Jelikož se pomalu blíží první orbitální let Superheavy Starship, který mají obstarat prototypy Superheavy B7 a Starship S24, začíná SpaceX čím dál častěji zveřejňovat fotky dvou zmíněných prototypů. Začíná být tak čím dál tím jistější, že se pro první orbitální let chystají právě tyto prototypy, a proto se SpaceX stará o jejich propagaci. Například pokud si to porovnáme se Starship S20, se kterou se původně počítalo na první orbitální let, nebylo ze strany SpaceX ani zdaleka zveřejňeno tolik fotek. Nyní už se ale můžete kochat nádhernými záběry jak na Starship S24, tak Superheavy B7 v celé jejich kráse. Doporučuji obrázek rozkliknout a prohlédnout si je v plném rozlišení.
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FV98QO2UIAAhtIV?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FV98PrjUIAAtccC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBPVQAA59Ml?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBEVsAAF58A?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBdUcAAXzfF?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4XoAMvpBk?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4X0AIplxZ?format=jpg&name=large
Krásné fotky ve Full HD
Moja hlava neberie tie realne rozmery tych dvoch casti a uz vobec nie, ked si predstavim, ze to zlepia dohromady a dole zapalia.
Skutocnost, ze SH sa este ma tam v lufte nejako otocit, vratit sa a pristat, tak to je uz uplne mimo mna.
Som fakt zvedavy ako to dopadne, a kolko iteracii bude potrebnych na celkovy uspech.
Kazdopadne je to uzasne sledovat.
Otočení SH ve vákuu budu „podobné“, jako 1. stupeň Falconu 9. Jen je to trošku větší macek, ale zase se silnějšími hlavními motory i manévrovacími motorky (trysky). To bude to nejmenší z celého průběhu startu SS/SH až po „přistání“. Koukněte na nějaký start Falconu 9, který přistává na pobřeží, jak se po oddělení horního stupně booster otáčí a míří zpět, hezké záběry 🙂 Pokud přistává na plošině, tak se neotáčí…
Možná budu přehnaný optimista, ale tak nějak se mi zdá, že by to mohlo napoprvé vyjít podle plánu, přeci jenom poslední rok nedělají nic jiného, než že staví a testují (počítám s přistání do vody)
Věřím ve kvalitní kontroly spacex.
https://www.elonx.cz/pohled-za-oponu-opakovaneho-pouziti-raket-falcon-ktere-nyni-mohou-startovat-az-patnactkrat/
Mají stanovená pravidla.
Věřil bych, že nahoru jim to asi vyjde. Ale tipnul bych že přistání (hlavně B7, pokud bude sedat na rampu) spíše napoprvé nedají. Škoda těch motorů o které mohou přijít. U S24 to není tak hrozné když to nevyjde.
Mají zkušenosti s falconem 9.
To mne uklidňuje.
To měli už se Starhopperem atd. taky a napoprvý to nedali. Pořád je to nová nevyzkoušená raketa. Spíš myslím že mají nějaký odhad rizik že tu rampu neponičí tak, aby opravy nevyvážily data která získají.
Booster je podobný Falconu 9. Když se trefí na plovoucí plošinu, na rampu to je stejné. Ty hůlky dávají podobný prostor jako plošina.
Kdybych dělal plán letu, tak bych brzdil na 0 mimo rampu a pak doplul jako prototyp S5 a S6, což byla obdoba boosteru. Lety byly úspěšné.
Jenom doplním, že SN 5 a 6 nebyly obdoba Boosteru ale Starship. Dále, chytání pomocí Chopsticks rozhodně nedávají takový prostor jako plošina pro Falcon 9 a také to, že zabrzdí na nulu mimo rampu a potom by se Superheavy letem do strany dostala nad ramena, tak to je podle mého názoru daleko riskantnější, jelikož by mohla Superheavy narazit do věže.
A jako poslední. Nemůžeme srovnávat Falcona se Superheavy, protože Superheavy má téměř třikrát větší průměr, více motorů to znamená větší hmotnost u základny a také je o více než 25 metrů vyšší.
Určitě nelze popřít, že zkušenosti nasbírané při přistáních F9 se jim budou hodit. Pokud jde o poslední odstavec od pana Soukupa, tak větší průměr, větší hmotnost u základny a nižší těžiště jsou zjevné rozdíly, ale tyto rozdíly dle mého názoru úlohu spíše zjednodušují. Větší výška zase při zachycení „shora“ nehraje v podstatě žádnou roli.
Sice se mi nepodařilo najít žádný spolehlivý údaj o suché hmotnosti boosteru, ale určitě bude vyšší, než maximální tah jednoho motoru (můj odhad je, že hmotnost bude 400 – 600 tun). Budou tedy přistávat na více motorů (pět nebo i více, možná dokonce všech 9 s tím, že výpadek některého nebo i některých by nemusel být fatální) a budou-li motory pracovat spolehlivě (což je asi největší úskalí celé akce), tak mohou klesat a brzdit relativně pomalu a to je určitě snazší, než je tomu u F9. Nižší těžiště je u úlohy inverzního kyvadla obecně také výhoda.
Za mě tedy jediné větší riziko oproti F9 jsou motory. Merliny jsou za těch pár let vychytané, jejich zážehy spolehlivé a parametry velmi dobře známé (pro SpaceX). Raptor 2 ještě neletěl :-).
Podle tweetů a dokumentu na FCC
https://apps.fcc.gov/oetcf/els/reports/ViewExhibitReport.cfm?id_file_num=1169-EX-ST-2022&application_seq=116809
by se B7 měl vrátit na starbase.
Bude zachytáván?
S24 pristane do vody u Havaje po suborbitálním letu.
Na našem discordu spekulujeme nad tím, že návrat boosteru na místo startu je jedna z možností. Myslíme si tak, že se bude booster vracet buď na místo startu, a nebo bude přistávat do moře pár kilometrů od pobřeží.
Je to tak. Když všechny systémy nezafungují jak maji, tak přistání do karibiku.
Poslední sekundy budou náročné. Trefit se do malého průměru, zastavit na místě B7 a zachytit.
Mohu se přidat na discord? Máte odkaz?
Je už víc než rok v pravém sloupci webu. 😉
Ono se tam nic neděje.
Jak kdy. Někdy je tam živo více, jindy méně.
Na fotce „Dechberouci pohled na 33 Raptoru2…“jsou vidět hodně rozdílné barevné odstíny vnitřních povrchů trysek. Nevíte čím to je? Optický klam, nebo něco složitějšího?
Článek je bezva a fotky ještě lepší, díky Vám…
Např. na ElonX se k tomu píše, že je to délkou zážehů při testování jednotlivých motorů v McGregoru.
Vysvětlení je prosté. Motory prochází na základně McGregor statickými zážehy a jejich počty se mohou u různých motorů lišit. Proto trysky vypadají různě.
Díky pánové….
Není zač.
Myslim ze po dnesnim vybuchu uz Superheavy B7 nikam nepoleti.
https://www.youtube.com/watch?v=pWeeWMu10A0
Neviděl bych to tak černě. Po zběžné kontrole prý vypadá motorová sekce v pořádku a nejspíše pár hodin po výbuchu byl test proveden znovu.