Evropská kosmická agentura udělila italskému výrobci raket, firmě Avio, kontrakt za 40 milionů Euro na návrh demonstrátoru znovupoužitelného stupně orbitální rakety. ESA v březnu 2024 nejprve vydala výzvu na první fázi vývoje znovupoužitelného horního stupně. Tato úvodní fáze měla být zaměřena na „identifikaci potřeb v oblasti technologického zrání pro demonstraci opakovaně použitelného horního stupně“. Agentura sice neuvedla žádné informace o firmách, které se do této 1. fáze zapojily, ale vypadá to, že tato etapa trvala zhruba 12 měsíců a vyústila ve zveřejnění výzvy agentury ESA na předkládání návrhů pro Fázi 2, k čemuž došlo v květnu 2025. Podle výzvy by tato druhá fáze zahrnovala aktivity „až do kritického milníku návrhu“.
29. září ESA oznámila, že v rámci Fáze 2 udělila firmě Avio kontrakt ve výši 40 milionů Euro na vývoj projektu. Během následujících 24 měsíců má italská firma dokončit souhrn požadavků na „systémy demonstrační mise a technologická řešení. Vše zakončí předběžný design jak pro letový hardware, tak i pro pozemní systémy.“ Zdá se, že tento rozsah prací těsně nedosahuje kritického milníku návrhu, jak bylo uvedeno v původní výzvě.
„Využíváme pokroku dosaženého v oblasti pokročilých technologií pro pohonné systémy využívající kapalné pohonné látky, návrat do atmosféry, zpětnou přepravu a opětovnou použitelnost, čímž doplňujeme probíhající úsilí o snížení rizik demonstrací opakovaně použitelných spodních stupňů a podporujeme různé možné scénáře, včetně vývoje rodiny raket Vega, jakož i dalších nově definovaných plně opakovaně použitelných nosných systémů v Evropě,“ uvedl hlavní technický poradce ESA pro kosmickou dopravu Giorgio Tumino.
Ačkoli bylo o návrhu společnosti Avio zveřejněno jen málo podrobností, doprovodná grafika (úvodní obrázek tohoto článku) znázorňuje první stupeň rakety motor P120C na tuhé pohonné látky, který slouží jako první stupeň rakety Vega C. Pokud bude na prvním stupni skutečně použit P120C a horní stupeň je v grafice vyobrazen v měřítku, hotový demonstrátor bude pravděpodobně vysoký přibližně 36,5 metru.
Znovupoužitelný horní stupeň zobrazený na grafice se z hlediska vzhledu podobá fázi lodi Starship společnosti SpaceX, což naznačuje motorické přistávání. Ve své tiskové zprávě z 29. září společnost Avio uvedla, že pro tento projekt využije své odborné znalosti s pohonnými systémy na bázi kapalných pohonných látek, kam patří i směs kapalného kyslíku s metanem. To pravděpodobně naznačuje, že stupeň bude poháněn řadou raketových motorů MR10 vyráběných firmou Avio pro horní stupeň jejich budoucí rakety Vega E.
Kromě bohatých zkušeností s kapalnými pohonnými látkami zmiňuje tisková zpráva firmy Avio, že projekt využije také „znalosti získané prostřednictvím programu návratového stroje Space Rider.“ Společnost Avio se však na této stránce programu Space Rider nepodílí. Je hlavním dodavatelem servisního modulu, který vyvíjí na platformě horního stupně rakety Vega C. Servisní modul se však při návratu do atmosféry zničí. Práce na návratovém modulu Space Rider vede společnost Thales Alenia Space s přispěním společností Beyond Gravity, CIRA, SENER, GMV, Frentech, SABCA, ArianeGroup a CIMSA.
Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://europeanspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/09/Avio-Wins-ESA-Contract-to-Develop-Reusable-Rocket-Upper-Stage.webp