Již podruhé se v rámci této série vrátíme do Indie k příběhu významné osoby novodobé kosmonautiky. K. Sivan se stal vůdčí osobností ISRO a mnohokrát prokázal své schopnosti. Významně pomohl v rozvoji raketových motorů na kryogenní látky, které patří k tomu nejsložitějšímu, co lidstvo kdy dokázalo vyrobit. Indie dlouho pracovala na tom, aby tuto technologii také zvládla, a povedlo se. Díky tomu se mohla tamní raketová technika posunout o pořádný kus dopředu. ISRO si mohlo dovolit výrobu větších a složitějších družic, ale i raket. Na mnoho zajímavých projektů dohlížel právě K. Sivan.
Spuštění poziční sítě NavIC
Nezávislý poziční systém NavIC (Navigation with Indian Constellation) v indických jazycích znamená nāvik: námořník nebo navigátor, a je obdobou sítě GPS, byť je regionální. Plná konstelace se skládá ze tří družic usazených na geostacionární dráze, a dalších čtyř na geosynchronní oběžné dráze ve výšce zhruba 36,000 km nad Zemí. Systém pokrývá Indii a oblast rozprostírající se asi 1500 km kolem ní, s plány na další rozšíření. Konstelace je na oběžné dráze od roku 2016, kdy byl vynesen poslední původní satelit IRNSS-1G. První z vynesených družic byla pak v roce 2018 nahrazena IRNSS-1l, protože jí selhaly atomové hodiny. Projekt sahá ovšem mnoho let na zpět. První náznaky se objevily už někdy v roce 2008. NavIC je k dispozici i pro armádu v šifrované podobě a pro civilní použití ho lze v Indii nalézt už i v mobilních telefonech a dopravě (navigace). A to od roku 2020 poté, co společnost Qualcomm uvedla na trh tři mobilní čipové sady s podporou NavIC. Do té doby měly telefony v Indii podporu konkurenčních navigačních systémů GLONASS, GPS, BeiDou a Galileo. Díky NavIC je možné v blízké budoucnosti vytvořit v Indii alternativu aplikaci Google Maps. Navíc se plánuje i rozšíření. Vlastní navigace má samozřejmě i velký ekonomický dopad.
Spuštění a zejména správné fungování tohoto systému proto bylo jednou z hlavních priorit K. Sivana v úřadu a povedlo se. Dokonce jeho předsednictví byl systém spuštěn ke komerčnímu využití. Nezávislé systémy jsou pro země strategicky velmi důležité. Stejně jako vlastní přístup do kosmu. To vše se v Indii postupně vyvíjí, ale rozvoj není tak výrazný, jako například v Číně. Zejména kvůli mnohem menšímu rozpočtu. Ovšem to, co tato zem dokáže s takto omezenými prostředky, je dnes již doslova legendární. Ostatně se k tomu ještě později vrátíme.
Podíl na GSLV Mk III a mise Čandraján-2
Doposud nejsložitější a nejsilnější nosič Indie je GSLV Mk III, který je plánován také jako nosič indické pilotované kosmické lodě. Na jeho vzniku se Sivan také podílel. Osobně dohlížel na tento projekt, který patří k největším úspěchům indické kosmonautiky vůbec. Jako šéf byl ovšem tvrdý nejen k sobě, ale také na svůj tým, jak se ukázalo před startem mise k Měsíci Čandraján-2. Když nosná raketa GSLV Mk III 15. července 2019 kvůli technické závadě neodstartovala do vesmíru, ve vědecké komunitě se začaly objevovat hlasy, zda se start vůbec ještě týž rok uskuteční. Startovací okno bylo totiž pro tuto misi specifické. Předseda ISRO K. Sivan však nepochyboval. Brzy poté, co byla závada odhalena, ustavil malou komisi na vysoké úrovni, která se měla zabývat povahou zádrhelu, a požádal celý tým, aby tvrdě pracoval na brzkém vyřešení problému. Nejenže byl zádrhel odstraněn během jednoho dne, ale všechna nápravná opatření byla přijata ještě v době, kdy raketa stála na rampě! Po provedení všech bezpečnostních opatření ISRO rychle oznámilo nové datum stanovené na 22. červenec. Startovací okno mělo pak vypršet 31. července 2019. Další možnost pak byla v průběhu září. Ovšem to už by znamenalo odvoz rakety a její odstrojení. Celý tým byl pak 22. července velmi nervózní, když se raketa plnila palivem. Zejména v pozoru byli u horního stupně, protože na něm se objevil onen zádrhel. Nic se ovšem nestalo a sonda, i s přistávací platformou a roverem zamířila k Měsíci.
Sivanova řeč po startu ukázala, že problém s nosičem byl středobodem všech jeho starostí v posledních 7 dnech. „Celý tým ISRO posledních sedm dní nepřetržitě pracoval, aby přijal všechna nápravná opatření. Tým zapomněl na své rodiny, obětoval své zájmy a pracoval v nepřetržitém režimu, aby byl zádrhel odstraněn,“ řekl. Celou tuto misi velmi prožíval, a když se nepovedl výsadek vozítka na povrch, těžce to nesl. Až dojemné byly záběry po neúspěšném pokusu, kdy ho utěšoval sám premiér Indie Naréndra Módí.
Fat Boy: Nosnost dvou slonů
Raketa GSLV Mk III je pro Indii významná a fakticky otevřela agentuře dveře do budoucnosti. Vysloužila si od inženýrů přezdívku Fat Boy. Prý proto, že by na oběžnou dráhu dokázala dostat dva slony (myšleno vahou). Úspěch dosažený v tomto projektu nastartoval myšlenky ISRO na budoucí nosné rakety navazující architekturou na GSLV Mk III. Indie chce také do kosmu vyslat prvního astronauta ve vlastní lodi umístěné na špici rakety GSLV Mk III, proto jsou v zemi na tento kus techniky patřičně hrdí. Jde v podstatě o další krok na cestě k velkým misím. Indii se otevřely dveře k složitějším meziplanetárním sondám, ale právě i k pilotovanému programu. Zde udělám malou odbočku, protože bych se rád pozastavil nad situaci v této zemi. Všichni asi víme, že tamní podmínky nejsou právě nakloněny rozvoji tak složité oblasti, jako je kosmonautika. Proto je až téměř dojemné, jak někteří tamní lidé doslova bojují o zachování vlastního kosmického programu, udržení indických vědců v zemi, a rozvoji této oblasti přímo v Indii, i když se tu nabízí daleko snadnější cesty, jako nákup startů od ostatních zemí apod. Pokud má pak současné počínání nějaké výhody, pak je to rozhodně inspirace dalších generací a bezprostřední dopad i na to nejchudší obyvatelstvo. Ale zpět k GSLV Mk III, ta je rozhodně velkým úspěchem, ale pořád v parametrech zaostává za konkurencí. Raketa bude potřebovat modernizaci. Vznikala přes dvě dekády na zpět a dnešní trh se významně změnil.
Parametry GSLV Mk III (Fat Boy):
Výška: 43.43 m
Průměr: 4.0 m (centrální stupeň L110), 3,2 m (pomocný motor S200)
Průměr aerodynamického krytu: 5.0 m
Počet stupňu: 3
Startovací hmotnost: 640 t (200 slonů 🙂 )
Nosnost na LEO: 8 t
Nosnost na GTO: 4 t
Zajímavostí je použití jiného paliva na všech používaných stupních. Prvním stupněm je myšlena dvojice motorů na tuhé pohonné látky, které jsou mimochodem třetí nejsilnější na světě! Po SRB rakety SLS a urychlovacích blocích rakety Ariane 5. Najdeme je umístěná na bocích centrálního segmentu. Každý motor měří 23 metrů a váží naplněný 236 tun. Centrální stupeň, označovaný jako druhý, protože se nezažehne hned při startu, ale až později. Obsahuje dva motory Vikas, které jako palivo využívají jedovatý dimethylhydrazin a oxid dusičitý – N2O4. Poslední, třetí stupeň C25, je pak na kryogení pohonné látky (kapalný kyslík a vodík). Pohání ho jeden motor C20. Snaha Indie o vývoji velkého motoru pro použití v nižších stupních raket nadále pokračuje.
Budoucnost a nadčasové projekty
K dalším úspěchům K. Sivana v ISRO patří i zaměření na rozvoj nových technologií. Vedl letové testování motoru Scramjet a také technologickou demonstraci znovupoužitelné nosné rakety (RLV-TD, Reusable Launch Vehicle-Technology Demonstrator), jak už bylo řečeno v předešlém dílu. Jako projektový ředitel RLV-TD významně přispěl k návrhu tohoto systému, jeho řízení a navádění, a zahájení letové zkoušky. Součástí tohoto projektu byl i vývoj motoru Scramjet (nadzvukový spalovací motor), který byl odzkoušen na sondážní 3 tunové raketě ATV (Advanced Technology Vehicle). Motor byl přidělán na trup nosiče. ATV úspěšně dosáhla rychlosti Mach 6 po dobu sedmi sekund. Let označený jako ATV-D01 proběhl v březnu 2010. Další test byl pak až v roce 2016 ATV-D02. Raketa tenkrát vážila 3 277 kilogramů. V 55 sekundách letu se scramjet zapálil a fungoval po dobu pěti sekund. Let trval celkem asi 300 sekund. Oba testy byly úspěšné a přinesly očekávané výsledky. Dařilo se i v projektu RLV-TD což je zmenšený prototyp případné znovupoužitelné dvoustupňové nosné rakety. RLV-TD úspěšně dokončil svůj první atmosférický zkušební let 23. května 2016. Trval 770 sekund a demonstrátor dosáhl maximální výšky 65 kilometrů. Očekává se, že plně vyvinutý RLV vzlétne vertikálně jako raketa, umístí náklad na oběžnou dráhu a vrátí se na Zemi, kde přistane na ranveji, jako klasické letadlo. Tento projekt dobře ukázal schopnosti indických raketových konstruktéru, kteří se zabývali znovupoužitelností ještě předtím, než to bylo tak cool. Dobře si totiž uvědomují, že právě toto je cesta do budoucnosti.
Demonstrátor vážil 1750 kg a na délku měřil 6,5 metru (jedna šestina originální velikosti). Nosič byl upravený pomocný stupeň z rakety PSLV. Demonstrátor se nedostal nad hranici 100 km, proto to není test považován za kosmickou misi. Agentuře k simulace ovšem naměřené parametry stačily k odzkoušení klíčových částí. Jako třeba tepelného štítu složeného z 1200 destiček. Odolaly teplotě okolo 1000 stupňů během klesání. Nebylo v plánu těleso zachránit, a proto po návratu do vln oceánu bylo ponecháno vlastnímu osudu. Kosmický letoun ovšem překvapivě přežil přistání a později byl zachycen z helikoptéry jak plave na hladině. Další testy, včetně návratu na ranvej jsou součástí dalšího rozvoje tohoto projektu. Bohužel jsou tu limity, které nedovolují postupovat tak rychle, jako v jiných částech světa… (Pokračování příště).
Zdroje obrázků:
https://thewire.in/wp-contentGSLV-Mk-III-liftoff_.jpg
https://img.etimg.com/thumb/msid-44809879,s.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/.jpg
https://www.thehindu.com/migration_catalog/
Zdroje informací budou uvedeny na konci série.
Díky moc za super sérii článků, nejen 200 slonů mě moc potěšilo 🙂
Bohužel mi přestal fungovat formulář na hlášení překlepů, tak posílám do komentáře:
Věta nedává smysl: „Dokonce jeho překupnictví byl systém spuštěn ke komerčnímu využití.“
Zejména v pozoru byly u horního stupně -> Zejména v pozoru byli u horního stupně
Dobrý den, děkuji za pochvalu a chyby samozřejmě napravím. 🙂
Dobrý den, mohu poprosit o upřesnění problému s formulářem pro nahlašování chyb? Mně osobně sice funguje, ale pokud specifikujete Váš problém, tak se na to zkusím mrknout. Děkuji.
Formulář nahlašování chyb mi týden nefungoval, jen mě odkaz hodil na začátek stránky. Dnes po přepnutí profilu uživatele do čistého profilu a zpátky mi to zase začalo fungovat (Firefox 100.0.2/Ubuntu 20.04). Takže asi nějaký šum, pardon.
Dobře, děkuji za informaci a jsem rád, že je to již v pořádku. Kdyby se v budoucnu problém opět objevil, neváhejte nás kontaktovat. S pozdravem V.K
Už jsem na to přišel, takže pro záznam, formulář nahlašování chyb mi schovávalo rozšíření Adblock Plus.
je to sice trochu offtopic, ale velmi to nieje kde inde dat
https://t.me/milinfolive/84257
tu je video z letiska hostomel kedy ho uz mali pod kontrolov rusi a uplne na zaciatku videa je vidiet, ze mrija bola este cela a neposkodena a k jej zniceniu prislo az po ukrajinskom (proti)utoku na letisko. cize ukrajinci si sami znicili svoju vykladnu skrinu leteckej techniky
takze pada jedna konspiracna teoria, ze jednym z cielov rusov bolo znicenie toho lietadla ako symbolu ukrajiny
Kdyby ruské okupační jednotky nevstoupily na území svobodného státu. Nic z toho by se nestalo. To ostatní je alibismus. O vaší konspirační teorie se přiznám slyším poprvé.
cakal som presne takuto reakciu ale to ja neriesim co by bolo keby, lebo to mozme zacat riesit, ze co by bolo keby na ukrajine neprebehol ozbrojeny statny prevrat za vydatnej podpory zo zapadu a ten prevrat na ukrajine jednoducho bol, to je fakt ktory sa popriet neda a nebolo to rusko ktore by ho podporovalo, neboli to ruski politici co si vymienali mikrofony na majdane a burcovali dav proti legalne a demokraticky zvolenej vlade a nebolo to rusko kto rozhodoval kto nasledne moze a kto nemoze byt vo vlade, znamy to telefonat „fuck the eu“, co je tiez dokazany fakt
….
ja som len poskytol dokaz kto fyzicky znicil to lietadlo a ze padla jedna z konspiracnych teorii, ze to lietadlo znicili rusi zamerne. je na tom nieco tazke na pochopenie?
Za první odstavec svého komentáře dostáváte důrazné varování. netahejte na náš web politiku, jinak tu dlouho nezůstanete. Sice se ze všech sil snažíte stavět ruského agresora do role oběti, která neměla jinou možnost, ale na faktech nic nezměníte. Přesně, jak píše kolega. Kdyby si Putin nechtěl hrát na generála, nemuselo se to vůbec řešit. Zničení letounu je tedy vina Ruska, ať už letadlo zničila konkrétní zbraň kterékoliv strany. Nebýt ruské invaze by Mrija stále existovala.
Nicméně by to mělo být vztyčeným prstem všem, kteří slepě přejímají ukrajinskou propagandu a považuji informace ukrajinských představitelů za bernou minci.
Ostatně Musk to při snaze aktivistů o jednostranné cenzurování řekl nejlépe: „…každé zpravodajství je částečně propaganda, některé jenom víc než jiné.“
Možná jsem naivní, ale věřím, že není třeba brat někoho za ručičku a přesvědčovat ho o tom, co je, a co není pravda. Každý ať si myslí, co chce. To je základ svobodné společnosti. Největší chybou právě je to dělání z lidí blbce, a pocit, že jsem něco víc, nebo, že můj názor je něco víc. Nicméně bych toto téma rád uzavřel. S článkem nesouvisí. Děkuji za pochopení.
Sice se ze všech sil snažíte stavět ruského agresora do role oběti, která neměla jinou možnost, ale na faktech nic nezměníte.
to je tak ked niekto nechape precitany text a doplni si tam to co tam nieje 🙂
a politiku som do toho nezatiahol ja, ale ten na ktoreho som reagoval. on mal problem s tym, ze som zverejnil fakty o tom kto fyzicky znicil mriju a musel do toho zatiahnut politicke „co by bolo keby“
ano a na faktoch ani dusan majer nic nezmeni a fakty su:
na ukrajine bol statny prevrat ktoreho vykonavatelmi(objednavatela si nechajme na politicku diskusiu 🙂 ) bol fasisticke zoskupenie pravy sektor ktory so zbranami vtrhli do ukrajinskeho parlamentu a donutili poslancov v rozpore s ustavou odhlasovat odvolanie prezidenta a aj tak sa im to nepodarilo lebo nemali dost hlasov, napriek tomu, ze poslancom ktory sa na tom cirkuse odmietli zucastnit ukradli hlasovacie karty a hlasovali za nich. toto vsetko bolo zachytene na videach takze je to velmi dobre dokazane
no a dalsi fakt je, ze mriju fyzicky znicila ukrajinska armada
to su fakty, ma s tym dusan majer problem?
netreba si mylit fakty s tym co si clovek mysli, ze je spravne.
Dostal jste varování, které jste ignoroval. Stále se snažíte do debaty tahat politiku, navíc používáte dezinformační argumenty i diskusní praktiky. Právě proto, že stojíme o fakta, jste si svým diskusním stylem zavřel dveře. Sbohem.
Nemám problém s fakty, ale s lidmi, kteří se snaží argumentovat vaším stylem. S takovými lidmi budu mít problém vždy. Náš web, naše pravidla. nelíbí se vám? Sbohem, vracet se nemusíte. Uživatelé vašeho typu nám opravdu chybět nebudou. Běžte do nějakých proruských skupin, tam vás za tyhle řeči budou plácat po zádech. Tady jste na špatné adrese. Nebudeme tu trpět podobné diskusní praktiky, které se snaží bagatelizovat úlohu Ruska v současné situaci, kterou zavinilo jen a pouze Rusko.
Podľa mňa to lietadlo postavili židia. A podľa vašej logiky hu museli tí zdrogovany ukrajinský fašisti okamžite zničiť. Čo ešte rozprávka o 89 tá by nebola? Ako všetci milovali socializmus a na námestiach boli herci zaplatení západom. Pokúšate sa obhájiť neobhájiteľné a na vaše hlúposti tu nikto nie je zvedavý. Svoje pokutene názory môžete ísť riešiť na FB. Tam nájdete kopu vám podobných jedincov. Ale toto je seriózna stránka kde politika nemá čo robiť aj keď veľa krát riadi smerovanie kozmonautiky.
„Podľa mňa to lietadlo postavili židia. A podľa vašej logiky hu museli tí zdrogovany ukrajinský fašisti okamžite zničiť“
a inak je autor tych dvoch viet v poriadku? nepotrebuje vyhladat odbornu lekarsku pomoc?
clovek napise fakty a niektori jednotlivci ich nedokazu prijat, lebo im to nesedi do ich obrazu sveta 🙂
a to nieje moja konspiracna teoria, to je konspiracna teoria rusofobov
https://youtu.be/s78iRv6AG0A?t=497
priblizne 8:17 a to len tak narychlo co si pamatam kde to zaznelo, ale na diskusiach toho bolo plno o tom, ze to rusi znicili urcite zamerne, ale to uz naozaj nebudem hladat odkazy, to nech si najde ten koho to zaujima
https://svet.sme.sk/c/22850325/rusi-znicili-najvacsie-lietadlo-na-svete-oznamil-minister-kuleba.html
a samozrejme ukrajinsky politici sirili to, ze to lietadlo znicili rusi aj ked na 100% som si isti, ze dobre vedeli, ze to lietadlo znicili az oni pri svojom (proti)utoku
fakt je ten, ze to lietadlo si zrusili ukrajinci sami, ostatok je na velmi dlhu diskusiu. tento web si udajne zaklada na faktoch, ale asi nie kazdy fakt je dobry ak nesedi niekomu do jeho videnia sveta 🙂
Zcela důrazně se musím ohradit proti konci vašeho komentáře! Nesnažte se zatahovat na náš web podobné praktiky dezinformátorů! Řeči o nějakém vidění světa nebo dojím metru na fakta, to je učebnicový příklad argumentačních faulů! Náš web stojí o fakta, ale jak jsem psal u jiného vašeho komentáře – i kdybyste se ve své snaze obhajovat ruskou invazi postavil na hlavu, pak nic nezměníte na faktu, že nebýt ruského útoku na Ukrajinu, Mrija by stále existovala. V takovém případě je jedno, která konkrétní zbraň letadlo zničila. Nebýt té invaze, nemusela by Ukrajina své letiště osvobozovat od bandy okupantů.
Náš web stojí o fakta
no nestoji ako sa ukazuje aj v tejto diskusii
vam sa nehodilo to video ktore dokazalo, ze lietadlo neznicili rusi asi by ste tu najradsej ostali dalej v nevedomosti ako sa dozvedeli pravdu
Jak jsem psal, je úplně jedno, která konkrétní zbraň vedla k destrukci. Důležité je, co vedlo k těm bojům. To se vám to celou dobu snažím říct. Jenže vy místo toho dál hrajete svou odrbanou písničku o tom, že nestojíme o fakta. To je klasický diskusní scénář, který používají dezinformátoři a trollové. Ani o jednu takovou skupinu u nás nestojíme. Sbohem.
Uživatel s nickem „lukasm“ nerespektoval varování, které dostal a dále pokračoval v diskusi argumentačním stylem dezinformátorů a trollů. Za to byl odměněn banem.
Prosím Adminov o okamžitý ban a zmazanie týchto bludov. Nenechajme si zas..ť tento web.
Pán už dostal důrazné varování. V případě pokračování přistoupíme k adekvátním krokům.
akoze video ktore objasnuje ako to bolo s mrijou su bludy? 🙂
panko asi nema rad fakty ktore mu nezapadaju do jeho vnimania reality
Prosím Adminov o okamžitý ban a zmazanie týchto bludov. Nenechajme si zas..ť tento web.
Pal odtialto dokelu, chlapce, tu to nezasmradis, aj ked sa snazis.
Citujem:
„…Zde udělám malou odbočku, protože bych se rád pozastavil nad situaci v této zemi. Všichni asi víme, že tamní podmínky nejsou právě nakloněny rozvoji tak složité oblasti, jako je kosmonautika….“
Všetci to určite nevieme. Rád by som poprosil o vysvetlenie.
Hezký článek Karle.
Díky Jirko. Jsem rád, že se ti líbil. Pochvaly od tebe si cením dvojnásobně.
Díky moc za parádny článek. Tešim sa na další.