Federální letecký úřad zavádí zákaz startů pro všechny komerční starty a návraty stupňů přes den. Starty i návraty jsou zakázány mezi 6:00 a 22:00 místního času, a to od pondělí 10. listopadu. Odborní komentátoři z USA se shodují, že se jedná o bezprecedentní opatření. Nouzové nařízení nevysvětluje, jak bude stanoven „místní čas“ v případě návratu. K návratu totiž obvykle dochází v několika časových pásmech.
Zde je přesné znění nouzového nařízení: „V souladu s tím, s ohledem na komerční vesmírné starty a návraty, na základě pravomoci udělené správci FAA podle 49 U.S.C. §§ 40103, 40113 a 46105(c) a pravomoci delegované správci FAA podle 51 U.S.C. § 50909(a), se tímto nařizuje, že od 6:00 hodin EST dne 10. listopadu 2025 a až do zrušení tohoto nařízení budou komerční starty a návraty do vesmíru povoleny pouze mezi 22:00 a 6:00 hodin místního času.“
Zdroje informací:
https://x.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G5HnFN_XsAAYaIo?format=jpg&name=large
Musel to vymyslieť úradník, ktorý nemá páru. Doslova.
Možná jsem natvrdlý, ale jen abych se ujistil, že jsem to pochopil správně – to budou opravdu zakázané starty od šesti ráno do deseti večer? A co v takovém případě startovací okna na určité dráhy, to se bude řešit jak?
Ano, zatím to tak vypadá.
Těžko říct, třeba se budou muset odložit i pár týdnů, dokud se vhodné okno neposune na povolené období. Ale třeba bude možnost zažádat o nějakou výjimku. Zatím těžko říct.
Důležité je, co se míní slovem „komerční“. Pro SpaceX jsou v principu všechny starty komerční, protože je to soukromá firma, ale pokud se tam nebudou počítat starty pro NASA, armádu a výzvědné služby, tak to bude rozhodně jednodušší. Starlinky beztak většinou startují v noci. Na geostacionární dráhu je taky startovních oken dost.
Já mám dojem, ež se to týká všech startů komerčních firem, tedy bez ohledu na náklad.
A důvod? FAA omezuje počet startů z letišť o 10%, protože nemá kapacity na řízení letového provozu v shutdownu. Tohle bude totéž – při startech a návratu se zavádí NOTAMy a omezuje letový provoz – přesměrovávají lety, to zvyšuje zátěž dispečerů. Letiště mají řádově hustší provoz přes den, proto se jim snaží ulehčit.
Zde je trochu podrobnější vysvětlení