sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

MaiaSpace směřuje k orbitálním letům

Vizualizace rakety Maia za letu.

Dceřiná společnost Arianegroup, francouzská firma Maiaspace oznámila dokončení měsíce trvající testovací fáze, v rámci které bylo několik zmenšených prototypů nádrží na pohonné látky vystaveno vysokotlakým destrukčním zkouškám. V aktualizaci zveřejněné 27. srpna firma odhalila, že během šestiměsíčního testování provedla celkem 15 destrukčních zkoušek, při kterých praskaly tzv. „baby tanks“.  Tyto destrukční testy ukazují, kde mají nádrže své hranice strukturálních možností. Díky tomu bude možné zajistit, ze bezpečně odolají tlakům, očekávaným během jejich provozu.

Fotka z destrukčních testů zmenšených nádrží firmy MaiaSpace.
Fotka z destrukčních testů zmenšených nádrží firmy MaiaSpace.
Zdroj: https://europeanspaceflight.com/

Firma oznámila, že při testech různých prototypů zmenšených nádrží testovala třeba tloušťku stěn, typy svarů, či konfigurace různých součástek. Data nasbíraná při testech budou použita k validaci mechanických modelů, které budou sloužit k přípravě závěrečného designu plnorozměrových nádrží na pohonné látky. Zmíněná šestiměsíční testovací kampaň tvořila část firemního plánu validace mechanických vlastností pro rok 2025, který vede k premiérovému startu rakety Maia. Společnost očekává, že se o premiérový start pokusí v roce 2027 z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně. Konkrétně má využít roky nepoužívanou rampu, která zde zbyla po raketách Sojuz.

Několik dní před oznámením destrukční testovací kampaně firma zveřejnila nabídku pracovní pozice pro systémového inženýra orbitálního zařízení. V dané výzvě firma popisuje evoluci svého současného kick-stage Collibri z dodatečného třetího stupně do orbitálního zařízení, které by poskytla široké spektrum služeb. Podle zmíněného příspěvku by primární aplikací zařízení Collibri měla být aktivní likvidace kosmické tříště.

Kromě evoluce Collibri také výzva obsahuje odhad, že by kick-stage mohl být použit ročně mezi pěti a deseti případy. Pokud uvážíme, že firma projektuje maximální startovní kadenci raket Maia na 20 startů ročně, znamenalo by to, že očekává u čtvrtiny až poloviny těchto letů použití dodatečného kick-stage. Firma však nespecifikovala, jak by zahrnutí vylepšeného stupně Collibri ovlivnila tyto kadence. V nejzákladnější konfiguraci má Collibri zvýšit nosnost rakety Maia o jednu tunu na LEO – z 1500 na 2500 kg při startu bez pokusu o záchranu hardwaru.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/Render-of-the-Maia-vehicle-ascending-Credit-MaiaSpace.webp
https://europeanspaceflight.com/…Campaign-and-Begins-Orbital-Vehicle-Development.webp

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 10

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
2 měsíců před

Maia je bohužel příliš lehká raketa, aby se vyplatilo znovupoužití. Nosnost 1500 kg versus 500 kg je nic moc. Colibri zdraží start. Uvidíme.

Borin
Borin
2 měsíců před

Vzhledem k zvyšování schopností malých družic do 200kg bude nosnost 1,5t v budoucnu zajímavá tím, že čekat na naplnění více desítek zakázek by bylo neoperativní. Například plánovaný QUVIK 120kg.

Na webové stránce mají hezkou interaktivní animaci: https://www.maia-space.com/our-launcher/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.