sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (Michibiki 5)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Loď Nyx prošla prvotním bezpečnostním zhodnocením letu k ISS

Znovupoužitelná kosmická loď Nyx Earth od evropské společnosti The Exploration Company, překonala 1. fázi bezpečnostního zhodnocení v rámci standardů Mezinárodní kosmické stanice. Bylo tak potvrzeno, že předběžný design lodi splňuje všechny požadavky kladené na rizikové prvky u přilétávajících kosmických lodí. Loď Nyx Earth je vyvíjena k dopravě nákladu (a případně lidí) na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět. Její první mise k ISS je plánována na rok 2028 a připravuje se na základě smlouvy s Evropskou kosmickou agenturou v rámci její iniciativy LCRS (LEO Cargo Return Services). V rámci této mise má firma na orbitální laboratoř dopravit 2 600 kilogramů zásob.

V rámci příprav na první let provedla společná komise NASA a ESA pro bezpečnost návštěvních kosmických lodí rozsáhlé přezkoumání předběžné konstrukční architektury kosmické lodi Nyx. Komise se skládala ze specialistů na pohon, navádění, navigaci a řízení (GNC), napájení, konstrukce, software a bezpečnost posádky. 26. srpna byla vydána tisková zpráva, ve které The Exploration Company oznámila, že hodnotící panel úspěšně dokončil své hodnocení a dospěl k závěru, že navrhovaná architektura lodi Nyx splňuje všechny požadavky, což firmě umožnilo zahájit přípravy další fáze certifikačního procesu.

Nyx úspěšně prošla 1. fází posouzení bezpečnosti u ISS, což je silný důkaz výborné práce, kterou evropský průmysl provedl,“ zmínil generální ředitel ESA, Josef Aschbacher a dodal: „Posiluje to naši důvěru, že ESA spolu se svými členskými státy připravuje další fázi financování smluv LCRS, která bude představena na nadcházející ministerské konferenci. Tento program zdůrazňuje schopnost Evropy přizpůsobit se rychle se vyvíjejícímu kosmickému odvětví a hraje klíčovou roli v prosazování našich dlouhodobých ambicí a strategické autonomie v kosmickém prostoru.“ Celý proces zhodnocení bezpečnosti u ISS sestává ze tří fází. Podle vyjádření The Exploration Company již týmy zodpovědné za subsystémy pracují na zkouškách hardwaru na zkušebních lavicích a finalizují plány testů před druhou fází posouzení bezpečnosti, která je plánována na rok 2026.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://framerusercontent.com/images/6zQ8aup06JteLeIGyEZ5BaWBJ4.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 14

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
3 měsíců před

Mohl by letět k ISS indický Gaganyan? Stykovací uzel prý bude mít kompatibilní

Radek V.
Radek V.
3 měsíců před
Odpověď  Kamil

Asi jo, ale není to moc pravděpodobné. Indové nepsíš budou zkoušet spojení s nějakým vlastním cílem (modulem). K ISS ho nepustí, dokud neprokáže spolehlivost při aspoň dvou pilotovaných letech. Při Indickém přístupu to splní až dlouho po konci ISS.

Mr G
Mr G
3 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Indovia zvolili iny postup. Testovali dokovanie skor, ako na lodi Gaganyan a to pri misii SpaDeX, ktora prebehla 1Q/2025. Podla wiky maju v plane 2 cargo misie na ISS NET 2027

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.