sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Důležitý návrat evropské rakety se povedl

Ve čtvrtek 29. dubna ve 01:50 UTC se raketa Vega společnosti Arianespace úspěšně vrátila do služby. Startovala z Guyanského vesmírného střediska, evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně (Jižní Amerika). Je dost dobře možné, že právě tento start byl pro Vegu zatím vůbec tím nejdůležitějším. Vega totiž při svém předposledním letu již podruhé selhala. Poprvé to bylo 11. července 2019. Zmíněné nehody měly dopad také na harmonogram nasazení nového nosiče Vega-C, a tak bylo opravdu důležité, aby to tentokrát vyšlo. V sázce byla nejen reputace tohoto nosiče, ale také společnosti Arianespace. Primárním nákladem byla snímkovací družice nové generace Pleiades Neo 3 jejímž provozovatelem je Airbus.

V plánu je vynést ještě další 3 stejné družice, které nahradí starší generaci a nabídnou zákazníkům nové spektrum služeb. Na palubě byla ovšem i řada malých cubesatů. Čtyři z nich byly vyneseny pro operátory Eutelsat, NanoAvionic, Aurora Insight a Spire. Dalším zákazníkem byla Norská vesmírná agentura, která si nechala vynést NorSat-3. Což je civilní 15 kg družice. Kombinace detektoru navigačního radaru a přijímače AIS potenciálně zajistí mnohem lepší přehled o námořním provozu pro norskou pobřežní správu, ozbrojené síly a další námořní orgány. Tyto menší družice byly přidělány na dispenzer od brněnské firmy SAB Aerospace. Teď už ale pojďme nahlédnout za oponu této důležité mise, která vrátila raketu Vega do služby. Za povšimnutí stojí například krátký pohled na transport aerodynamického krytu pomocí speciálního tahače TITAN, který je vidět v úvodním obrázku, a povedené jsou také zpomalené záběry na samotný start.

Ještě dodám, že VV18 je třetí mise Arianespace v roce 2021 a následovala pouze 72 hodin po startu Sojuzu 26. dubna z kosmodromu Vostočnyj od stejné společnosti.

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2020/06

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
3 let před

Mám dvě otázky.Už se ví nějaký termín letu Vegy-C?Kolik ještě bude startů v současné variantě?Předpokládám,že dispenzer z Brna se bude používat i na Veze-C.Jinak děkuji za hezký článek a odpovědi!

Štěpán
Štěpán
3 let před
Odpověď  tonda

Dispenzer z Brna je plánován hlavně na Vegu-C 🙂

Michal Václavík
3 let před
Odpověď  tonda

1. čtvrtletí 2022

Martin Gembec
Administrátor
3 let před

Karle díky, že sis našel čas na souhrn tohoto mediálně ne tak pokrytého startu, ale pro nás velmi zajímavého 🙂

Jiny Honza
Jiny Honza
3 let před

Letos by podle wiki měla letět ještě dvakrát, Vega C příští rok šestkrát. V porovnání se nejmenovanou americkou soukromou společností je to dost katastrofa. A platíme to i z našich daní.

Ale na druhou stranu z našich daní platíme i …
tady si dosaďte svůj oblíbený segment. S těžkým srdcem dávám palec hore.

Jiny Honza
Jiny Honza
3 let před
Odpověď  Karel Zvoník

Tak spíš jde o procento úspěšnosti. S ohledem na to, že nešlo o první starty. A taky cenu za kg. S přihlédnutím k těm tunám marketingových „kydů“ o nadřazenosti Fran… tedy pardon Evropské technologie.

Na druhou stranu, v porovnání užitečnosti a nejnižších cen za „cokoli“ to překonává rekonstrukci D1 několikanásobně. Takže dobrý.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Jiny Honza

Cena za Kg je vám jaksi k ničemu, když pak tu samou zakázku realizuje SpaceX 3x dráž.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Jiny Honza

Je to skutečně znechucující číst pod každým tématem o kosmonautice blitky fanoušků oné nejmenované společnosti.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.