Před týdnem odstartovala k Mezinárodní kosmické stanici další nákladní loď Dragon společnosti SpaceX. O dva dny později ji německý astronaut Alexander Gerst zachytil pomocí robotického ramena Canadarm 2 a úspěšně loď připojil ke spodnímu dokovacímu uzlu modulu Harmony. Celkově se jedná o čtvrtou operační zásobovací misi Dragonu k ISS, před kterou navíc byly absolvovány dvě mise testovací. O přípravách rakety Falcon 9 a zejména o obsahu nákladu, který Dragon ke stanici vynesl, jsme vás informovali v tomto článku. Dnes se poohlédneme nejen za samotným startem, ale také za příletem Dragonu k ISS a procesem připojování. A to vše prostřednictvím fotografií doplněných podrobným popisem.
Fotografie z připojování Dragonu k adaptéru, který jej pojí s druhým stupněm rakety Falcon 9. Povšimněte si krytů solárních panelů s logem Dragona. Ty chrání citlivé solární panely během letu v atmosféře a jsou odhozeny až po odpojení lodě od rakety.
Falcon 9 v1.1 spolu se zásobovací lodí Dragon jsou připraveny na rampě SLC-40 floridského kosmodromu na Mysu Canaveral. Ze stejného místa v minulosti startovaly rakety Titan nesoucí například veleúspěšnou americko-evropskou sondu Casinni-Huygens.
Spektakulární start Falconu 9. Výška rakety je 68,4 metru a startovní hmotnost téměř 505 tun.
V tuto chvíli raketu nese vzhůru síla devíti motorů Merlin 1D se souhrným tahem téměř 5,9 MN. Motory spalují tekutý kyslík a speciální druh leteckého petroleje označovaný jako RP-1. Poměr tahu ku hmotnosti motoru je 150:1, což je nejvyšší poměr napříč všemi používanými raketovými motory.
Fotografie startu s dlouhou expozicí hezky dokumentuje trajektorii rakety. Sklon její dráhy vůči rovníku je 51,6°, což je stejný sklon pod jakým obíhá ISS. S náklonem začíná raketa 20 sekund po startu. Po jedné minutě překonává rychlost zvuku a prochází maximálním aerodynamickým namáháním. Celkově první stupeň rakety pracuje tři minuty. Za tuto krátkou dobu stihne vystoupat do výšky kolem 90 kilometrů, nachází se ve vzdálenosti 79 km severovýchodně od místa startu a letí rychlostí 2,1 km/s. Zde se se první stupeň odpojí a na řadu přichází druhý stupeň s jedním motorem Merlin 1D Vacuum. Ten bude hořet dalších šest a půl minuty.
Tato fotografie krátce po oddělení Dragonu od druhého stupně rakety Falcon 9 nám dává možnost nahlédnout do trunku – nehermetického nákladového prostoru lodi. Zde Dragon nese téměř 600 kilogramů vážící přístroj ISS-RapidScat, který bude pozorovat oceány a větry nad nimi. Veškerý náklad z trunku je vždy vyložen pomocí robotického ramena stanice. Dále si také můžete všimnout, že aerodynamické kryty solárních panelů jsou stále na svém místě.
Na těchto dvou fotografiích můžeme vidět, jak vypadá rozevírání solárních panelů. Ty mají rozpětí 16,5 metru a začínají se vyklápět dvě minuty po oddělení lodi od druhého stupně rakety. Dragon se v současné chvíli nachází na oběžné dráze s parametry 310 x 360 kilometrů. V následujících dvou dnech se bude k ISS pomalu přibližovat a svou oběžnou dráhu postupně zvedat.
Dragon se postupně přibližuje ke stanici. Autorem fotografií je Alexander Gerst (jak se ostatně můžete přesvědčit na fotografii následující), který se po celou dobu staral o fotodokumentaci přiblížení a následně loď zachytil staničním robotickým ramenem.
Následuje několik fotografií bez komentáře, které stojí za to ukázat. Dragon je vskutku krásný stroj. Na pozadí naší domovské planety však jeho fotografie dostávají úplně jiný rozměr.
Dragon stejně jako všechna ostatní vesmírná plavidla manévruje pomocí malých korekčních trysek. Na následujících dvou fotografiích můžete vidět expanzi plynů při těchto manévrech.
Jak už bylo zmíněno výše, k zachycení Dragonu se používá robotická paže Canadarm 2. Americká část ISS totiž není schopna přijmout autonomně dokující nákladní loď. Ty se připojují k portu CBM, které dříve využívaly raketoplány k připojení Multifunkčních logistických modulů. Právě jejich funkci soukromé nákladní lodě převzaly a port CBM vynikající svým průměrem umožňuje jednoduchou manipulaci i s rozměrnými náklady. Na následující fotografii můžete vidět robotickou paži v pohotovostní poloze. Dragon se nachází ve vzdálenosti 10 metrů, kde „zaparkoval“ a čeká na zachycení.
Staniční rameno se připojuje k tomuto kotvícímu bodu, který je momentálně na Dragonu vyklopen. Stejná zařízení bychom našli i na jiných lodích a hlavně na různých místech stanice. Canadarm2 se díky nim může po povrchu ISS přesouvat a dosáhnout na potřebné místo.
Veškerá činnost spojená s příletem komerčních zásobovacích lodí se odehrává v modulu Cupola. Odtud mají astronauti nejen perfektní výhled na okolí a přibližující se loď, ale také jsou jim také k dispozici všechny potřebné přístroje. Mezi těmi můžeme vidět ovládací panel robotického ramena a množství displejů zobrazujících pohledy z různých kamer. Tyto kamery se nacházejí na povrchu stanice a především na klíčových místech robotického ramene samotného. Kombinace bezkonkurenčního výhledu z Cupoly spolu s množstvím kamer, údajů z laserových dálkoměrů a dalších senzorů zajišťuje nejlepší možné situační povědomí. U každého připojení je tak zajištěna maximální bezpečnost. Historie nám ukázala, že experimentování v průběhu procesu připojování nákladních lodí se nevyplácí. Zejména nemá-li posádka dostatečný výhled a všechny potřebné informace. Díky Cupole se navíc i my můžeme kochat těmito fotografiemi a nahlédnout tak do procesu připojování Dragonu.
Závěrečný snímek dnešní fotografické výpravy po stopách Dragona jej zachycuje úspěšně připojeného k modulu Harmony, kde zůstane jeden měsíc, než se s novým nákladem vydá zpět na Zemi.
Zdroje informací:
http://www.spaceflightnow.com/
http://www.spacex.com/
Zdroje obrázků:
http://seradata.com/
http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/
http://spaceflightnow.com/
http://redactor-images-live.s3.amazonaws.com/
http://spaceflightnow.com/
http://seradata.com/
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/
http://images.spaceref.com/
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/
https://lh6.googleusercontent.com/
http://www.spaceflightnow.com/
Paráda! Díky za článek 🙂
Děkuji. Rádo se stalo.