Práce na SLS v hale VAB pokračují

Minulý týden jsme vydali článek rekapitulující průběh oprav první rakety SLS v montážní hale VAB. Sedm dní uteklo jako voda a NASA připravila další rekapitulaci. Týmy na Kennedyho středisku pokračují v činnostech, aby se celá sestava mohla vrátit na rampu 39B, kde se znovu pokusí o test WDR, tedy kompletní simulaci předstartovního odpočtu. Došlo třeba k dotažení přírubových šroubů na jednotce TSMU, na které se při předešlém pokusu o tankování objevil únik vodíku. Inženýři nyní určili, že těsnění na šroubech už není povolené a systém by měl zůstat při dalším čerpání utěsněný.

První vývoz rakety SLS na rampu proběhl 17. března.

První vývoz rakety SLS na rampu proběhl 17. března.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Jako předběžné opatření navíc týmy přemístily těžký konzolový filtr, který na TSMU zachytává jakékoliv nečistoty v plynném heliu, které slouží k proplachování pohonného systému. Inženýři sice na minulé pozici nezaznamenali žádné úniky, ale přemístění filtru zajistí, že v budoucnu nebudou úniky hrozit. Inženýři také provedli dodatečné kontroly těsnosti při pokojové teplotě a nezaznamenali žádné úniky.

Po výměně heliového ventilu na horním stupni ICPS také inženýři objevili poškozený gumový těsnící o-kroužek na straně rakety v systému rychlého odpojení. Jde o místo, kde při startu dochází k odpojení ICPS od mobilní obslužné plošiny. Kroužek se uvolnil a dostal se do ventilu, který tak nemohl pracovat správně. Týmy se rozhodly vyměnit oba dva konce spojovacího mechanismu – jak na straně rakety, tak i na straně obslužné věže. Došlo také k výměně podpůrného hardwaru za zmíněným ventilem. Zatím stále probíhají práce na určení příčiny, aby se zabránilo opakování této situace. Inženýři se také chystají na opětovné natlakování systému a testy vyměněného hardwaru na horním stupni.

Dodavatel plynného dusíku dokončil vylepšení svého zařízení, které nyní splňuje požadavky na další pokus o cvičný předstartovní odpočet. Tento týden mají inženýři ověřit celý systém, zda je připraven na podporu procesu tankování. Během WDR i startu týmy pumpují plynný dusík do suchých částí rakety, čímž je palubní avionika chráněna během procesu plnění nádrží.

Jednotky TSMU se připojí ke spodní části centrálního stupně a zajistí jeho tankování.

Jednotky TSMU se připojí ke spodní části centrálního stupně a zajistí jeho tankování.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Týmy už také dokončily dodatečné úkoly – proběhla inspekce lodi Orion, která měla prověřit, zda během silné bouřky, kdy stála raketa na rampě, nedošlo k poškození účinky vody. Experti potvrdili, že systémy nejsou nijak poškozeny. Další inspekce ale budou pokračovat a po splnění posledního úkolu se přístupové plošiny odsunou a raketa s lodí Orion budou připraveny na návrat na rampu. NASA oznámí termíny vývozu i dalšího pokusu o WDR, až se práce v hale VAB i na dusíkovém systému budu blížit ke konci. Neoficiální zdroje však naznačují, že by k vývozu mohlo dojít 27. května.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2022/03/sls-platformremoval.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FS4vG41XwAA8fin?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2016/05/2016-05-17-175609-350×208.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.