Federální letecký úřad zavádí zákaz startů pro všechny komerční starty a návraty stupňů přes den. Starty i návraty jsou zakázány mezi 6:00 a 22:00 místního času, a to od pondělí 10. listopadu. Odborní komentátoři z USA se shodují, že se jedná o bezprecedentní opatření. Nouzové nařízení nevysvětluje, jak bude stanoven „místní čas“ v případě návratu. K návratu totiž obvykle dochází v několika časových pásmech.
Zde je přesné znění nouzového nařízení: „V souladu s tím, s ohledem na komerční vesmírné starty a návraty, na základě pravomoci udělené správci FAA podle 49 U.S.C. §§ 40103, 40113 a 46105(c) a pravomoci delegované správci FAA podle 51 U.S.C. § 50909(a), se tímto nařizuje, že od 6:00 hodin EST dne 10. listopadu 2025 a až do zrušení tohoto nařízení budou komerční starty a návraty do vesmíru povoleny pouze mezi 22:00 a 6:00 hodin místního času.“
Zdroje informací:
https://x.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G5HnFN_XsAAYaIo?format=jpg&name=large
Musel to vymyslieť úradník, ktorý nemá páru. Doslova.
Přečtěte si příspěvek/ odkaz od Fisma níže. Pochopíte. O úředníkovi, ať už s párou nebo bez, to vůbec není.
Možná jsem natvrdlý, ale jen abych se ujistil, že jsem to pochopil správně – to budou opravdu zakázané starty od šesti ráno do deseti večer? A co v takovém případě startovací okna na určité dráhy, to se bude řešit jak?
Ano, zatím to tak vypadá.
Těžko říct, třeba se budou muset odložit i pár týdnů, dokud se vhodné okno neposune na povolené období. Ale třeba bude možnost zažádat o nějakou výjimku. Zatím těžko říct.
Důležité je, co se míní slovem „komerční“. Pro SpaceX jsou v principu všechny starty komerční, protože je to soukromá firma, ale pokud se tam nebudou počítat starty pro NASA, armádu a výzvědné služby, tak to bude rozhodně jednodušší. Starlinky beztak většinou startují v noci. Na geostacionární dráhu je taky startovních oken dost.
Já mám dojem, ež se to týká všech startů komerčních firem, tedy bez ohledu na náklad.
Starty pro vládu nejsou tímto rozhodnutím omezeny. Starlinky, cubesaty a komunikační družice obvykle mohou startovat v nočních oknech. Snad už se brzo dohodnou, bez výplaty se dlouho pracovat nedá.
OK, díky. Ta definice nebyla úplně přesná a myslel jsem, že se to vztahuje obecně na všechny starty komerčních raket.
A důvod? FAA omezuje počet startů z letišť o 10%, protože nemá kapacity na řízení letového provozu v shutdownu. Tohle bude totéž – při startech a návratu se zavádí NOTAMy a omezuje letový provoz – přesměrovávají lety, to zvyšuje zátěž dispečerů. Letiště mají řádově hustší provoz přes den, proto se jim snaží ulehčit.
Zde je trochu podrobnější vysvětlení
Díky za odkaz. Narozdíl od článku výše, který je jen takové plácnutí do vody, je z něj zřejmé to podstatné, „proč“?
Pro doplnění situace s „nekomerčními starty“ do konce roku.
Pokud EscaPADE odstartuje podle plánu, tak se jí omezení netýká, jinak je to asi jediná mise s „vyjímkou“.
Ostatní mise se mohou “ v odstávce novému oknu“ podle mého názoru přizpůsobit.
– 9. listopadu 2025 20:45 EscaPADE, New Glenn, SLC-36, Autonomní mořská přistávací plošina (ASDS) Jacklynn, (NASA)
-17. listopadu 2025 06:12 Sentinel-6B, F9, SLC-4E, LZ – 4, (CNES, ESA, EUMETSAT, NASA, NOAA)
– ? listopad 2025 GPS III SV09, Vulcan VC2S, SLC-41, (Space Force)
– ? 2025 T1TR-A, T1TR-C, T1TR-E, T1TL-D, T1TL-E, T1TL-F, F9, SLC-4E, ASDS, (SDA)
– ? 2025 USSF-31, F9, Florida (asi LC-40), ASDS, (Space Force)
– ? 2025 CRS-34, F9, Florida, (asi LC-40), ASDS, (NASA)
– ? 2025 USSF-87 (GSSAP 7 & 8), Vulcan VC4S, , SLC-41, (Space Force)