou schopnost.“

A Buran sice nevozil mrtvou váhu motorů, ale i tak tam té mrtvé váhy bylo pořád požehnaně. A právě kvůli absenci znovupoužitelných motorů by se museli pro každý start rakety Eněrgia vyrábět nové. Takže taky žádná výhra.

Honza
Honza
10 let před
Odpověď  Milan

Vzato čistě selským rozumem, z vesmíru na zem má smysl vozit asi jenom dvě věci. Živé lidi a jaderné zbraně. Tohle zadání splňovali oba raketoplány na jedničku. Ovšem vzhledem k tomu, že obě velmoci přísahali na nešíření jaderných zbraní do vesmíru, nemohly tenhle účel nikdy veřejně přiznat.

Každý, kdo by chtěl někdy na oběžnou dráhu rozmístit jaderné zbraně, bude něco jako raketoplán potřebovat. Pokud tedy nebude takový tvrďák, že by je při poruše, nebo po ukončení životnosti nechal shořet v atmosféře.

Milan
Milan
10 let před

… a propos – co vlastně vychází levněji – vyrobit nový motor na jedno použití nebo motor opakovaně použitelný, ale s nutností opakované rozborky sborky po letu??

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.