sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon upravil dráhu ISS

Ve středu 3. září provedla nákladní kosmická loď Dragon 2 první zážeh k otestování své nové schopnosti, která má pomoci udržovat požadovanou výšku oběžné dráhy Mezinárodní kosmické stanice. Dva motory Draco umístěné v trunku lodi, který je vybaven nezávislým pohonným systémem, byly použity k úpravě dráhy stanice. Celý manévr trval 5 minut a 3 sekundy. Tento prvotní zkušební zážeh povytáhnul výšku perigea (nejnižšího bodu dráhy) o zhruba 1,6 kilometru. Po manévru tak měla oběžná dráha stanice parametry 419,8 × 412,5 km. Nový systém pro úpravy dráhy stanice v Dragonu čeká v budoucnu série delších zážehů, které budou opakovány v průběhu letošního podzimu.

Tato kosmická loď Dragon 2, která u ISS pobývá v rámci mise CRS-33, dorazila k orbitálnímu komplexu 25. srpna. Dragon zde má zůstat až do druhé poloviny prosince, či do začátku ledna. Následně se vrátí na Zemi s výsledky vědeckých experimentů a daším nákladem určeným k dopravě na Zemi. Jeho mise bude zakončena přistáním na padácích u pobřeží Kalifornie.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/03/iss073e0519825.jpg

Hodnocení:

4.9 / 5. Počet hlasů: 11

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
2 měsíců před

Které motory použil? Na fotkách reboost kitu nejsou motory vidět a 16 motorů Dragonu je na kabině, ne na trunku.

Po lodí Cygnus další, která může hýbat s ISS, ještě přibude japonská HTV-X.

Kamil
Kamil
2 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Jak jsem to pochopil na trunku jsou další dva motory, asi někde u vnějšího obvodu

Vojta
Vojta
2 měsíců před
Odpověď  Kamil

Motory jsou dva a mají mířit dozadu. Pravděpodobně budou schované uvnitř trunku, který má zadní část úplně otevřenou, takže to bude připomínat třetí stupeň rakety. Na fotce reboost kitu vidět nejsou, ale nejsem si jistý, jestli ta fotka je zepředu (od Dragonu) nebo zezadu.

Zdroj: https://arstechnica.com/space/2025/08/spacexs-latest-dragon-mission-will-breathe-more-fire-at-the-space-station/

Hýbat s ISS mohl Dragon i bez reboost kitu, ale nebylo to moc efektivní (špatná orientace trysek a relativně málo zbytného paliva v nádržích). Nacpat další nádrže a lépe směrované motory do trunku bylo logické řešení. Až se divím, že si o to NASA řekla až tak pozdě.

Jak je to vlastně s tankováním nádrží ISS? Předpokládám, že tohle zvládne pořád jenom Progress a v případě, že nebude k dispozici, bude třeba se spoléhat na dočasně připojené kosmické lodě.

Kamil
Kamil
2 měsíců před

Šlo by tohle použít na pilotovaném Dragonu třeba na misi, která by letěla ještě výš jak Polaris Dawn?

Vojta
Vojta
2 měsíců před
Odpověď  Kamil

Otázkou je, jak velkou rezervu nosnosti pilotovaný Dragon má. Přece jen má navíc motory SuperDraco jako záchranný mechanismus a k nim asi i větší nádrže které snad může použít i pro manévrovací motorky. Pokud by se do toho reboost kit vešel a byl zájem o takovou misi (třeba jen ve dvou kvůli úspoře hmotnosti), tak by to jít mělo.

Radek V.
Radek V.
2 měsíců před
Odpověď  Vojta

Určitě by to šlo. Crew Dragon je pro Falcon 9 lehký, takže 1. stupeň se vrací na Mys. Pokud by letěl s přistáním na plošinu, může vážit o 1-2 tuny víc. To by mělo v pohodě stačit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.