sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (březen 2022)

Vlevo v první řadě vnitřní pohled na radiální panel HALO s průlezem, v druhé řadě další radiální panel s druhým průlezem. Vpravo vnější pohled na radiální panel v druhé řadě.

Spojené moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway by mohly dorazit na vysoce eliptickou polární oběžnou dráhu NRHO kolem Měsíce na konci roku 2025. Na této sedmidenní oběžné dráze má stanice přelétávat ve výši 3 000 km nad severním pólem Měsíce a 70 000 km nad jeho jižním pólem. Díly obou modulů jsou již ve výrobě – na náhledové fotografii z prosince 2021 jsou díly primární konstrukce obyvatelného modulu HALO. Na stejné oběžné dráze NRHO se má už v létě 2025 v rámci mise Artemis 3 uskutečnit spojení Orionu a lunárního landeru Starship, který má dopravit dva ze čtyř astronautů na týdenní expedici do blízkosti jižního pólu Měsíce.

Současný koncept mise Artemis 3. Bude v případě odkladu na rok 2026 zohledněna pravděpodobnější přítomnost stanice Gateway na dráze NRHO?
Současný koncept mise Artemis 3. Bude v případě odkladu na rok 2026 zohledněna pravděpodobnější přítomnost stanice Gateway na dráze NRHO?
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Generální inspektor NASA Paul Martin však v úterý 1. března při slyšení v podvýboru pro vědu, vesmír a technologie Sněmovny reprezentantů vyjmenoval faktory, které podle jeho názoru pravděpodobně způsobí odklad přistání na Měsíci v rámci mise Artemis 3 až na rok 2026. Těmito faktory je potřebný čas na vývoj a testování lunárního landeru Starship a lunárních skafandrů. Od stolu svědků se k němu připojil William Russell z Úřadu vládní odpovědnosti GAO, který oba faktory zopakoval. Připomeňme, že posláním GAO je mimo jiné poskytování auditů a hodnocení pro Kongres. Přidružený administrátor NASA pro vývoj průzkumných systémů Jim Free reagoval, že jeho odhad je stále rok 2025, ale že jeho povinností bude v případě nutnosti sestavit aktualizovaný časový plán a související rozpočet.

Montáž segmentu startovní věže OLIT pro rampu 39A. Kredit: Greg Scott
Montáž segmentu startovní/integrační věže OLIT pro novou rampu v komplexu LC-39A. Kredit: Greg Scott
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Skafandry xEMU určené pro použití na Měsíci a podle potřeby také na Gateway vyvíjí Johnsonovo vesmírné středisko. Vývoj xEMU má pokračovat minimálně do podrobného přezkumu CDR. V loňském roce NASA zahájila souběžný program služeb komerčních skafandrů xEVAS. Termín pro podání návrhů průmyslových společností uplynul 1. prosince 2021. NASA nyní podané návrhy hodnotí. Předpokládané datum přidělení zakázky nebo více zakázek je ve druhé polovině dubna. Práce na xEVAS mají být prováděny v Johnsonově vesmírném středisku, tedy mimo pracoviště v zařízeních dodavatele, respektive dodavatelů.

Výrobní areál SpaceX u silnice Roberts Road je na dohled od haly VAB. Kredit: Julia Bergeron/NSF
Výrobní areál SpaceX u silnice Roberts Road je na dohled od haly VAB. Kredit: Julia Bergeron/NSF
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Ve výrobním areálu SpaceX u silnice Roberts Road v Kennedyho vesmírném středisku byla zahájena montáž prvního ze segmentů, z nichž bude v komplexu LC-39A sestavena startovní/integrační věž OLIT pro nosnou raketu Super Heavy a kosmickou loď Starship.

Pracovníci SpaceX také společně s NASA pracují na zajištění bezpečnosti a komfortu pro posádku lunárního landeru Starship. Probíhají zkoušky spojené s nácvikem činností v maketě přechodové komory a v konceptu výtahu pro výstup ze Starship. Na simulátoru jsou v prostředí virtuální reality testovány životní podmínky v návrhu obytné kabiny landeru, aby její vnitřní uspořádání odpovídalo v maximální možné míře potřebám posádky.

Testy konceptu výtahu pro výstup z landeru Starship na povrch Měsíce, makety přechodové komory a návrhu kabiny
Testy konceptu výtahu pro výstup z landeru Starship na povrch Měsíce, makety přechodové komory a návrhu kabiny
Zdroj: https://ntrs.nasa.gov

Přípravy na kosmickou misi Artemis 3 se stále více zhmotňují také v hardwaru nosné rakety SLS a kosmické lodi Orion. V minulém dílu jsme zmínili přesun vodíkové nádrže centrálního stupně rakety SLS pro Artemis 3 do budovy 451 továrny Michoud Assembly Facility v New Orleans. V budově byly na nádrž připojeny senzory pro měření namáhání během ověřovacích tlakových zkoušek těsnosti a pevnosti svarů.

Před tlakovými zkouškami byl na vodíkovou nádrž (vlevo v budově 451) 27. ledna 2022 připevněn simulátor motorové sekce
Před tlakovými zkouškami byl na vodíkovou nádrž (vlevo v budově 451) 27. ledna 2022 připevněn simulátor motorové sekce
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Po natlakování nádrže plynným dusíkem byla provedena série zkušebních případů s přenosem zatížení do její konstrukce pomocí hydraulického zařízení. Účelem těchto testů je získání jistoty, že je nádrž konstrukčně zdravá. Po dokončení testů bude nádrž přesunuta do hlavní montážní budovy 103 pro nedestruktivní rentgenovou kontrolu svarů. Kontrolou bude porovnán a zhodnocen stav svarů se stavem před tlakovými testy.

Pokračuje i příprava na svaření kyslíkové nádrže centrálního stupně. Nádrž bude svařena ze dvou válcových dílů a dvou kupolí ve svařovacím zařízení Vertical Assembly Center. V lednu jsme přinesli fotografii z výroby jedné z těchto kupolí. Dne 10. února byl ze svařovacího nástroje Vertical Weld Center vyzvednut spodní válcový díl budoucí nádrže.

V našich minulých dílech byly zveřejněny i fotografie motorové sekcehorního lemu, které se také stanou součástí centrálního stupně.

Spodní válec nádrže na kapalný kyslík, 10. února 2022
Spodní válec nádrže na kapalný kyslík, 10. února 2022
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V budově O&C v Kennedyho vesmírném středisku byly v měřicím a montážním stojanu dokončeny testy a měření kabiny Orionu. Poté byly na kabinu nainstalovány klíny, nástavce a další prvky a 17. února byl Orion ze stojanu vyjmut. Jeho další cesta vede do zkušební buňky v téže budově.

Kabina Orionu byla 17. února 2022 vyjmuta z měřicího a montážního stojanu
Kabina Orionu byla 17. února 2022 vyjmuta z měřicího a montážního stojanu
Zdroj: https://live.staticflickr.com

V buňce bude uvnitř modulu zvýšen tlak pro ujištění, že je modul těsný a současně strukturálně zdravý. Účelem zkoušky bude prokázání pevnosti svarů mezi díly, z nichž byl modul sestaven. Po dokončení zkoušky budou svary prověřeny rentgenovou kontrolou pro zjištění, zda nevznikly žádné praskliny. Následně modul opustí buňku a začne být vybavován komponentami a potrubími.

Evropský servisní modul pro Orion je připravován v integračním stanovišti v čisté místnosti Airbusu v německých Brémách. Do modulu byly nainstalovány elektrické a datové kabely, které budou propojovat jednotlivá zařízení a počítače. Byly také instalovány některé sestavy včetně rámů pro řídicí systém a pro pomocné motory.

Aerojet Rocketdyne nedávno dodal motor RL10 pro horní stupeň ICPS rakety SLS pro Artemis 3
Aerojet Rocketdyne nedávno dodal motor RL10 pro horní stupeň ICPS rakety SLS pro Artemis 3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Sněmovna reprezentantů a Senát se konečně, téměř v polovině fiskálního roku 2022, dohodly a schválily návrh zákona o rozpočtu NASA na tento fiskální rok. Sněmovna návrh zákona schválila 9. března a Senát 10. března. Návrh zákona nyní čeká na podpis prezidenta. Od října 2021 byly jednotlivé programy financovány zálohově podle rozpočtů loňského fiskálního roku. NASA se nyní podařilo získat plnou podporu pro program Human Landing System (HLS), potřebnou pro pilotované přistání na Měsíci v rámci mise Artemis 3 i pro financování studií pilotovaných lunárních landerů pěti společností pro další mise Artemis a obdrží požadovanou částku 1,195 miliardy dolarů.

Orion obdrží také částku shodnou s žádostí, a to 1,407 miliardy dolarů. Požadavek na financování SLS činil 2,487 miliardy, NASA však obdrží více, a to 2,600 miliardy dolarů, z čehož bude 600 milionů určeno na vývoj výkonnější verze Block 1B s horním stupněm EUS. Pozemní systémy EGS, zahrnující mimo jiné montážní halu VAB, startovní komplex LC-39B, mobilní vypouštěcí plošinu ML a transportér CT-2, obdrží ve shodě s požadavkem 590 milionů dolarů, z čehož je 163 milionů určeno na druhou mobilní plošinu ML-2 pro SLS Block 1B.

Servisní modul Orionu, 8. února 2022
Servisní modul Orionu, 8. února 2022
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Pro program Gateway bylo žádáno o 785 milionů dolarů, schválená částka však nebyla konkretizována. Byla uvedena pouze souhrnná částka 2,195 miliardy dolarů na položku Exploration Research and Development, která kromě Gateway a HLS obsahuje ještě menší programy Advanced Cislunar and Surface Capabilities a Advanced Exploration Systems.

Po odečtení 1,195 miliardy na HLS vychází, že Gateway se s oběma menšími programy podělí o jednu miliardu dolarů.

Zdroje informací:
https://spacepolicyonline.com/
https://www.space.com/
https://spacepolicyonline.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FFmR4HHWUAcv9WZ?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FFmR4HKXEAIYCN7?format=jpg&name=large
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=50806.0;attach=2090950;image
https://www.nasaspaceflight.com/…/2022/02/NSF-2022-02-22-18-16-42-471.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=50806.0;attach=2090938;image
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20220210_CS3_LoxAftBarrel16~medium.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51899968243_746edb5e65_b.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FNk5JVuWQAAREre?format=jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51900530760_6c7c86385f_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51898921002_2eae93ea35_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51900205754_4c957502a8_b.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před

Pokud je zde zmíněno vystoupení generálního inspektora NASA Paula Martina v úterý 1. března při slyšení v podvýboru pro vědu, vesmír a technologie Sněmovny reprezentantů, pak v tommto díle seriálu silně postrádám jednu velmi důležitou informaci, která při daném slyšení také zazněla.

Konkrétně jde o odhad průměrných nákladů na každou z misí Artemis I až IV. Každá z těchto misí bude daňové poplatníky USA stát 4,1 mld USD! Do těchto nákladů se počítají: stavba a start jednorázového nosiče SLS – 2,2 mld, pilotovaná loď Orion včetně servisního modulu – 1,3 mld a pozemní systémy – 0,57 mld USD.

Pokud by se k těmto přímým nákladům připočítaly i vývojové náklady na tyto systémy, rozpočítané na 10 startů, byla by cenovka za 1 start dvojnásobná!

Na program Artemis a jeho komponenty NASA za období 2012 až 2025 utratí 93 mld USD! Z toho 54 mld USD bude utraceno v letech 2021-25.

Zdroj: https://science.house.gov/imo/media/doc/Martin%20Testimony4.pdf

Ivo
Ivo
2 let před

Ano, je to černá díra na peníze, ale to všichni víme a NASA takto funguje byť s novými programy se to mění. Osobně si myslím, že na 10 startů se nedostaneme a program bude zrušen mnohem dříve a peníze budou využity mnohem lépe čímž se získá mnohem více vědy.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Ivo

No kéž by.
Bohužel, oficiální vyjádření NASA mluví o přímém opaku – existují úvahy o používání SLS + Orion až do roku 2050! 🙁

Ivo
Ivo
2 let před

No ale to by byla právě tak těch 10 startů, rychleji to nepůjde.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Ivo

10 startů za 28 let? Každý za cenu 2-4 mld USD? To rozhodně není kosmický program pro 21. století. To by byl kosmický program DO NIKAM. Byla by to tragédie, která by z NASA udělala pouhou pračku peněz z federálního rozpočtu.

PetrV
PetrV
2 let před

Pane Pospíšil, oba víme, že je to neudrzitelne. Jen musí fungovat spolehlivě starship, falcon, dragon crew. Chybí starship. Pak to půjde do muzea.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Příjde mi trochu nefér vybrat z vystoupení OIG inspektora jen něco (zpoždění A3 kvůli skafandrům a HLS) a úplně pominout to hlavní co bylo sděleno a to, že je tento program totálně neudržitelný, protože je předražený – založený převážně na cost plus kontraktech, technologicky zastaralý a neperspektivní, s hlavním dodavatelem Boeingem selhávajícím jak z hlediska plánování, designu, tak i výroby.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Další výhradou OIG k programu Artemis, která tu také nebyla zmíněna, je jeho naprostá netransparentnost. Program vlastně ani formálně neexistuje, nemá jednotné programové vedení/management, jasná a jednotná kontraktační pravidla, jasný celkový a sjednocený rozpočet atd. atd. Kvůli této neprůhlednosti je pro Kongres, Ministerstvo financí i veřejnost USA velice obtížné až nemožné se v tomto programu správně orientovat, vyhodnocovat jeho průběh, změny, návaznosti a dělat správná informovaná rozhodnutí ohledně jeho dalšího financování.

shot77
shot77
2 let před

Pod toto bych se p.Pospíšil podepsal. Bohužel to tak je.
SLS a celý program Artemis bohužel musí ukázat pro daňové poplatníky obecně, že za to něco dostanou – úspěšnou misi.
Aby byl zajištěn tok financí od vlády a v očích daňových poplatníků úspěch USA.
Tomuto se momentálně bude podřizovat vše.

Po těchto úspěších SLS bude odstaveno (díky staré koncepci, použitých motorů atd…) a je otázka zda-li Orion by se mohl nějak jinak uplatnit na jiných nosičích atd.? I když to bude asi nereálné, vzhledem k tomu, že celý vývoj byl dělán pro SLS 🙁

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  shot77

Jsou simulace orionu na starship.

Radek
Radek
2 let před

Každý start supertěžké rakety je nákladný, to je jasné asi každému. Nevidím důvod to zmiňovat specificky v každém článku.
Artemis je politický projekt, stejně jako SLS a Orion, které jsou ještě starší než Artemis samotná. Jejich udržitelnost tak závisí jen na tom, jestli politická reprezentace schválí další peníze.

Lubo
Lubo
2 let před
Odpověď  Radek

asi tak.. ako tu uz niekto raz povedal, je uplne jedno ci, kedy a kam ta raketa poleti. Kym je program cisto financovany zo statneho rozpoctu a teda je to o zaujmoch politikov, tak potom je to spravidla o udrzani zamestnanosti, a nejakeho toho knowledge, ak su tam ovietenejsi.. ono je to celkom pochopitelne a, treba povedat na rovinu, aj uzitocne pre beznych ludi aj ked tazko stravitelne pre nas, fandov kozmonautiky..
Kym sa sukromnikom nepodari rozbehnut ekonomiku na orbite alebo Mesiaci bude to asi takto..

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  Lubo

Máte pravdu v tom, že SLS + Orion jsou převážně job programy, ale bohužel velmi špatně vedené. Ty samé peníze mohly být v NASA využity mnohem účelněji, třeba pro vědecké programy, nebo ppp projekty. Jediná naděje na zlepšení je v tom, že „tradiční podporovatelé old space“ – senátoři jižanských států, kde jsou dodavatelé a NASA střediska na SLS a Orionu závislá, už půjdou kvůli svému stáří postupně od válu a nebudou dál prosazovat tuto hanebnou politiku neúčelného utrácení peněz jen pro vlastní politickou podporu od místních voličů.

Hawk
Hawk
2 let před

Vzhledem k tomu, ze neni alternativa a Starship+Superheavy bude realne kdo vi kdy, tak je ten plac zbytecny.
Vlastne jedna alternativa je, cele to zrusit a placat se dalsi roky na LEO.
Jinak dolar neni to same co dolar pred rokem, peti lety atd., protoze inflace…

PetrV
PetrV
2 let před

Je to výzva pro SpaceX, aby presvědčili.

baykanur
baykanur
2 let před

Díky za článek, vždy si ho pozorně přečtu
Doufám, že Artemis III může navštívit bránu … z různých důvodů, ale možná tím hlavním je redundance … protože všechny části mise jsou nové, z bezpečnostních důvodů mít místo (bránu) schopné hostit astronauty. měsíce (samozřejmě pokud natankovala nákladní loď) a v případě nouze návrat na Zemi (cesta by trvala měsíce, ale pak by se astronauti mohli vrátit i s drakem)
Pro kritiku nákladů programu Artemis nespočívají problémy ve volbě programů (ve skutečnosti uložené zákony nebo výší prostředků), ale v americkém systému, který se na takovém plýtvání živí (lobby -> které financují volební kampaně -> které povoluji volby poslanců -> kteří se ucházejí o přízeň lobby pro příští volby … a tak dále)

Skandální mi nepřijdou jen náklady na SLS (které se překvapivě netýkají všech států, které tvoří USA), ale například i nákladní Dragon SpaceX … který je ve verzi 2 velmi podobný té předchozí, ale stojí více … přesto oproti Dragon 1 má booster vícenásobnou znovupoužitelnost X10 a kapsle X5.
Na druhou stranu cygnus stojí méně, přestože má vylepšené vlastnosti (umožňuje provádět roky experimentů i bez odpojení od ISS, sloužil například k testům na požárech).

Nebo abychom zůstali u brány, oba tlakové moduly Gateway (Halo a I-HAB) jsou vyrobeny v Turíně, ale bez ohledu na spuštění, když jej modul zprovozní, stojí NASA třikrát tolik, než když jej objednává ESA.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.