křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Emirátské národní centrum

Emirátské národní centrum pro vesmírnou vědu a technologie (NSSTC) a U-Space, francouzský výrobce malých družicových konstelací, podepsaly významnou smlouvu na návrh a výrobu družice o velikosti 12U na klíč. Družice bude předchůdcem budoucí konstelace určené pro emirátský program LEONAV.

NASA

Ředitel Marshallova vesmírného letového centra NASA náhle odstoupil z funkce a stal se tak třetím ředitelem centra NASA, který v posledních měsících odchází.

Proteus Space

Společnost Proteus Space, inovátor v oblasti rychlého návrhu družic, digitálního modelování, umělé inteligence a technologií, letových a provozních řešení, byla vybrána agenturou NASA pro studii koncepčního návrhu rychlé kosmické lodi.

L3Harris

Společnost L3Harris Technologies oznámila, že úspěšně předvedla družicový rádiový systém, který umožňuje vojenským letadlům využívat komerční vesmírné širokopásmové služby, jako je Starlink společnosti SpaceX, a zároveň udržovat šifrovanou komunikaci na vládní úrovni.

Artemis 2

Mise Artemis 2 agentury NASA k Měsíci by mohla odstartovat již začátkem února, jelikož jak zástupci agentury, tak čtyřčlenná posádka mise tvrdí, že jsou na let připraveni.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Firma Avio získala kontrakt od ESA na demonstrátor znovupoužitelného horního stupně

Evropská kosmická agentura udělila italskému výrobci raket, firmě Avio, kontrakt za 40 milionů Euro na návrh demonstrátoru znovupoužitelného stupně orbitální rakety. ESA v březnu 2024 nejprve vydala výzvu na první fázi vývoje znovupoužitelného horního stupně. Tato úvodní fáze měla být zaměřena na „identifikaci potřeb v oblasti technologického zrání pro demonstraci opakovaně použitelného horního stupně“. Agentura sice neuvedla žádné informace o firmách, které se do této 1. fáze zapojily, ale vypadá to, že tato etapa trvala zhruba 12 měsíců a vyústila ve zveřejnění výzvy agentury ESA na předkládání návrhů pro Fázi 2, k čemuž došlo  v květnu 2025. Podle výzvy by tato druhá fáze zahrnovala aktivity „až do kritického milníku návrhu“.

29. září ESA oznámila, že v rámci Fáze 2 udělila firmě Avio kontrakt ve výši 40 milionů Euro na vývoj projektu. Během následujících 24 měsíců má italská firma dokončit souhrn požadavků na „systémy demonstrační mise a technologická řešení. Vše zakončí předběžný design jak pro letový hardware, tak i pro pozemní systémy.“ Zdá se, že tento rozsah prací těsně nedosahuje kritického milníku návrhu, jak bylo uvedeno v původní výzvě.

Využíváme pokroku dosaženého v oblasti pokročilých technologií pro pohonné systémy využívající kapalné pohonné látky, návrat do atmosféry, zpětnou přepravu a opětovnou použitelnost, čímž doplňujeme probíhající úsilí o snížení rizik demonstrací opakovaně použitelných spodních stupňů a podporujeme různé možné scénáře, včetně vývoje rodiny raket Vega, jakož i dalších nově definovaných plně opakovaně použitelných nosných systémů v Evropě,“ uvedl hlavní technický poradce ESA pro kosmickou dopravu Giorgio Tumino.

Ačkoli bylo o návrhu společnosti Avio zveřejněno jen málo podrobností, doprovodná grafika (úvodní obrázek tohoto článku) znázorňuje první stupeň rakety motor P120C na tuhé pohonné látky, který slouží jako první stupeň rakety Vega C. Pokud bude na prvním stupni skutečně použit P120C a horní stupeň je v grafice vyobrazen v měřítku, hotový demonstrátor bude pravděpodobně vysoký přibližně 36,5 metru.

Znovupoužitelný horní stupeň zobrazený na grafice se z hlediska vzhledu podobá fázi lodi Starship společnosti SpaceX, což naznačuje motorické přistávání. Ve své tiskové zprávě z 29. září společnost Avio uvedla, že pro tento projekt využije své odborné znalosti s pohonnými systémy na bázi kapalných pohonných látek, kam patří i směs kapalného kyslíku s metanem. To pravděpodobně naznačuje, že stupeň bude poháněn řadou raketových motorů MR10 vyráběných firmou Avio pro horní stupeň jejich budoucí rakety Vega E.

Kromě bohatých zkušeností s kapalnými pohonnými látkami zmiňuje tisková zpráva firmy Avio, že projekt využije také „znalosti získané prostřednictvím programu návratového stroje Space Rider.“ Společnost Avio se však na této stránce programu Space Rider nepodílí. Je hlavním dodavatelem servisního modulu, který vyvíjí na platformě horního stupně rakety Vega C. Servisní modul se však při návratu do atmosféry zničí. Práce na návratovém modulu Space Rider vede společnost Thales Alenia Space s přispěním společností Beyond Gravity, CIRA, SENER, GMV, Frentech, SABCA, ArianeGroup a CIMSA.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://europeanspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/09/Avio-Wins-ESA-Contract-to-Develop-Reusable-Rocket-Upper-Stage.webp

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.