NASA a Boeing upravili plán návratu lodi Starliner z mise CFT, ve které se budou ze stanice ISS vracet Barry Wilmore a Sunita Williams. Přesun odletu z původně plánovaného 26. června vyřešil časový konflikt s výstupy z ISS a zároveň umožní pozemním týmům lépe zhodnotit data o chování pohonného systému kosmické lodě. „Dáváme si na čas a postupujeme podle standardního postupu týmu pro řízení misí,“ uvedl Steve Stich, manažer NASA pro program CCP a dodal: „Necháváme se vést naměřenými údaji při rozhodování o zvládání malých úniků hélia ze systému a také o výkonu manévrovacích motorů, které jsme pozorovali během setkání a dokování lodi. Vzhledem k délce trvání mise je navíc vhodné, abychom dokončili přezkum na úrovni agentury, podobně jako tomu bylo před návratem SpaceX Demo-2 po dvou měsících na oběžné dráze, abychom zdokumentovali formální souhlas agentury s pokračováním podle plánu.“
Po uzavření tohoto přezkoumání bude připravena telekonference pro média, kde agentura oznámí detaily, ke kterým dospěje. Starliner je stále schopen zajistit nouzovou evakuaci posádky, pokud by na stanici došlo k události, která by vyžadovala neplánovaný odlet posádky a její návrat na Zemi. Manažeři mise zatím vyhodnocují budoucí možnosti návratu, které nastanou po dvojici výstupů do volného prostoru. Ty jsou plánovány na 24. června a 2. července. „Starliner připojený k ISS si vede dobře,“ zmínil Stich a dodal: „Strategicky využíváme čas navíc k tomu, abychom uvolnili cestu pro některé kritické činnosti na stanici a zároveň dokončili přípravu na návrat Butche a Sunity na Starlineru a získali cenné informace o modernizacích systému, které budeme chtít provést pro mise po certifikaci.“
Wilmore a Williams tedy zůstanou zapojeni do činností 71. dlouhodobé expedice. Budou pomáhat s provozem stanice a v případě potřeby budou moci provést dodatečné činnosti, které si NASA vyžádá v rámci certifikačního procesu Starlineru. „Zpětná vazba od posádky je mimořádně pozitivní. Vědí, že každý střípek poznání, který získáme při misi CFT, zlepší naše zkušenosti pro budoucí posádky,“ uvedl Mark Nappi, viceprezident a programový manažer programu lodi Starliner. Posádku netlačí čas na opuštění stanice, protože na oběžné dráze je dostatek zásob a program stanice je relativně volný až do poloviny srpna.
Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e182982/iss071e182982~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e185130/iss071e185130~large.jpg
Tak ještě několik nenadálých poruch a soubor střípků poznání pro Marka Nappi bude dokonalý. Takhle zevrubně a dlouhodobě testovat nedokáže nejen NASA ale ani SpaceX.
Jestli pak vypíší pro posádku CFT nějakou návratovou premii?
To tedy bude ostuda až ty astronauty bude muset z ISS odvést SpaceX v Crew Dragonu, protože se zjistí že v Starlineru nepůjde letět. No zatím se Boeingu teda moc nedaří.
Taková možnost zatím nehrozí.
Ovela horsie bude, kde vsetko vyhodnotia ako „prijatelne bezpecny navrat“ – a astronauti skoncia ako Komarov …
Až takhle bych zatím sesejčkoval…
…až ty astronauty bude muset z ISS odvést SpaceX v Crew Dragonu…
Nemusel by. Pokud se nemýlím, v ISS jsou dva a Sojuzy jsou trojmístné 😀
Je tam jeden Sojuz a jeden Crew Dragon.
Tak mne napadlo, co by bylo horší pro prestiž firmy Boeing, kdyby se rozhodlo že návrat lodí Starliner není bezpečný, nová loď není a hned tak nebude, koho požádat o pomoc. Jestli firmu SpaceX (přímého konkurenta) nebo raději Roskosmos a překousnout sankce uvalené na Rusko.
Jestli se to stane, tak se asi budu smát celý den a lidi kolem si budou ťukat na čelo 😀
Ne, že bych byl škodolibý, prostě jen proto, že Boží mlýny existují.
Ty bezobsažné PR kecy maskují faktické informace, o které všichni stojí. Musí tam být něco, co ohrožuje návrat, vždyť už měli být týden dole.
Nehledal bych za tím něco, co tam možná není. Tipnul bych to na obyčejnou opatrnost. Určitě se chtějí ujistit, že jsou systémy lodi v pořádku a posádce při návratu nic nehrozí.
Nemůžu si pomoct, ale souhlasím s Markem. Dva týdny se ujišťují, „že jsou systémy lodi v pořádku a posádce při návratu nic nehrozí“? Když přitom podle toho kašpara, chci říct manažera Boeingu Sticha „Starliner připojený k ISS si vede dobře“?
Zatím se řeší otázka, zda je Starliner schopný se bezpečně vrátit nebo ne, ale co kdyby NASA s Boeingem rozhodli, že se poletí, jenže posádka by se vzbouřila, že nehodlá riskovat a že tím nepoletí? Nikdo je přece nemůže donutit do toho vlézt, smlouva nesmlouva; oba jsou už v takovém věku, že jim může být nějaká další kariéra ukradená.
Mám svou teorii, kterou ale nemohu nijak potvrdit. Proto ji berte se značnou rezervou. Ty trysky, které zlobí, jsou na servisním modulu. Ten se zahazuje a shoří v atmosféře. Tzn. chtějí to otestovat, jak jen to jde, aby pochopili, kde je problém, protože k tomu HW se fyzicky nedostanou. Myslím si, že odklady nejsou z obav o bezpečnost posádky. Pokud by tomu tak bylo, nebyl by Starliner schopen pojmout posádku v případě nouzové evakuace stanice. Prostě chtějí otestovat ten HW, dokud jsou u stanice, aby získali data, pochopili problém a mohli na dalších servisních modulech udělat úpravy, aby se to už neopakovalo.
Pak by bylo mnohem věrohodnější prohlášení „SL je v dobré kondici. Proto jsme se, obdobně jako v případě SpX-DM-2, rozhodli prodloužit misi a využít ji k testování servisního modulu….“. PR expetů má jak Boeing tak NASA dost.
Tato teoria je dokonca aj komunikovana NASA v niektorych relevantnych postoch. Takze to nie je teoria, ale fakt. Bohuzial, nekomunikuje sa to uplne vsade, preto vznika priestor na spekulacie a senzacie.
Je to tak. Cely heliovy system je na servisnom module. Nikdy sa nevrati spat na zem a ked zhori v atmosfere, uz sa nikto nikdy nedozvie, co a preco sa stalo. Takze cas navyse dava inzinierom moznost pozbierat co najviac dat.
A vida, díky moc!
Myslím, že komunikace a firemní kultura Boeingu je hodně špatná. Ta firma prostě jede jen setrvačností, ale je to už jen intelektuálně vykradená schránka s pěkným logem.
Musela by se udělat obří restrukturalizace a změna firemního kréda, tj. zemětřesení od středního managementu nahoru. A posílit technologickou stránku firmy na úkor přebujelého finančního řízení.
Souhlasím s Kamilem. Pokud komentáře Boeingu a NASA mají vytvářet dojem „máme to pod kontrolou“, tak za mě mají přesně opačný efekt.
Tak jen doufám, že je to důsledek „firemní kultuty“ a ne zastírání krizové situace.
Williamsové prodloužení jejího (nejspíš) posledního (díky problémům Boeingu, jinak by určitě zvládla ještě dalsí 1-3 mise) výletu do Vesmiru ze srdce přeji. Doufám, že si jej užije a bude na něj v budoucnu ráda vzpomínat.
Jsem fandou 747, můj nej dopravní prostředek. Tohle je proto pro mě obrovské selhání a zklamání Boeingu.
To asi přeháníte, přece jen to není Russko, kde je kultura lží standardem. Ale bohužel se to tomu už v některých aspektech blíží, tentokrát z důvodu chamtivosti.
Koukal jsem na americké weby, nejsou vůbec tak shovívaví a optimističtí jak kosmonautix. Důvěra v Boeing nula, důvěra v NASA klesající. Nahusto se spekuluje o záchranné misi Dragonu, samozřejmě senzační titulky prodávají, takže to beru s rezervou. Ale…. semínko pochybností bylo zaseto.
Pokud mě má paměť nešálí, tak již před letem NASA avizovala, že pokud vše půjde dobře, tak posádka bude moci zůstat na ISS déle. V tom nevidím nic mimořádného a čas tým využívá k testům problematických částí, aby lépe pochopili, jak je napravit.
Boeing má všeobecně velký problém s „rozbitou“ firemní kulturou, nedbající ze strany managementu na kvalitu a bezpečnost tak, jak by se na tradičního airspace výrobce slušelo. Je to velké zklamání, ale je to tak. Minulý týden 18.6. dokonce vypovídal CEO Boeingu Dave Calhoun před senátní komisí a je to tak špatný, že se ho senátoři přímo ptali, proč ještě nerezignoval, proč s tím čeká až na konec roku. Firemní kultura už několik let bezostyšně preferuje pouze profit, překračuje hranice bezpečnosti, pohrdá zaměstnanci, trestá ty, kteří se ozvou. Týká se to hlavně výroby linkových letadel, v jejichž troskách za poslední roky vyhaslo mnoho životů, ale jak tak dlouhodobě sledujeme vývoj Starlineru, asi to tam nebude o moc lepší.
https://www.theguardian.com/business/article/2024/jun/18/boeing-ceo-dave-calhoun-senate-hearing
https://www.cbsnews.com/news/boeing-ceo-david-calhoun-senate-hearing-testimony-whistleblower/
Já si pořád myslím, že byl hazard v tom poslat posádku. Ano ta chyba je na HW, který se zahodí a možná to nemá vliv. Problém je, že ani po tolika dnech vůbec netuší co se děje resp. proč se to děje. Kolik toho Boeing ještě o své lodi neví? Otázka je spíš s jakým systémem není nebo nebyl problém? Mohou tvrdit jak skvělé všechno je a jak jen testují, aby to bylo lepší. Faktem, ale je že testy jim nic neříkají a chování té lodi je pro ně záhadou. Létat v tom je jako hrát ruskou ruletu.
My toho víme ještě mnohem méně a už děláme definitivní závěry.
Počkal bych, jak se to vyvrbí, třeba opravdu chtějí udělat jen dlouhodobější test toho, jak se loď chová s aktuálně existujícími problémy, protože příště už by měla být k ISS připojená půl roku. Kdyby Starliner považovali za riziko, budou se naopak snažit se ho zbavit co nejdřív, aby nějaká náhodná chyba neohrožovala celou stanici.
Nicméně komunikace navenek je opravdu tragická.
Američtí žalobci doporučují vládě vznést trestní obvinění Boeingu
24.06.2024, Autor: ČTK
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5954851/americti-zalobci-doporucuji-vlade-vznest-trestni-obvineni-boeingu.html
Jedná se o kauzu letadel MAX a úkol to řešit.
Mne opravdu překvapuje to, že co se týče zásob hélia – tak je mají jen v JEDNÉ nádrži.
Já kdybych si stavěl nějakou takovou loď , tak bych si chtěl věci pojistit. A tak bych měl nádrže nejméně dvě!
A nebo ještě lépe, měl bych ještě jednu nádrž- klidně i malou- jen na 1 orientaci lodě a brzdící zážeh motorů- ale zapečetěnou a oddělenou od hlavního rozvodu.
V případě nouze – by se buďto pyrotechnicky , nebo nějakým servomotorem připojila k rozvodu ( to servo by například proděravělo kovovou membránu plomby a otevřelo tak héliu cestu ) a byla by tak schopna zajistit fungování palivového systému.
I případná záchranná loď by mohla se v tuto chvíli klidně nacházet na ISS.
StarLiner je v tom nejhorším případě (pokud JEDINOU skutečnou příčinou krize únik TLAKOVACÍHO MÉDIA- hélia) pouze znehybněn.
Dosud nebyla zpochybněna funkčnost samotné návratové kapsle ( při obou předchozích bezpilotních letech obě kapsle v naprostém pořádku přistály a není důvod proč by tomu nemělo být jinak. Ty drobné závady padákového systému byly nejspíš odstraněny- i v spolupráci SpaceX )
Takže jediné co je třeba učinit – je “ roztlačit “ StarLiner do atmosféry – podobně jako jsme to viděli u Apolla 13 !!!
Tak co borci, teď už se může říkat, že to Boeing podělal?
Že tuhle misi provázejí problémy, se ví už dlouho.