sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Gravitilab, aneb mikrogravitace pomocí dronu

Britská startupová firma Gravitilab, poprvé provedla experiment, v rámci kterého bylo účelem vytvořit prostředí mikrogravitace. Ne ale za pomoci pádové věže, nebo suborbitální rakety. Gravitilab vsadila na daleko levnější způsob, a tím je dron. Výhoda tohoto řešení spočívá především v tom, že dron se speciálním pouzdrem, ve kterém jsou umístěny vědecké experimenty, je možné vypustit prakticky odkudkoliv. Tento první test firma provedla na vojenském letišti Predannack v jizozápadní Anglii. Dron se speciálním shozovým pouzdrem vystoupal přibližně do výšky šesti set metrů, kde bylo pouzdro uvolněno a začalo padat k zemi. Po více jak pěti sekundách, co na náklad působila mikrogravitace, byl vystřelen padák a pouzdro bezpečně dosedlo na zem.

Pouzdro odhozené z dronu při prvním testovacím letu.
Pouzdro odhozené z dronu při prvním testovacím letu.
Zdroj: Gravitilab

„Jedinou možností pro testování v prostředí mikrogravitace (v Evropě) až dosud bylo čekat několik let na přístup k pádové věži v Německu, která je schopna vytvořit umělou mikrogravitaci po dobu dvou vteřin,“ uvedl Rob Adlard, generální ředitel a technický ředitel společnosti Gravitilab. „Naše služba může být poskytována lokálně, je levnější a na základě výsledků našeho demonstračního letu jsme schopni vytvořit mikrogravitaci pomocí našeho systému LOUIS UAV na pět až dvacet sekund a nést náklad o hmotnosti až dvacet kilogramů.“ Gravitilab je vůbec první společností na světě, která využívá leteckou bezpilotní technologii k vytvoření prostředí mikrogravitace a firma věří, že otevře svět výzkumu mikrogravitace novému trhu.

Gravitilab je součástí Cornwall Space Clusteru, jednoho z technologických center, které britská vláda a místní úřady podporují s cílem zvýšit podíl země v globálním kosmickém průmyslu. „Jsme nadšeni, že jsme byli schopni podpořit dosažení tohoto světového prvenství v mikrogravitačním testování,“ uvedla Gail Eastaughová, ředitelka Cornwall Space Clusteru. „Cornwall Space Cluster existuje proto, aby zahájil inovace v kosmickém a leteckém sektoru, a společnosti jako Gravitilab dláždí cestu pro budoucnost tohoto odvětví.”

Mimo systému LOUIS UAV chystá Gravitilab dalších pět raket od nejmenší MAX 75 s nosností 1,2 kilogramu a maximálním výškovým doletem 0,8 kilometru, až po raketu ISAAC, která je schopna nést až 20 kilogramů a je schopna vyletět do výšky až 250 kilometrů. Níže se můžete podívat na video přímo od Gravitilab, ve kterém ukazují, jak probíhaly přípravy, i samotný testovací shoz.

Zdroje informací:
https://gravitilab.space/
https://www.space.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/PfMzJpGrP8XhcBVX2b7gch-970-80.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/SFbHkbFHJctadDYirw6G6K-970-80.jpg.webp

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobi
bobi
1 rok před

Rob Adlard je diletant a nevzdělanec kterému nelze věřit, když nezná rozdíl mezi sekundnou a vteřinou.

Ferda
Ferda
1 rok před
Odpovědět  bobi

Svata prostoto… a to, ze ta ‚vterina‘, se do textu dostala az behem prekladu, to Vas nenapadlo? Protoze kdybyste se misto plitkeho kritizovani aspon na vterinu (cha!) zamyslel, tak by Vas treba napadlo, ze anglictina pro oba vyznamy pouziva slovo ‚second‘ (time second vs. second of arc).

Kazdy delame chyby, a kritizovat nekoho za triviality je detinske. V bezne reci jsou pro vyjadreni casoveho intervalu pripustne oba terminy. Pouze v odbornem textu by se to melo dusledne rozlisovat. Toto neni v zadnem pripade odborny text.

Prosim o trochu tolerance. Prelozit takovy clanek da nejakou praci. Spis by se sluselo, kdybyste autorovi podekoval, a pouzil jasne zretelny odkaz pod clankem k upozorneni na nepresnost:

„Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky“

Za me moc hezky clanek, autorovi dekuji 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Ferda

Díky za pochvalu. S vaším vyjádřením mohu jen souhlasit.

bobi
bobi
1 rok před

P.S.
„Jedinou možností pro testování v prostředí mikrogravitace (v Evropě) až dosud bylo čekat několik let na přístup k pádové věži v Německu, která je schopna vytvořit umělou mikrogravitaci po dobu dvou vteřin,“

hynekol
hynekol
1 rok před
Odpovědět  bobi

Mi přijde zásadnější, že v té věži v Německu umějí „udělat“ mikrogravitaci po dobu 9,3 sekund. A ne 2 jak se píše v článku.

Byl jsem tam na exkurzi, je to zajímavé.

https://www.zarm.uni-bremen.de/en/drop-tower/general-information/what-is-the-catapult-system.html

PetrDub
PetrDub
1 rok před

Asi mi něco uniká – pokud by vytvoření mikrogravitace na takto dlouhou dobu bylo takto jednoduché, tak by přece vůbec nevznikaly pádově věže, ani by nebylo nutné čekat na vynález a masové rozšíření dronů. Vrtulníky létají zcela běžně už přes 70 let. Rozdíl mezi stavem mikrogravitace a volným pádem je především v odporu vzduchu. Kapsle shozená v prostředí s atmosférou bude při svém pádu brzděna odporem vzduchu a experiment uvnitř tak nebude ve stavu mikrogravitace. Navíc zde bude vliv větru, který bude kapslí „cloumat“ i v horizontálním směru. Obojí lze částečně omezit tím, že uvnitř kapsle bude odčerpán vzduch a experiment bude volně padat uvnitř, ale doba tohoto stavu bude u takto malé kapsle silně limitovaná, těm 20 sekundám nevěřím ani náhodou – to odpovídá při skutečně volném pádu bez vlivu atmosféry dvěma kilometrům a na konci by předmět letěl rychlostí 200 m/s, tj. 720 km/h!
Zkrátka mi celé připadá jako článek z dílny PR oddělení, do kterého technici neměli co mluvit… Nebo je tu druhá možnost – že já nechápu smysl pojmu mikrogravitace správně.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpovědět  PetrDub

Aha, tak jsem tady asi ze sebe udělal pitomce – teprve po dopsání příspěvku jsem se podíval i na video, což byla chyba. Z videa je totiž patrné, že kapsle má svůj pohon a tedy aktivně pomáhá pouzdru k zemi a snaží se tak kopmenzovat odpor atmosféry. Pak je samozřejmě otázkou, do jaké míry bude výsledek ovlivněn vibracemi od motorů a stále tu zůstává vliv větru (i na videu je vidět, jak kapsle po odhození „zatočila“). Ale jinak v principu s pohonem si to už představit umím. Možná by o něm mohla být zmínka i v článku, ale to mě neomlouvá, že jsem si video nepustil dřív.

pave69
pave69
1 rok před
Odpovědět  PetrDub

Podle těch 4 vrtulí to vypadá, že aparát má čidla akcelerace a vliv větru kompenzuje protipohybem. Principielně by to mohlo fungovat, kdyby to bylo dost rychlé.

upgrade
Administrátor
1 rok před

Nápad původně vznikl v ČR/Portugalsku ale nedostatek financí a podpory ze strany státu to zhatil.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Díky za doplnění. To jsem nevěděl.

-gt-
-gt-
1 rok před

Takže jestli rozumím diskusi, důležité je pouzdro, dron je vedlejší, stačil by vrtulník nebo stratosférický balon.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpovědět  -gt-

Já to chápu podobně, předpokládám, že unikátnost řešení s dronem spočívá v tom, že dron je levnější než vrtulník i balón (v jehož neprospěch hovoří i to, že nepůjde dobře ovlivnit místo shozu a tedy i dopadu). Balón by sice teoreticky dával možnost delší dráhy a tedy i doby trvání experimentu, je však potřeba vzít v potaz, že chceme-li udržet stav mikrogravitace, tak musí být zrychlení stále těch 9,81 m/s2. To ale znamená, že za cca 33 sekund dosáhne kapsle rychlosti zvuku, což se s těmi motorky určitě nepodaří. Za 33 sekund by urazil dráhu necelých 5,5 km, takže létat do stratosféry nedává (podle mě) smysl.

bobi
bobi
1 rok před

Rob Adlard je diletant a nevzdělanec kterému nelze věřit, když nezná rozdíl mezi sekundnou a vteřinou.

Ferda
Ferda
1 rok před
Odpovědět  bobi

Svata prostoto… a to, ze ta ‚vterina‘, se do textu dostala az behem prekladu, to Vas nenapadlo? Protoze kdybyste se misto plitkeho kritizovani aspon na vterinu (cha!) zamyslel, tak by Vas treba napadlo, ze anglictina pro oba vyznamy pouziva slovo ‚second‘ (time second vs. second of arc).

Kazdy delame chyby, a kritizovat nekoho za triviality je detinske. V bezne reci jsou pro vyjadreni casoveho intervalu pripustne oba terminy. Pouze v odbornem textu by se to melo dusledne rozlisovat. Toto neni v zadnem pripade odborny text.

Prosim o trochu tolerance. Prelozit takovy clanek da nejakou praci. Spis by se sluselo, kdybyste autorovi podekoval, a pouzil jasne zretelny odkaz pod clankem k upozorneni na nepresnost:

„Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky“

Za me moc hezky clanek, autorovi dekuji 🙂

bobi
bobi
1 rok před

P.S.
„Jedinou možností pro testování v prostředí mikrogravitace (v Evropě) až dosud bylo čekat několik let na přístup k pádové věži v Německu, která je schopna vytvořit umělou mikrogravitaci po dobu dvou vteřin,“

hynekol
hynekol
1 rok před
Odpovědět  bobi

Mi přijde zásadnější, že v té věži v Německu umějí „udělat“ mikrogravitaci po dobu 9,3 sekund. A ne 2 jak se píše v článku.

Byl jsem tam na exkurzi, je to zajímavé.

https://www.zarm.uni-bremen.de/en/drop-tower/general-information/what-is-the-catapult-system.html

PetrDub
PetrDub
1 rok před

Asi mi něco uniká – pokud by vytvoření mikrogravitace na takto dlouhou dobu bylo takto jednoduché, tak by přece vůbec nevznikaly pádově věže, ani by nebylo nutné čekat na vynález a masové rozšíření dronů. Vrtulníky létají zcela běžně už přes 70 let. Rozdíl mezi stavem mikrogravitace a volným pádem je především v odporu vzduchu. Kapsle shozená v prostředí s atmosférou bude při svém pádu brzděna odporem vzduchu a experiment uvnitř tak nebude ve stavu mikrogravitace. Navíc zde bude vliv větru, který bude kapslí „cloumat“ i v horizontálním směru. Obojí lze částečně omezit tím, že uvnitř kapsle bude odčerpán vzduch a experiment bude volně padat uvnitř, ale doba tohoto stavu bude u takto malé kapsle silně limitovaná, těm 20 sekundám nevěřím ani náhodou – to odpovídá při skutečně volném pádu bez vlivu atmosféry dvěma kilometrům a na konci by předmět letěl rychlostí 200 m/s, tj. 720 km/h!
Zkrátka mi celé připadá jako článek z dílny PR oddělení, do kterého technici neměli co mluvit… Nebo je tu druhá možnost – že já nechápu smysl pojmu mikrogravitace správně.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpovědět  PetrDub

Aha, tak jsem tady asi ze sebe udělal pitomce – teprve po dopsání příspěvku jsem se podíval i na video, což byla chyba. Z videa je totiž patrné, že kapsle má svůj pohon a tedy aktivně pomáhá pouzdru k zemi a snaží se tak kopmenzovat odpor atmosféry. Pak je samozřejmě otázkou, do jaké míry bude výsledek ovlivněn vibracemi od motorů a stále tu zůstává vliv větru (i na videu je vidět, jak kapsle po odhození „zatočila“). Ale jinak v principu s pohonem si to už představit umím. Možná by o něm mohla být zmínka i v článku, ale to mě neomlouvá, že jsem si video nepustil dřív.

pave69
pave69
1 rok před
Odpovědět  PetrDub

Podle těch 4 vrtulí to vypadá, že aparát má čidla akcelerace a vliv větru kompenzuje protipohybem. Principielně by to mohlo fungovat, kdyby to bylo dost rychlé.

Michal Václavík
Michal Václavík
1 rok před

Nápad původně vznikl v ČR/Portugalsku ale nedostatek financí a podpory ze strany státu to zhatil.

-gt-
-gt-
1 rok před

Takže jestli rozumím diskusi, důležité je pouzdro, dron je vedlejší, stačil by vrtulník nebo stratosférický balon.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpovědět  -gt-

Já to chápu podobně, předpokládám, že unikátnost řešení s dronem spočívá v tom, že dron je levnější než vrtulník i balón (v jehož neprospěch hovoří i to, že nepůjde dobře ovlivnit místo shozu a tedy i dopadu). Balón by sice teoreticky dával možnost delší dráhy a tedy i doby trvání experimentu, je však potřeba vzít v potaz, že chceme-li udržet stav mikrogravitace, tak musí být zrychlení stále těch 9,81 m/s2. To ale znamená, že za cca 33 sekund dosáhne kapsle rychlosti zvuku, což se s těmi motorky určitě nepodaří. Za 33 sekund by urazil dráhu necelých 5,5 km, takže létat do stratosféry nedává (podle mě) smysl.

https://kosmonautix.cz/2023/02/06/gravitilab-aneb-mikrogravitace-pomoci-dronu/