sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA finalizuje kontrakt na lunární vozítka

Když budou astronauti v rámci programu Artemis prozkoumávat oblast kolem jižního pólu Měsíce, budou se moci dostat dále od landeru a také udělat více vědy, než kdy dříve. Pomohou jim s tím nová vozítka označovaná jako LTV (Lunar Terrain Vehicle). Namísto toho, aby NASA tyto rovery sama vlastnila, chystá kontrakt na objednání jejich služeb od soukromých firem. Základní návrh výzvy k předkládání návrhů na služby spojené s rover LTV už je připraven k revizi soukromými firmami, přičemž NASA bude do 1. prosince přijímat zpětnou vazbu. Návrh počítá s tím, že NASA bude rovery LTV na Měsíci potřebovat v časovém horizontu kolem roku 2028. Poté, co NASA zohlední připomínky od soukromých firem, by měla na začátku roku 2023 vydat finální výzvu.

Tento návrh je jedním z prvních důležitých kroků v tomhle úžasném projektu, který umožní astronautům proniknout na Měsíci dále, než bylo doposud možné,“ uvedla Lara Kearney, manažerka pro výstupy do volného prostoru zapojená do programu povrchové mobility HSM, který probíhá na Johnsonově středisku v Houstonu a dodává: „Získání zpětné vazby od firem je nezbytné, abychom se posunuli blíže k závěrečné výzvě pro podávání návrhů.“ Ikonický styl nepřetlakových roverů pro posádku známý z programu Apollo představuje základní stavební kámen plánů NASA na dlouhodobou přítomnost lidí na povrchu Měsíce. Tato lidmi řízená vozidla významně rozšířila možnosti průzkumu Měsíce, ovšem nové rovery LTV pro program Artemis budou vybaveny mnoha vylepšeními a také pokročilými technologiemi.

Umělecká představa LTV (Lunar Terrain Vehicle) se nakonec může od výsledného produktu lišit.
Umělecká představa LTV (Lunar Terrain Vehicle) se nakonec může od výsledného produktu lišit.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Jelikož mise Artemis cílí na oblast v okolí jižního pólu Měsíce, budou muset nová vozítka odolávat nízkým teplotám, které nemohou ovlivnit jejich provozuschopnost – to samé platí i pro specifické podmínky z hlediska osvětlení. Plány NASA počítají s tím, že by rovery LTV měly za rok najezdit stovky kilometrů, což by umožnilo přístup k odlišným lokalitám, které mohou ukrývat vědecké objevy, ale i využitelné zdroje. Agentura také počítá s tím, že by rovery LTV mělo být možné dálkově ovládat. Vozítka navíc budou k dispozici i pro komerční využití, pokud pro ně NASA nebude mít vědecké či provozní uplatnění.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/emu_kneeling_in_front_of_ltv.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/NASA_Lunar_Terrain_Vehicle.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ferda
Ferda
2 let před

Uz se vi, jestli ve zminenem navrhu kontraktu NASA pozaduje pretlakova nebo nepretlakova vozitka?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  Ferda

Na originální text oznámení se lze proklikat přes zdroj informací uvedený pod článkem: „Cílem akvizice LTV je získat schopnost zvýšené nehermetizované mobility na povrchu Měsíce“. Stejná informace je opakována i v souborech přiložených k oznámení.

Týden starý plánovací manifest na straně 3 přiřazuje vozítko LTV k misi Artemis 5. Přetlakový rover je v manifestu přiřazen k misi Artemis 7.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nac_october_2022_artemis_final_rev_b.pdf

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Diky za odpoved pane Hosek i za dohledani. To je bezva, ze pretlakovy rover je stale v planu.

SaturnV
SaturnV
2 let před

Jsem zvědavý jak to nakonec dopadne, protože si moc neumím představit, že by tam ve Starship HLS nepřivezli tuny vybavení hned u Artemis 3.

Lubo
Lubo
2 let před
Odpověď  SaturnV

jo, pevne verim ze SH tam vysadi na pretestovanie zopar verzii JBC loaderov optimalizovanych pre pracu vo vakuu..
tieto prototypove titanove solitery je cesta nikam.. mrhanie verejnych penazi..

MilanV
MilanV
2 let před

Pamatujete na tohoto krasavce?

https://www.nasa.gov/exploration/technology/space_exploration_vehicle/index.html

Nevím, jak a proč dopadl, ale z pohledu laika to bylo superčisté přetlakové vozidlo, kde i výstup ve skafandrech byl geniálně vyřešený, že se vozidlo vůbec neotvíralo, ani astronauti nemohli prach donést… A k tomu ta kabina se skvělým výhledem i vertikálně (při náklonech a šplhání po prudkých svazích atp.) a podle mě výborný podvozek…

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  MilanV

V plánovacím manifestu z 31.10.2022 je nakreslený na straně 3 ve sloupci Artemis VII.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nac_october_2022_artemis_final_rev_b.pdf

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuju, to je příjemné překvapení!

Ale je o síla: 2030 je plán, bude to určitě ještě později, a testování prototypu bylo 2008 – vývoj musel začít ještě mnohem dřív. Kolik lidí z původního týmu asi bude ještě před důchodem?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  MilanV

Ta ikonka původního hermetizovaného roveru v plánovacím manifestu je referenční. Snadno se může stát, že NASA neobnoví vývoj vlastního hermetizovaného roveru z programu Constellation, ale že vyhlásí komerční soutěž (což by byla obdoba přesunu projektů VIPER a lunárních skafandrů na komerční model). Ve hře je i dodání hermetizovaného roveru od JAXA. Hlavní informací z aktuálního manifestu je záměr přiřazení hermetizovaného roveru k misi Artemis 7.

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za upřesnění. O to víc jsem zvědavý, jak to dopadne a jak bude výsledný hermetizovaný rover vypadat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.