sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skandinávcům můžeme závidět

Evropská kosmická agentura si je moc dobře vědoma toho, že mise sondy Rosetta v sobě ukrývá mimořádný potenciál pro zaujetí veřejnosti. První vstup na oběžnou dráhu jádra komety následovaný historickým přistáním na jeho povrchu fascinuje tisíce lidí a byla by proto škoda, pokud by si ESA nechala podobnou příležitost proklouznout mezi prsty. Kromě videí na internetu, nebo tématických polepů autobusových zastávek a mnoha dalších chvályhodných drobností připravila evropská agentura i zlatý hřeb popularizace – speciální kamion napěchovaný popularizací.

V útrobách přívěsu najdou zájemci mnoho informací o samotné misi, ale také prvky, které ukazují, že žijeme v jednadvacátém století. Návštěvníci se proto mohou stát aktivní součástí některých popularizačních postupů. Že jsou zde krásně propracované trojrozměrné modely samotné sondy Rosetta a přistávacího pouzdra Philae asi nikoho nepřekvapí. Zajíamvěji zní propracovaný povrch jádra komety, na který se mohou návštěvníci posadit. V dnešní době, které vládne fenomén zvaný „selfie“ bude možnost vyfotit se u komety jistě mnoha lidmi vítaná.

Návštěvníci si mohou "uvařit" vlastní jádro komety
Návštěvníci si mohou „uvařit“ vlastní jádro komety
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net

Děti si mohou vyzkoušet přistání na jádru komety a ti nejlepší se dočkají tématických dárků s motivy mise a ESA. V tahači je i Paxi, maskot Evropské kosmické agentury, který malé návštěvníky přivítá. To vše doplňují četné informační panely a odborníci na slovo vzatí, kteří rádi odpoví na všechny dotazy kolem komet – od jejich významu při formování Sluneční soustavy, přes misi sondy Rosetta až po detailní rozbor použitých technologií, které tuto misi umožnily realizovat.

Speciální tahač byl vyrobený ve Finsku a na začátku května se vydal na 5 000 kilometrů dlouhou cestu po severských státech. Za necelý měsíc tahle unikátní výstava navštívila 16 měst ve Finsku, Švédsku, Norsku a Dánsku. Konkrétně šlo o města Vaasa, Oulu, Trondheim, Oslo, Borlänge, Göteborg, Aarhus, Kodaň, Linköping, Södertälje, Turku, Helsinki, Lahti, Tampere, Jyväskylä a Seinäjok.

Trasa kamionu
Trasa kamionu
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Velmi rád bych napsal, že se tento truck jednou podívá i do České republiky, případně na Slovensko, ale bohužel to v současné době nevypadá vůbec dobře. Důvodem jsou, jako obvykle, peníze. Náklaďák se vydal na cestu po Skandinávii jen proto, že si to tyto státy dokázaly zaplatit – šlo většinou o státní instituce – ve Finsku například akci podporoval Meteorologický institut, v Dánsku přímo ministerstvo pro vzdělávání a vědu.

Ve finském městě Lahti byl o kamion velký zájem. V ČR by to jistě nebylo jiné
Ve finském městě Lahti byl o kamion velký zájem. V ČR by to jistě nebylo jiné
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Bohužel pro nás, v České republice na tento projekt nejsou peníze. Než jsem tento článek sepsal, snažil jsem se sondovat, zda neexistuje nějaká možnost, jak sem tuto výstavu dostat – marně. V našem státě jsou dvě ministerstva, do jejichž tématického ranku by mohla výstava spadat – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo dopravy. V obou resortech ale chybí finance a možná i chuť pouštět se do podobných projektů. Popularizační kamion by tak v naší republice neměl kdo zaplatit.

Přesto ještě neházejme flintu do žita. Existuje ještě jedna možnost. Když už není náš stát schopen ufinancovat podobný projekt, který je objemem financí zanedbatelný oproti jiným, mnohem nákladnějším programům, které naopak mají zelenou, nabízí se prostor pro soukromý sektor. Jediná možnost, jak dostat tento truck do České, potažmo Slovenské republiky vede přes velké firmy, které by byly ochotné podílet se na této akci. Jistě nebudu mluvit jen za sebe, když řeknu, že takovouhle reklamní kampaň pro tisíce lidí bych vítal mnohem více, než billboardy podél dálnic.

Uvidíme někdy tohohle krasavce v ČR?
Uvidíme někdy tohohle krasavce v ČR?
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/04/tour-truck.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/04/tour-map.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/…1497576773791405_8761363106257856242_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…1497576957124720_6903916819456096946_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/…1497576930458056_6876463352594093458_n.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tesař Jiří Ing
Tesař Jiří Ing
10 let před

Dobrý den,

když už naše vlády nejsou k ničemu,zejména v oblasti národní hrdosti a vzdělávání,pomožme si sami.Návrh:
Spojme síly se Slovenskem,Polskem,Maďarskem,Rumunskem,Bulharskem atd. a kupme si starší autobus s velkým vlekem a po GO a rekonstrukci máme pojízdnou školu nejen pro uvedený projekt.A ESA nám na materiály dá zajisté slevu a pomůže s modely apod.
Ve vleku proměnné modely dle námětů a v autobusu elektronické zázemí pro jakýkoliv námět.
Udělejme sbírku-rád tisícovku přidám i jako důchodce.A možná to zvládneme i jen pro ČR i jako unikátní trvalý školní vzdělávací projekt a třeba již i od MŠ.

S pozdravem

Tesař Jiří Ing.
Mariánské Lázně

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před

Tedy musím říct, že po přečtení Vašeho příspěvku jsem se na dobrou čtvrthodinu opřel do křesla, zavřel oči a zasnil se o tom, jak by to bylo krásné. Byla by to prostě bomba! Ale jsem realista, takže vím, že realizace takového projektu by nebyla úplně snadná. V první řadě by se toho musel ujmout někdo, kdo by si vzal na starosti shánění sponzorů i technickou stránku celé věci – shánění autobusu, zajištění přestavby atd. V tomto směru bohužel nemohu nabídnout pomocnou ruku, nicméně pokud by takovýto projekt skutečně vznikl, bylo by mi ctí být jeho součástí a vyrazit někdy na popularizační cestu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.