sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Termín návratu Starlineru se posunul na neurčito

NASA a Boeing upravili plán návratu lodi Starliner z mise CFT, ve které se budou ze stanice ISS vracet Barry Wilmore a Sunita Williams. Přesun odletu z původně plánovaného 26. června vyřešil časový konflikt s výstupy z ISS a zároveň umožní pozemním týmům lépe zhodnotit data o chování pohonného systému kosmické lodě. „Dáváme si na čas a postupujeme podle standardního postupu týmu pro řízení misí,“ uvedl Steve Stich, manažer NASA pro program CCP a dodal: „Necháváme se vést naměřenými údaji při rozhodování o zvládání malých úniků hélia ze systému a také o výkonu manévrovacích motorů, které jsme pozorovali během setkání a dokování lodi. Vzhledem k délce trvání mise je navíc vhodné, abychom dokončili přezkum na úrovni agentury, podobně jako tomu bylo před návratem SpaceX Demo-2 po dvou měsících na oběžné dráze, abychom zdokumentovali formální souhlas agentury s pokračováním podle plánu.

Starliner a polární záře vyfocené z okénka lodi Crew Dragon.
Starliner a polární záře vyfocené z okénka lodi Crew Dragon.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Po uzavření tohoto přezkoumání bude připravena telekonference pro média, kde agentura oznámí detaily, ke kterým dospěje. Starliner je stále schopen zajistit nouzovou evakuaci posádky, pokud by na stanici došlo k události, která by vyžadovala neplánovaný odlet posádky a její návrat na Zemi. Manažeři mise zatím vyhodnocují budoucí možnosti návratu, které nastanou po dvojici výstupů do volného prostoru. Ty jsou plánovány na 24. června a 2. července. „Starliner připojený k ISS si vede dobře,“ zmínil Stich a dodal: „Strategicky využíváme čas navíc k tomu, abychom uvolnili cestu pro některé kritické činnosti na stanici a zároveň dokončili přípravu na návrat Butche a Sunity na Starlineru a získali cenné informace o modernizacích systému, které budeme chtít provést pro mise po certifikaci.

Wilmore a Williams tedy zůstanou zapojeni do činností 71. dlouhodobé expedice. Budou pomáhat s provozem stanice a v případě potřeby budou moci provést dodatečné činnosti, které si NASA vyžádá v rámci certifikačního procesu Starlineru. „Zpětná vazba od posádky je mimořádně pozitivní. Vědí, že každý střípek poznání, který získáme při misi CFT, zlepší naše zkušenosti pro budoucí posádky,“ uvedl Mark Nappi, viceprezident a programový manažer programu lodi Starliner. Posádku netlačí čas na opuštění stanice, protože na oběžné dráze je dostatek zásob a program stanice je relativně volný až do poloviny srpna.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e182982/iss071e182982~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e185130/iss071e185130~large.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
4 měsíců před

Tak ještě několik nenadálých poruch a soubor střípků poznání pro Marka Nappi bude dokonalý. Takhle zevrubně a dlouhodobě testovat nedokáže nejen NASA ale ani SpaceX.
Jestli pak vypíší pro posádku CFT nějakou návratovou premii?

heksa
heksa
4 měsíců před

To tedy bude ostuda až ty astronauty bude muset z ISS odvést SpaceX v Crew Dragonu, protože se zjistí že v Starlineru nepůjde letět. No zatím se Boeingu teda moc nedaří.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 měsíců před
Odpověď  heksa

Taková možnost zatím nehrozí.

legionar
legionar
4 měsíců před
Odpověď  heksa

Ovela horsie bude, kde vsetko vyhodnotia ako „prijatelne bezpecny navrat“ – a astronauti skoncia ako Komarov …

ov42
ov42
4 měsíců před
Odpověď  legionar

Až takhle bych zatím sesejčkoval…

Yarda
Yarda
4 měsíců před
Odpověď  heksa

…až ty astronauty bude muset z ISS odvést SpaceX v Crew Dragonu…
Nemusel by. Pokud se nemýlím, v ISS jsou dva a Sojuzy jsou trojmístné 😀

ov42
ov42
4 měsíců před
Odpověď  Yarda

Je tam jeden Sojuz a jeden Crew Dragon.

Yarda
Yarda
4 měsíců před
Odpověď  Yarda

Tak mne napadlo, co by bylo horší pro prestiž firmy Boeing, kdyby se rozhodlo že návrat lodí Starliner není bezpečný, nová loď není a hned tak nebude, koho požádat o pomoc. Jestli firmu SpaceX (přímého konkurenta) nebo raději Roskosmos a překousnout sankce uvalené na Rusko.

ldx
ldx
4 měsíců před
Odpověď  heksa

Jestli se to stane, tak se asi budu smát celý den a lidi kolem si budou ťukat na čelo 😀
Ne, že bych byl škodolibý, prostě jen proto, že Boží mlýny existují.

Marek
Marek
4 měsíců před

Ty bezobsažné PR kecy maskují faktické informace, o které všichni stojí. Musí tam být něco, co ohrožuje návrat, vždyť už měli být týden dole.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 měsíců před
Odpověď  Marek

Nehledal bych za tím něco, co tam možná není. Tipnul bych to na obyčejnou opatrnost. Určitě se chtějí ujistit, že jsou systémy lodi v pořádku a posádce při návratu nic nehrozí.

gendibal
gendibal
4 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Nemůžu si pomoct, ale souhlasím s Markem. Dva týdny se ujišťují, „že jsou systémy lodi v pořádku a posádce při návratu nic nehrozí“? Když přitom podle toho kašpara, chci říct manažera Boeingu Sticha „Starliner připojený k ISS si vede dobře“?
Zatím se řeší otázka, zda je Starliner schopný se bezpečně vrátit nebo ne, ale co kdyby NASA s Boeingem rozhodli, že se poletí, jenže posádka by se vzbouřila, že nehodlá riskovat a že tím nepoletí? Nikdo je přece nemůže donutit do toho vlézt, smlouva nesmlouva; oba jsou už v takovém věku, že jim může být nějaká další kariéra ukradená.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 měsíců před
Odpověď  gendibal

Mám svou teorii, kterou ale nemohu nijak potvrdit. Proto ji berte se značnou rezervou. Ty trysky, které zlobí, jsou na servisním modulu. Ten se zahazuje a shoří v atmosféře. Tzn. chtějí to otestovat, jak jen to jde, aby pochopili, kde je problém, protože k tomu HW se fyzicky nedostanou. Myslím si, že odklady nejsou z obav o bezpečnost posádky. Pokud by tomu tak bylo, nebyl by Starliner schopen pojmout posádku v případě nouzové evakuace stanice. Prostě chtějí otestovat ten HW, dokud jsou u stanice, aby získali data, pochopili problém a mohli na dalších servisních modulech udělat úpravy, aby se to už neopakovalo.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Pak by bylo mnohem věrohodnější prohlášení „SL je v dobré kondici. Proto jsme se, obdobně jako v případě SpX-DM-2, rozhodli prodloužit misi a využít ji k testování servisního modulu….“. PR expetů má jak Boeing tak NASA dost.

ventYl
ventYl
4 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Tato teoria je dokonca aj komunikovana NASA v niektorych relevantnych postoch. Takze to nie je teoria, ale fakt. Bohuzial, nekomunikuje sa to uplne vsade, preto vznika priestor na spekulacie a senzacie.

Je to tak. Cely heliovy system je na servisnom module. Nikdy sa nevrati spat na zem a ked zhori v atmosfere, uz sa nikto nikdy nedozvie, co a preco sa stalo. Takze cas navyse dava inzinierom moznost pozbierat co najviac dat.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 měsíců před
Odpověď  ventYl

A vida, díky moc!

ldx
ldx
4 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Myslím, že komunikace a firemní kultura Boeingu je hodně špatná. Ta firma prostě jede jen setrvačností, ale je to už jen intelektuálně vykradená schránka s pěkným logem.
Musela by se udělat obří restrukturalizace a změna firemního kréda, tj. zemětřesení od středního managementu nahoru. A posílit technologickou stránku firmy na úkor přebujelého finančního řízení.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 měsíců před
Odpověď  Marek

Souhlasím s Kamilem. Pokud komentáře Boeingu a NASA mají vytvářet dojem „máme to pod kontrolou“, tak za mě mají přesně opačný efekt.
Tak jen doufám, že je to důsledek „firemní kultuty“ a ne zastírání krizové situace.

Williamsové prodloužení jejího (nejspíš) posledního (díky problémům Boeingu, jinak by určitě zvládla ještě dalsí 1-3 mise) výletu do Vesmiru ze srdce přeji. Doufám, že si jej užije a bude na něj v budoucnu ráda vzpomínat.

Jsem fandou 747, můj nej dopravní prostředek. Tohle je proto pro mě obrovské selhání a zklamání Boeingu.

ldx
ldx
4 měsíců před
Odpověď  Radim Pretsch

To asi přeháníte, přece jen to není Russko, kde je kultura lží standardem. Ale bohužel se to tomu už v některých aspektech blíží, tentokrát z důvodu chamtivosti.

Kamil
Kamil
4 měsíců před

Koukal jsem na americké weby, nejsou vůbec tak shovívaví a optimističtí jak kosmonautix. Důvěra v Boeing nula, důvěra v NASA klesající. Nahusto se spekuluje o záchranné misi Dragonu, samozřejmě senzační titulky prodávají, takže to beru s rezervou. Ale…. semínko pochybností bylo zaseto.

Karel Zvoník
4 měsíců před
Odpověď  Kamil

Pokud mě má paměť nešálí, tak již před letem NASA avizovala, že pokud vše půjde dobře, tak posádka bude moci zůstat na ISS déle. V tom nevidím nic mimořádného a čas tým využívá k testům problematických částí, aby lépe pochopili, jak je napravit.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
4 měsíců před

Boeing má všeobecně velký problém s „rozbitou“ firemní kulturou, nedbající ze strany managementu na kvalitu a bezpečnost tak, jak by se na tradičního airspace výrobce slušelo. Je to velké zklamání, ale je to tak. Minulý týden 18.6. dokonce vypovídal CEO Boeingu Dave Calhoun před senátní komisí a je to tak špatný, že se ho senátoři přímo ptali, proč ještě nerezignoval, proč s tím čeká až na konec roku. Firemní kultura už několik let bezostyšně preferuje pouze profit, překračuje hranice bezpečnosti, pohrdá zaměstnanci, trestá ty, kteří se ozvou. Týká se to hlavně výroby linkových letadel, v jejichž troskách za poslední roky vyhaslo mnoho životů, ale jak tak dlouhodobě sledujeme vývoj Starlineru, asi to tam nebude o moc lepší.
https://www.theguardian.com/business/article/2024/jun/18/boeing-ceo-dave-calhoun-senate-hearing
https://www.cbsnews.com/news/boeing-ceo-david-calhoun-senate-hearing-testimony-whistleblower/

petrH
petrH
4 měsíců před

Já si pořád myslím, že byl hazard v tom poslat posádku. Ano ta chyba je na HW, který se zahodí a možná to nemá vliv. Problém je, že ani po tolika dnech vůbec netuší co se děje resp. proč se to děje. Kolik toho Boeing ještě o své lodi neví? Otázka je spíš s jakým systémem není nebo nebyl problém? Mohou tvrdit jak skvělé všechno je a jak jen testují, aby to bylo lepší. Faktem, ale je že testy jim nic neříkají a chování té lodi je pro ně záhadou. Létat v tom je jako hrát ruskou ruletu.

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  petrH

My toho víme ještě mnohem méně a už děláme definitivní závěry.
Počkal bych, jak se to vyvrbí, třeba opravdu chtějí udělat jen dlouhodobější test toho, jak se loď chová s aktuálně existujícími problémy, protože příště už by měla být k ISS připojená půl roku. Kdyby Starliner považovali za riziko, budou se naopak snažit se ho zbavit co nejdřív, aby nějaká náhodná chyba neohrožovala celou stanici.
Nicméně komunikace navenek je opravdu tragická.

Borin
Borin
4 měsíců před

Američtí žalobci doporučují vládě vznést trestní obvinění Boeingu
24.06.2024, Autor: ČTK
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5954851/americti-zalobci-doporucuji-vlade-vznest-trestni-obvineni-boeingu.html
Jedná se o kauzu letadel MAX a úkol to řešit.

Regulus sector
Regulus sector
4 měsíců před

Mne opravdu překvapuje to, že co se týče zásob hélia – tak je mají jen v JEDNÉ nádrži.
Já kdybych si stavěl nějakou takovou loď , tak bych si chtěl věci pojistit. A tak bych měl nádrže nejméně dvě!
A nebo ještě lépe, měl bych ještě jednu nádrž- klidně i malou- jen na 1 orientaci lodě a brzdící zážeh motorů- ale zapečetěnou a oddělenou od hlavního rozvodu.
V případě nouze – by se buďto pyrotechnicky , nebo nějakým servomotorem připojila k rozvodu ( to servo by například proděravělo kovovou membránu plomby a otevřelo tak héliu cestu ) a byla by tak schopna zajistit fungování palivového systému.
I případná záchranná loď by mohla se v tuto chvíli klidně nacházet na ISS.
StarLiner je v tom nejhorším případě (pokud JEDINOU skutečnou příčinou krize únik TLAKOVACÍHO MÉDIA- hélia) pouze znehybněn.
Dosud nebyla zpochybněna funkčnost samotné návratové kapsle ( při obou předchozích bezpilotních letech obě kapsle v naprostém pořádku přistály a není důvod proč by tomu nemělo být jinak. Ty drobné závady padákového systému byly nejspíš odstraněny- i v spolupráci SpaceX )
Takže jediné co je třeba učinit – je “ roztlačit “ StarLiner do atmosféry – podobně jako jsme to viděli u Apolla 13 !!!

Hiram
Hiram
3 měsíců před

Tak co borci, teď už se může říkat, že to Boeing podělal?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 měsíců před
Odpověď  Hiram

Že tuhle misi provázejí problémy, se ví už dlouho.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.