Série nedávných aktualizací od firmy Relativity Space podtrhla pokroky v přípravě nové rakety Terran R a její podpůrné infrastruktury. Nová raketa by měla na svou premiérovou misi odstartovat podle plánu v roce 2026. Realtivity Space se momentálně zaměřuje na tři klíčové oblasti – startovní infrastrukturu, zkoušky motorů Aeon R a výrobu raket Terran R. První verze Terranu R (označovaná Block 1) je navržena tak, aby naučila firmu Relativity Space, jak úspěšně a efektivně zachránit její první stupeň ještě než definitivně nastoupí vylepšené verze Block 2. S plánem mezi 50 a 100 starty ročně má Relativity Space silně spoléhat na znovupoužitelnost nové rakety, která umožní pravidelné starty s nízkými náklady. Firma věří, že poptávka na trhu převyšuje poptávku. Snaží se proto zaplnit některé mezery na trhu pomocí rakety Terran R.
Tato nová raketa má měřit na výšku 86,6 metru a její tělo bude mít průměr 5,4 metru. Terrran R má být schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 33,5 tuny nákladu v režimu bez záchrany hardwaru. V případě snah o znovupoužitelnost jeho nosnost na dráhu ve výšce 200 kilometrů poklesne na 23 500 kilogramů a při letu na dráhu ve výšce 400 kilometrů bude maximální hmotnost nákladu 20 tun. V případě letu na dráhu přechodovou ke geostacionární a snah o znovupoužitelnost bude nosnost činit 5,5 tuny. Relativity Space připravuje startovní komplex LC-16 na Cape Canaveral Space Force Station od ledna 2019. Poté, co odsud vzlétla jediná raketa Terran 1, se firma pustila do její razantní přestavby, aby rampa zvládla odbavit větší Terran R.
Nedávno byl do základů horizontální integrační haly nalit beton, který zamířil i do dalších ploch v okolí rampy. Technici zde také nainstalovali potrubí, která rozšiřují systémy rampy pro dopravu kapalin – ať už jde o vodu, kapalný kyslík, či kapalný metan. V březnu byly na své místo usazeny první zásobníky pohonných látek, došlo k vytěžení budoucího kanálu pro odvod spalin a začala stavba startovního stolu. První ocelové sloupy pro horizontální integrační halu byly vztyčeny v dubnu a východní zeď pro blokování spalin u kanálu pro jejich odvod byla postavena teprve nedávno. Další na řadě je nová vodní věž, kterou bude využívat systém pro zaplavení rampy vodou. Na jejích základech se již pracuje.
Our launchpad is rising at Cape Canaveral’s LC-16, where Terran R’s future flights will lift off. Construction is progressing across key areas: the horizontal integration facility is underway, foundation work for the water tower is in progress, and the east flume wall of the… pic.twitter.com/wTQhPCTIDi
— Relativity Space (@relativityspace) June 12, 2025
Testovací stanoviště A-2 na Stennisově středisku ve státě Mississippi také prošlo celou řadou vylepšení a úprav, aby bylo připraveno na statické zážehy raketových motorů Aeron R. Relativity Space se dlouhodobě ve vývoji snažila, aby motory Aeon R pracovali spolehlivě s cílem brzké znovupoužitelnosti. Terran R využije celkem 14 těchto motorů. Třináct z nich najdeme na prvním stupni a jeden, Aeon Vac, speciálně upravený pro provoz ve vakuu, bude na stupni druhém. Nyní má firma na Stennisově středisku vyhrazený tým expertů, kteří pravidelně testují vývojové verze motorů Aeon R.
V březnu se firma pochlubila, že motory Aeon R již překročily kumulativní dobu zážehů 2500 sekund, přičemž data ukazují, že motory budou schopny zvládat zatížení opakovaných použití. Testovaný motor pracoval nejdéle 160 sekund, přičemž tohoto rekordu bylo dosaženo v březnu. V dubnu se pak experti pustili do zkoušek systému pro vektorování tahu, kterým budou motory Aeon R zatáčet s raketou Terran R. Motor dosáhl pohybu v rozsahu 5,5 stupně, což je maximální náklon, jaký testovací stanoviště umožňuje. To spolu s několika modernizacemi posunulo Aeon R od vývoje ke kvalifikačním zkouškám, při nichž byla dokončena hlavní spalovací komora a sestava vstřikovačů prošla přejímacími zkouškami. S uplatněním všech vylepšení z vývoje motoru byl kvalifikační motor Aeon R odeslán na Stennisovo středisko.
Testing is locked in. 🤝 Our Aeon R qualification engine, built in Long Beach,CA has been activated at @NASAStennis and kicked off strong—with 11+ hot fires in May including a new internal record: 4 hot fires in under 10 working hours. pic.twitter.com/32VzSW81Sn
— Relativity Space (@relativityspace) June 11, 2025
První kvalifikační motor byl v květnu zažehnut více než 11× a překonal dosavadní rekordy, když byl během méně než deseti hodin zažehnut celkem čtyřikrát. Relativity Space očekává, že kvalifikační zkoušky Aeonu R budou dokončeny ještě před koncem léta. A co víc, nedávno začala výroba motoru Aeon Vac uzpůsobeného pro provoz ve vakuu.
Od posledního (březnového) velkého oznámení o pokrocích ve vývoji Terranu R se projekt opět výrazně posunul. Aktuálně probíhá výroba letových kusů, konkrétně primárních válců a kupolí pro nádrže na kapalný kyslík a metan, ale i další struktury. Celý výrobní proces navíc nabírá tempo, aby byl schopen nasytit očekávanou startovní kadenci.
V březnu a dubnu byl svařen první stupeň prvního Terranu-R a prošel následnou inspekcí. Bylo svařeno velké množství tlakových nádob COPV (kovové nádoby ovinuté uhlíkovými vlákny), které byly před integrací důkladně vyčištěny. Na druhém stupni byla pomocí obvodové svářečky využívající třecí svařování s promíšením CFSW (circumferential friction stir welder) spojena společná kupole a válec nádrže na kapalný kyslík. Bylo to poprvé, kdy byl tento proces dokončen na letovém hardwaru. Rozhodnutí firmy Relativity Space implementovat do výroby letového hardwaru CFSW jí umožní výrazně navýšit výrobu dílů Terranu R.
V květnu byla kupole nádrže kapalného kyslíku pro první stupeň vložena do CFSW pro svůj druhý svar. Přechodový válec druhého stupně byl také svařen, což posunulo druhý stupeň velmi blízko k dokončení. Další snaha o zvýšení efektivity a zkrácení výrobních časů se týká používání automatické vrtačky, která na strukturální panely pro přenos tahu vyvrtává tisíce otvorů. Firma také představila první automatické zařízení PAUT (phased array ultrasonic testing), které provádí inspekci prvních letových svarů z CFSW. Další automatizovaný PAUT se momentálně instaluje na místo, kde bude sloužit k inspekcím strukturálních podélných nosníků, které se instalují pomocí nové horizontální svářečky využívající třecí svařování s promíšením. Zatímco probíhá výroba nádrží a dalších dílů, hardware pro avionický rozbočovač Terranu R oficiálně vstoupil do výroby.
Terran R production is ramping up. As we push toward first flight, manufacturing across our Long Beach factory is accelerating:
🔧 Key highlights from May:
– Automated drilling processed thousands of holes on thrust structure panels
– LOX dome loaded onto the CFSW for its next… pic.twitter.com/dqBPnIvhwC— Relativity Space (@relativityspace) June 10, 2025
Instalace zařízení PAUT a svářeček CFSW je jen jedním střípkem v mozaice vylepšení, které Relativity Space činí na svých výrobních střediscích, aby navýšila výrobní tempo raket Terran-R. Firma si také pořídila nový nástroj k obracení kupolí, který zjednodušuje spojování částí nádrží. Nová je také vertikální otočná frézka, která byla zařazena do výrobního procesu, aby zvýšila produkci nových válcových i kupolovitých sekcí. V dubnu byly dokončeny prvotní zátěžové zkoušky prototypu válcovité sekce, čímž byly potvrzeny strukturální modely vytvořené softwarovou cestou. Nové strukturální testovací stanoviště pro plnorozměrové zkoušky již bylo dokončeno a v květnu byly přidány simulátory připojování raketových motorů. Do zbytku roku 2025 míří Realtivity Space se zaměřením na dokončení výroby prvního Terranu R a dostavbu kriticky důležité infrastruktury v celé zemi pro testování a start rakety a jejích součástí. První let rakety Terran R je v současné době naplánován na druhou polovinu roku 2026.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/11/IMG_2583.png
Je to hrozně ambiciózní projekt. Ani jednou nedosáhli orbity – po prvním neúspěšném pokusu to vzdali, a to se jim ani nepodařilo oddělení a zážeh 2. stupně (Falcon 1 letěl 5x) a hned chtějí létat na orbitu s raketou výrazně větší než Falcon 9. Kde berou peníze? Kolik havárií vydrží, než zkrachují?
Sídlí v Long Beach v Kalifornii (vedení a malá hala). Koupili velkou halu levně od Boeingu, kde staví Terran R (vyráběli se v ní C-17). Testují na Stennis v Missisippi a startují z Mysu. Nevím kde chtějí přistávat. Manipulace s tak velkým prvním stupněm není nic lehkého. Uvidíme jestli vydrží do roku 2027, kdy nejdřív poletí první pokus.