sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Amazon

Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

Florida Space Coast

Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

Iceye

Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

ESA

Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 682 (6. 10. – 12. 10.)

New Glenn

I v tomto týdnu nám kosmonautika přinesla řadu zajímavých událostí. Kosmotýdeník se tentokrát v hlavním tématu zaměřil na přípravu na druhý let nosiče New Glenn. Rozebíráme zejména ambiciózní plán společnosti Blue Origin, která na druhý pokus počítá s úspěšným přistáním, které zužitkuje při třetím letu, při kterém plánuje použít stejný stupeň. V dalších tématech se můžete těšit na start vzhledově velmi zvláštní čínské rakety, aktuální informace o hledání nového administrátora NASA, či pěkné video z přeletů Starlinků nad ISS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Druhý New Glenn ve finiši

Vyvážení druhého exempláře rakety New Glenn, která se chystá na vynesení dvojice sond EscaPADE
Vyvážení druhého exempláře rakety New Glenn, která se chystá na vynesení dvojice sond EscaPADE
Zddroj: https://pbs.twimg.com/

Společnost Blue Origin finišuje přípravy na druhý start jejich nové těžké rakety New Glenn. Atraktivní bude také náklad, jelikož má vynést dvojici sond od NASA, které směřují k Marsu. Většina zainteresovaných lidí však bude sledovat zejména práci prvního stupně. Ne snad proto, že by panovala obava o jeho úspěšnou práci při vzletu, ale otazníky visí nad jeho návratem. Architektura nosiče New Glenn je postavená na vícenásobně použitelném prvním stupni, což není až tak překvapivé. Překvapivé jsou ambice Blue Origin, jelikož nosič postavila tak, že první stupně budou nuceni opakovatelně používat již od prvních startů. Jejich výroba je totiž docela zdlouhavá a drahá. Případné neúspěšné přistání by velmi zkomplikovalo plány společnosti na příští rok. Pojďme se ale podívat na přípravu nejbližšího startu.

Ve středu ráno tým společnosti vyvezl 57,5 ​​m vysoký první stupeň New Glenna z jejich zařízení v Rocket Parku poblíž návštěvnického komplexu Kennedyho kosmického střediska. Tím byla zahájena cesta stupně do startovního komplexu 36. Stupeň s příznačným názvem „Never Tell Me the Odds“ (Nikdy mi neříkej, jaké jsou šance), což je také odkaz na slavnou hlášku z Hvězdných válek (vysloví to Han Solo během pokusů C3PO vysvětlit nízké predikce k nadcházející akci). Společnost o stupni mluví již jako o oceánské kontejnerové lodi, či kamionu a striktně jej v názvosloví odděluje od druhého stupně a mise. Tím chce slovně podpořit kýžené přání, že stupeň bude dlouho sloužit během různých startů. Ten nadcházející ponese tedy misi směřující k Marsu. Konkrétní datum nebylo oznámeno, ale pravděpodobně vše míří na začátek listopadu.

Sondy EscaPADE
Sondy EscaPADE
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Dvojice sond s názvem „Modrá“ a „Zlatá“ byla v září přepravena ze zařízení společnosti Rocket Lab v kalifornském Long Beach na Floridu k finálnímu zpracování před nadcházejícím startem. Mise EscaPADE byla původně plánována pro inaugurační let rakety New Glenn, ale to se změnilo, když bylo jasné, že raketa nebude připravena včas ke startu plánovanému na říjen 2024. Cílem této mise je demonstrovat nízkonákladové výpravy k Marsu, studovat interakce marovské atmosféry a magnetosféry, sluneční vítr a pokusit se osvětlit proces, kvůli kterému Mars postupně přišel o většinu své atmosféry.

Mise EscaPADE, označovaná také jako New Glenn 2 nebo NG-2, přichází asi deset měsíců po inauguračním letu rakety New Glenn, který proběhl v lednu letošního roku. Při prvním startu byla vynesena platforma Blue Ring, jejímž autorem je také společnost Blue Origin. Budoucí verze tohoto „kosmického tahače“ bude schopna nést a rozmístit více užitečných nákladů a provádět orbitální manévry podle potřeby.

Během Mezinárodního astronautického kongresu (IAC) 2025 v australském Sydney minulý týden Pat Remias, viceprezident společnosti Blue Origin pro vývoj kosmických systémů, uvedl, že mají enormní zájem úspěšně přistát s prvním stupněm po vynesení EscaPADE. Stejně jako SpaceX používá i Blue Origin přistávací oceánskou platformu určenou jako přistávací plocha pro první stupně.

Jak již bylo zmíněno, Blue Origin se pokusil zachránit už první stupeň z prvního letu. K přistávacímu manévru však tehdy ani nedošlo, jelikož stupeň nezvládl návrat do atmosféry. „Závěrečná zpráva o nehodě identifikovala jako bezprostřední příčinu nehody neschopnost prvního stupně rakety New Glenn restartovat motory, což vedlo k nadměrnému tepelnému a mechanickému namáhání během návratu do atmosféry a ve výsledku ke ztrátě stupně,“ uvedl Federální úřad pro letectví (FAA) po ukončení vyšetřování nehody vedeného společností Blue Origin koncem března. „Blue Origin identifikoval sedm nápravných opatření, aby se zabránilo opakování události. FAA ověří, zda Blue Origin před zahájením mise New Glenn-2 provede nápravná opatření.“

Společnost Blue Origin si nyní naplno věří, že se přistání vydaří. Během IAC Remias uvedl, že pokud bude úspěšně zachráněn tento první stupeň, Blue Origin s ním poletí na své třetí misi, která ponese první bezpilotní lunární modul Blue Moon Mark 1. „Tento první stupeň použijeme při příštím startu New Glenn,“ řekl Remias. To je záměr. Tentokrát jsme si docela jisti.“ Nejde však jen o přání a předvedení toho, že zvládnou stupeň znovu použít. V současnosti nemá společnost k dispozici jiný první stupeň a jeho výroba bude trvat ještě několik měsíců. V případě neúspěšného přistání by tak třetí let sklouzl až někam k polovině roku 2026. Průzkum stupně, který se vrátí a jeho příprava na další let má trvat 90 dnů.

Pro srovnání, SpaceX přistála se svým prvním nosičem 21. prosince 2015, asi 5,5 roku po prvním startu Falconu 9 (nicméně u prvních startů se s motorickým přistáním nepočítalo). První úspěšné opětovné použití prvního stupně pak proběhlo až 30. března 2017.

Zatímco první stupně New Glennu se staví pomalu, jinak je to u těch horních. Horní stupeň pro misi NG-2 provedl statický zážeh na stanovišti poblíž odpalovací rampy LC-36 v dubnu a podobný test třetího horního stupně provedli již v srpnu. Horní stupeň New Glennu je poháněn dvojicí motorů BE-3U, které spalují kapalný kyslík a kapalný vodík. První stupeň využívá sedm motorů BE-4 od společnosti Blue Origin, které jsou poháněny kombinací kapalného metanu a kapalného kyslíku.

Kosmický přehled týdne:

Raketa Gravity-1 je možná jedna z nejzvláštnějších raket současnosti. Nikoli použitými technologiemi, ale vzhledem. Raketu na tuhé pohonné látky provozuje čínská společnost Orienspace a v pátek v 04:20 SELČ úspěšně provedla druhý let tohoto nosiče. Nejen vzhled je originální, ale také kosmodrom. Start proběhl z plovoucího kosmodromu (lodě jménem Dong Fang Hang Tian Gang) u pobřeží Haiyangu v provincii Shandong. Nákladem byly tři družice. Jilin-1 je družice určená k pozorování Země ve vysokém rozlišení, schopná poskytovat snímky s rozlišením 0,5 metru a šířkou záběru 150 km. Další dvě družice nesou označení Shutian Yuxing-01 a Shutian Yuxing-02 a jsou vyvinuté společností Geespace, vesmírnou divizí automobilky Geely. Samotná společnost Orienspace uskutečnila teprve svůj druhý start od svého založení v roce 2020. První let nosiče Gravity-1 proběhl v lednu 2024 a od prvního letu prý raketa prošla několika modifikacemi. Druhý úspěšný let společnost hned využila k oznámení, že její nosič je vhodný pro časté starty, a tedy ideální pro vynášení konstelací. Čínské firmy se takto sanží získat zakázky na několika budovaných konstelacích. Vynášení stovek a tisíců družic v Číně brzdí nedostatek akceschopných nosičů, které by se blížily kadencí k Falconu 9.

Fotografie z druhého startu rakety Gravity-1
Fotografie z druhého startu rakety Gravity-1
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Objevily se zprávy, že Jared Isaacman, kterého kosmonautická komunita zná především jako strůjce dvou komerčních pilotovaných misí, je opět možná ve hře o post administrátora NASA. Ve skutečnosti se spíše sešel s prezidentem Trumpem a diskutovali o možnostech případné obnovy jeho nominace. NASA doposud administrátora nemá a nachází se ve velmi turbulentním období, které se navíc spojilo s faktem, že v USA doposud neschválili rozpočet. Za poslední měsíce z NASA odešli tisíce lidí, řada projektů stále nemá jasné financování. Nová administrativa se snaží jít cestou široké spolupráce s komerčním sektorem a Isaacman se jevil jako ideální kandidát do doby, dokud nezačal za své vlastní iniciativy podporovat některé projekty, které Bílý dům navrhl zrušit (Gateway, mezinárodní spolupráce a další). Zřejmě v důsledku toho byla jeho nominace stažena. Od té doby se však situace kolem NASA opět posunula a možná i prezidentská administrativa už netlačí na škrty v tak velkém rozsahu, jaký byl původně navržen.

Přehled z Kosmonautixu:

I tento týden přinesl celou řadu zpráv, kterou jsme pro vás stačili hned sepsat do pravidelně vycházejících článků na tomto webu. Nyní si je pojďme shrnout. Začali jsme informací, že Sentinel-6B byl úspěšně vybalen. V pondělí vyšel další díl seriálu Deník astronauta, kde Aleš Svoboda shrnuje svoji aktuální cestu při jeho výcviku. Program NIAC od agentury NASA se snaží podporovat teoretické návrhy, které jsou zatím velmi daleko od možnosti praktického uplatnění. Tentokrát se podíváme na stuhovou plachtu. SpaceX získala zakázky pro Kosmické síly, které jí umožní vypustit hned čtyři Falcony Heavy. 7. října roku 2024, tedy přesně před rokem, odstartoval z Floridy Falcon 9 s evropskou sondou Hera. Ukázali jsme vám video, které toto roční výročí připomíná. NASA oznámila přelomový experiment, který chce posunout personalizovanou medicínu na novou úroveň. Tento pokus bude součástí výpravy Artemis II. Inženýři agentury NASA spojili adaptér OSA (Orion stage adapter) se zbytkem rakety SLS. Úspěšně tak pokračuje příprava mise Artemis II. Mezi 1. a 7. říjnem obrátily evropské sondy TGO a Mars Express u rudé planety své elektronické oči k mezihvězdné kometě 3I/ATLAS, která v té době prolétávala v okolí Marsu. Evropská kosmická agentura ESA jménem polské vlády prodloužila smlouvu se společností Creotech Instruments na vývoj a vypuštění čtvrté družice pro polskou konstelaci pro pozorování Země CAMILA. 4. listopadu má vyrazit z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně družice Sentinel-1D. Jejím úkolem bude zajistit pokračování služeb pro široké spektrum koncových uživatelů na celém světě. Už příští rok v létě by se mohla dočkat startu americká mise SunRISE pro studium Slunce.

Snímek týdne:

Raketa Super Heavy B15 byla v tomto týdnu dopravena na rampu na základně Starbase, kde ji čekalo vyzvednutí na rampu. V montážní hale mezitím naložili makety družic Starlink do nákladového prostoru Starship S38. Vše je součástí plánovaného jedenáctého integrovaného letu sestavy Super Heavy Starship, který by měl proběhnout 14. října v 01:15 SELČ. Půjde o poslední let této verze Super Heavy a Starship a letový scénář bude obdobný jako při desátém letu.

Super Heavy B15 se chystá na svůj druhý let
Super Heavy B15 se chystá na svůj druhý let
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

Americký astronaut Don Pettit se pochlubil videem, které ukazuje, jak družice Starlink vypadají z paluby Mezinárodní kosmické stanice. Obzvláště pěkné jsou ty ve „vláčku“.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spacenews.com/
https://x.com/SpaceX/

Zdroje obrázků:
https://x.com/SpaceX/status/1976058665280078003
https://pbs.twimg.com/media/G2xeyEPaAAIKdko?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/G2_SKVuXMAAqEyK?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G238WB8WMAI3B6s?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/G23YKcYX0AAOqLH?format=jpg&name=900×900
https://pbs.twimg.com/media/G2-zm5RWYAAb4s6?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/G28-1vWXsAAnw9D?format=jpg&name=medium

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 8

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Zdá se, že vedoucí programu New Glenn se nenechávají omezovat trapnou realitou. Počítat s úspěšným návratem, když první pokus ani úspěšně nezapálil motory, je dost naivní, nebo stupidně sebevědomé. Pro první rok dva přece musí počítat sotva s 50% šancí na návrat, a to až tak od 3. letu. Přistávají na prámu stejně velkém jako u SpaceX, přitom první stupeň New Glenn je 2x širší, o polovinu vyšší a nejmíň 3x těžší než Falcon 9. Budu držet palec, ať jim přistání vyjde, vsadil bych se ale, že to bude fail. Nemají dost dat z reálného letu.

Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

tiez som zvedavy, bude to napinave.. kolko potrebovalo SpaceX pokusov o pristanie kym boli uspesni?

Vojta
Vojta
1 měsíc před

Víc než si BO může dovolit. Ale zase může vycházet ze zkušeností SpaceX, kterou určitě bedlivě sledují. Ale čekal bych ještě minimálně jeden nebo dva nepovedené pokusy, než to správně trefí.Pardon, to měla být odpověď na komentátora Lubo.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Vojta
Radek V.
Radek V.
1 měsíc před
Odpověď  Vojta

Zkušenosti od SpaceX moc využít nemohou, SpaceX si je hlídá. Vědí jen to, co je veřejně známo – že jim to funguje, asi zjistí, jaké používají detektory polohy, gyroskopy, GPS přijímače. Jenže jak to mají provázané dohromady – jaký software, jaké programy, jak zpracovávají data a detekují chyby, to se nedoví, na to musí přijít sami. Mají zkušenosti s New Shepardem, to jim hodně pomůže, u obrovského New Glennu jim ale spousta věcí může fungovat jinak, takže to stejně musí vyzkoušet za letu. New Shepard například neletí nikdy vyšší rychlostí než Mach 3,3.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Primárně vědí, že to jde, to je zatraceně důležité. A i ty veřejné informace pokud jsou analyzované odborníky budou velmi užitečné. A nakonec bych řekl, že mohou mít po ruce někoho, kdo dřív ve SpaceX pracoval. Spoustu věcí tam nebude moct použít a bude mít znalosti trochu zastaralé, protože ze smluvních důvodů určitě nebude moct přeběhnout hned ale až po pár letech mimo SpaceX, ale i tak takový člověk se bude hodit. Detaily ohledně softwaru nebo zpracování signálů nemusí být důležité. Důležité jsou primárně navigační a regulační aspekty, které v principu nejsou tak složité.

Největší problém je v průchodu atmosférou a pak s dosednutím. Průchod nezvládli, protože se nezapálil motor (možná podcenili schopnost zapálení v silném „protivětru“) a u dosednutí je největší problém regulace tahu a vektoru motoru. BE-4 byl od začátku vyvinutý jako dobře regulovatelný a mají zkušenosti z New Sheparda. A paradoxně s větší, těžší a vyšší raketou se přistává snáz, protože na řídící zásahy nereaguje tak prudce. To jsme koneckonců viděli i u elegantních manévrů Superheavy před dosednutím na věž.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.