sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Automatická navigace pro sebevražednou sondu

Když americká sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) zahájí závěrečnou fázi své mise, bude mít k dispozici čtyřmegapixelový snímek prázdnoty, kterou jen výjimečně doplní pouze pár velmi slabě svítících teček. V tuto chvíli bude sonda od svého cíle vzdálena jen něco mezi 87 000 a 98 000 kilometry, přičemž tuto vzdálenost urazí za zhruba 4 hodiny. Jejím cílem (doslova) bude malá planetka Dimorphos. Sonda do ní ve velké rychlosti narazí, čímž by měla drobně (ale měřitelně) ovlivnit její oběžnou dráhu. Ve zmíněné vzdálenosti by i drobná chyba v manévrování mohla být rozhodující – zasáhne DART asteroid, nebo jej mine vzájemnou rychlostí 21 000 km/h. DART svůj cíl spatří jen asi hodinu před kolizí, takže aby se maximalizovala pravděpodobnost, že sonda zasáhne tuto málo jasnou a z většiny neznámou planetku, je zapotřebí nový navigační systém, který by dokázal samostatně navádět sondu bez jakéhokoliv lidského zásahu.

Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

SMART Nav je označení pro soubor výpočetních algoritmů, které společně se zbytkem orientačního a navigačního systému sondy zajistí nezávislé nalezení Dimorphosu a navedení sondy na tento cíl. Vědci už od počátku vývoje mise věděli, že budou takový autonomní prvek potřebovat, ovšem musí to být něco jiného, než co se doposud používá. Musí jít o systém, který by byl schopen sám získávat informace a automaticky na jejich základě přijímat rozhodnutí. „Díky SMART Nav už to není jen o tom, abychom sondu udrželi v požadované orientaci nebo provedli korekční manévry. Je to o kompletním navigování během celých posledních čtyř hodin této mise bez jakéhokoli lidského zásahu,“ vysvětluje Mark Jensenius inženýr zaměřený na řízení a navigaci z týmu SMART Nav z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory v marylandském Laurelu a dodává: „Bavíme se o lokalizování objektu v prostoru, výběru správné planetky, vyhodnocení korekcí trajektorie a vydání pokynů k manévrům v reálném čase, abychom dosáhli přesného zásahu cíle.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dart_smart-nav_hero.jpeg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/DART-Illustration-revised.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69
pave69
3 let před

Trochu mi to připomíná ten starý vtip:
Mudžahedínové píší do USA – Dodané rakety země-vzduch fungují výborně, ale do příští dodávky místo nich žádáme o rakety země-letadlo.

Tak uvidíme, jestli jde o sondu Země-vesmír, nebo Země-asteroid…

Borin
Borin
3 let před

Pokud se trefa povede, bude to frajeřina. Výpočty trajektorií a výsledky navádění jsou už drahná léta ohromující. (Několikačetné využití gravitačních praků u jediné sondy.)
Jiná záležitost je poznatek, že malá změna v jednom koutě Země časem ovlivní události na jejím druhém konci.
Odvozeně, pokud to platí i pro sluneční soustavu, nepřál bych naším pravnukům „řetězovou událost“ ve smyslu vychýlení asteroidů/planetek z bezpečných drah.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Borin

Tohohle se bát nemusíme. Dvojplanetka je na výrazně odlišné dráze než Země.

https://kosmonautix.cz/2021/07/15/automaticka-navigace-pro-sebevrazednou-sondu/