sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

NASA

V oznámení z 29. dubna NASA informovala astrofyzikální komunitu, že odkládá zveřejnění dalšího oznámení o příležitosti (AO) pro další misi Small Explorer (SMEX) nejméně do dubna 2026. Rozhodnutí odložit schválení AO přichází uprostřed přetrvávajících obav z dopadu škrtů v celkovém vědeckém rozpočtu NASA.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly vybraly 12 společností pro desetiletý kontrakt v hodnotě 237 milionů dolarů na vývoj a nasazení malých družic v rámci nové iniciativy zadávání veřejných zakázek, jejímž cílem je rozvoj vojenských vesmírných technologií prostřednictvím komerčních inovací.

Ursa Major Technologies

Startup Ursa Major Technologies získal od Výzkumné laboratoře amerického letectva kontrakt v hodnotě 28,5 milionu dolarů na provedení prvního letového testu raketového motoru Draper. Smlouva, oznámená 1. května, zahrnuje jak letovou demonstraci, tak integraci motoru do testovacího zařízení.

Jared Isaacman

Senátní obchodní výbor 30. dubna hlasoval pro postoupení nominace Jareda Isaacmana na funkci administrátora NASA. Výbor hlasoval 19 ku 9 pro kladné schválení Isaacmanovy nominace. To umožňuje, aby o nominaci hlasoval Senát, který by tak potvrdil Isaacmana do funkce.

Radian Aerospace

Společnost Radian Aerospace se sídlem v Seattlu 29. dubna oznámila svůj záměr vyvinout Radian Reusable Reentry Vehicle (R3V), technologický demonstrátor pro hypersonické testovací aplikace a návrat do atmosféry. Získaná data poslouží při vývoji budoucího kosmického letounu Radian One.

Slingshot Aerospace

Společnost Slingshot Aerospace, která se specializuje na sledování družic a analýzu orbitálních dat, se snaží expandovat do zahraničí s novou službou, která zemím umožňuje budovat nezávislé kapacity pro monitorování vesmíru.

FLTA0006

Během startu 29. dubna došlo k poruše rakety Firefly Alpha během mise FLTA0006. V prohlášení společnost Firefly potvrdila, že horní stupeň a náklad, demonstrační družice společnosti Lockheed Martin, se nepodařilo dostat na oběžnou dráhu kvůli problému s oddělením stupňů.

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vyšetřování anomálie pomocného motoru GEM-63XL pokračuje

Druhá certifikační mise (Cert-2) rakety Vulcan, ke které došlo 4. října 2024, byla celkově úspěšná. Jedinou kaňkou bylo odpadnutí trysky z jednoho pomocného motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky. Tato událost sice nakonec neměla vliv na úspěch mise, ale vyvolala otázky, zda a případně jak to ovlivní certifikaci Vulcanu pro mise národní bezpečnosti. Třetí exemplář této rakety měl být prvním letošním startem firmy United Launch Alliance, ale před několika týdny dostal přednost Atlas V, který má vynést družice z projektu Kuiper. Vyšetřování anomálie však stále pokračuje. 13. února v jeho rámci provedly firmy ULA a Norhtrop Grumman testovací zážeh motoru GEM-63XL na základně firmy Northrop Grumman u Promontory v Utahu. Zážeh, ke kterému došlo během zimní bouře, která pokryla okolí několika centimetry sněhu, vypadá úspěšně, ačkoliv hloubková analýza stále probíhá.

Šéf firmy United Launch Alliance, Tory Bruno (v tmavém kabátu), u testovaného motoru GEM-63XL.
Šéf firmy United Launch Alliance, Tory Bruno (v tmavém kabátu), u testovaného motoru GEM-63XL.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Předešlé zážehy motorů GEM-63XL trvaly zhruba 90 sekund a produkovaly tah téměř 205 tun, přičemž tento test dosáhl srovnatelných hodnot. O provedení testu informoval výkonný ředitel firmy ULA, Tory Bruno, který na sociální síti X zveřejnil příspěvek, ve kterém pózuje u motoru krátce po dokončení testu. Tisková mluvčí firma ULA, Julie Arnold, uvedla na dotaz portálu Nasaspaceflight: „Vyšetřovací tým prověřuje údaje ze statického zážehu modifikovaného boosteru GEM 63XL v Utahu 13. února. Tento test byl součástí procesu pro pochopení hlavní příčiny pozorované na pomocném stupni na tuhé pohonné hmoty během mise Vulcan Cert-2 a další podrobnosti poskytneme, jakmile je budeme mít k dispozici.

Při misi Cert-2 odstartovala raketa Vulcan z rampy SLC-41 na Cape Canaveral Space Force Station. Vzestupná fáze probíhala hladce až do 23. sekundy letu. V tu chvíli se u pravého pomocného motoru objevilo prohoření a změna barvy spalin. O dalších 14 sekund později se od pravého pomocného motoru kompletně oddělila jeho tryska a raketa musela vykompenzovat tuto změnu tahu. Motory BE-4 na centrálním stupni rakety se musely naklonit, aby udržely Vulcan na plánované trajektorii. K samotnému oddělení pomocných stupňů mělo dojít minutu a 48 sekund po startu, ale reálně k němu došlo až dvě minuty a devět sekund po startu. Všechny další fáze letu už proběhly později, než bylo plánováno a horní stupeň musel také vykompenzovat předchozí anomálii pomocného motoru.

Po misi Cert-2 Tory Bruno prohlásil, že závada vzešla z izolačních vrstev přilepených k vnitřní straně pláště, který se později stává tryskou. Rovněž uvedl, že probíhají drobné úpravy, které mají problém odstranit, a pravděpodobně zmíněný statický zážeh v Promontory měl tyto úpravy prověřit. K dispozici bylo až 192 přístrojových kanálů, které zaznamenávaly chování zkušebního motoru. Před premiérovým startem rakety Vulcan na začátku roku 2024 byly plánovány dva certifikační lety, než bude moci Vulcan létat s misemi národní bezpečnosti. Úřad USSF AATS (U.S. Space Force’s Assured Access to Space) stanovil termín certifikace na konec února. Příští plánovaný let Vulcanu je mise CRS SNC-1, ke které dojde nejdříve v květnu 2025. Je však pravděpodobné, že nastane další zpoždění letu SNC-1, protože na letové připravenosti miniraketoplánu Dream Chaser Tenacity je třeba ještě dodatečně zapracovat.

Mise národní bezpečnosti (jako třeba USSF-87, USSF-106, WGS-11+ a NROL-73 zatím čekají na dostupnost rakety Vulcan, přičemž mise USSF-106 měla podle původního plánu následovat po misi Cert-2. Vulcan určený pro tento let se sice začal skládat, ale poté jej pracovníci ULA opět rozložili v montážní věži VIF-G u rampy Space Launch Complex 41 (SLC-41) na Mysu Canaveral. Místo toho je nyní naplánován další start rakety Atlas V v konfiguraci 551, která ve druhém čtvrtletí letošního roku vynese další družice pro širokopásmovou družicovou konstelaci Kuiper-1. ULA doufá, že v roce 2025 uskuteční několik letů pro budování sítě Kuiper.

Centrální stupeň rakety Vulcan pro misi USSF-106.
Centrální stupeň rakety Vulcan pro misi USSF-106.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Původně firma plánovala v letošním roce vypustit až 20 různých misí, ovšem tento cíl je nyní zpochybněn, protože úřad USSF AATS rozhoduje o tom, kdy ULA dostane zelenou ke startu plánovaných misí národní bezpečnosti na raketách Vulcan startujících z Floridy a Kalifornie. Zatím oba dosavadní starty raket Vulcan využily verzi VC2S. VC znamená Vulcan-Centaur a odkazuje na jména rakety a horního stupně. Dvojka udává počet pomocných motorů na tuhé pohonné látky a S zase říká, že je použit krátký (Short) aerodynamický kryt. Ovšem mise USSF-106 má letět v konfiguraci VC4S se čtyřmi pomocnými stupni, aby raketa mohla doručit svůj náklad přímo na geostacionární dráhu. Vulcan může použít 0, 2, 4, či 6 pomocných motorů, takže GEM-63XL představují velmi důležitý prvek celé architektury tohoto nosiče.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-38-58-908.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Gjvu0ekacAEW0cp?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/IMG_7216-scaled.jpeg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Pentagonu se očividně nelíbí, že let neskončil fiaskem jen díky tomu, že raketa letěla prázdná a využila přebytku paliva. Uvidíme, jestli dřív poletí New Glenn (plán srpen) nebo Vulcan-Centaur (květen, kdo-ví jestli). Atlas to jistí a jestli Boeing zruší Starliner, bude dalších 5 raket volných.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Těžko říct, kdo bude dřív. Opravit koncepci toho motoru asi nebude složité, maximálně přidaná izolace o pár kilo sníží nosnost. Otázkou je, kolik motorů už mají vyrobených a jestli se jim chce je likvidovat (opravit hotový nemusí být reálné) nebo zkusí ukecat Pentagon, že to byla závada jen na jednom kusu (což možná i byla, to vědí jen oni sami).
Edit: NG měl zase velké problémy s návratem boosteru a když investovali tolik do toho mít ho znovupoužitelný, tak ho asi nebudou chtít zahazovat a soustředí se na nápravu problému, což může trvat.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Vojta
prochzde
prochzde
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Raketa Atlas V 551 poháněná ruskými motory RD-180, může vynést z vládních zakázek jen ty, které ULA vysoutěžila do roku 2022, např. USSF-106. Má ale již všech zbývajících 15 misí naplánováných. Z naplánovaných misí by musela raketa Vulcan vynést jednu misi Kuiper místo Atlasu. 

prochzde
prochzde
1 měsíc před

Upřímně, některé mise začínají mít dlouhé vousy. Americké letectvo v květnu 2019 vyhlásilo výběrové řízení na tři mise. První dvě vysoutěžila ULA USSF-51 a USSF-106. Tu třetí USSF-67 vysoutěžilo SpaceX a vynesl ji Falcon Heavy v1.2 B5 dne 15.1.2023.
Misi USSF-51 měla původně vynést raketa Vulcan Centaur, ale byla přesunuta na raketu Atlas V 551 (101.mise 30.července 2024).  Je to momentálně poslední mise Atlas V 551 a zbývá jich ještě 15, než půjde do důchodu. 
Po odchodu Delta IV Heavy do důchodu, poslední 16.mise NROL-70 proběhla 9.dubna 2024, má ULA „drobný problém“. Než bude raketa Vulcan certifikována pro vládní zakázky, nemá je čím vynášet.
Těch misí je celkem dost:
– NROL-56, NROL-64, NROL-73, NROL-83, NROL-100, NROL-109, NROL-118 (SILENTBARKER 2)
– USSF-16, USSF-23, USSF-25, USSF-43, USSF-57, USSF-87, USSF-95, USSF-106,USSF-114, USSF-112  
– STP-5, WGS-11+, GPS III SV08, GPS III SV09, GPS III SV10
– SDA Tranche 1 Tracking Layer B, SDA Tranche 1 Tracking Layer D, SDA Tranche 2 Transport Layer B
– Dream Chaser CRS 2 Flight 1, Dream Chaser CRS 2 Flight 2
– CRS SNC-1, CRS SNC-2, CRS SNC-3, CRS SNC-4, CRS SNC-5 
Samozřejmě do toho nezapočítávám 27 misí Project Kuiper (Vulcan 1 až 27).
Být daňovým poplatníkem USA, tak bych si začínal klást otázky, jestli je v ULA vše v pořádku a jestli vůbec zvládnou výše nasmlouvané mise zabezpečit. 

Ferda
Ferda
1 měsíc před
Odpověď  prochzde

Podle fotek bezi vyroba v Decaturu slusnym tempem. Predevcirem Tory Bruno odhadl rocni vyrobni kapacitu asi na dva tucty (~24) kompletu Vulcan-Centaur. Na letosni rok 2025 je zatim planovano 15 startu (uvidime). Samozrejme mluvime tu o raketach, a to znamena, ze o neplanovana prekvapeni a odklady nikdy neni nouze. Zvlast v pocatku kariery kazde rakety. Ostatne, prave druhy certifikacni let je toho krasnym dukazem. Celkova otevrenost v informovani a peclive testovani (viz i tento clanek) na me pusobi dobrym dojmem. Nezbyva nez pri pristim startu drzet palce. Pokud se konecne prestane lepit smula na paty, tempo startu se bude zvysovat a pristi rok se muzeme dockat kadence kazdy druhy tyden start Vulcan-Centaur (coz by bylo podobne jako F9 v roce 2020 🙂 )

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.