Dceřiná společnost Arianegroup, francouzská firma Maiaspace oznámila dokončení měsíce trvající testovací fáze, v rámci které bylo několik zmenšených prototypů nádrží na pohonné látky vystaveno vysokotlakým destrukčním zkouškám. V aktualizaci zveřejněné 27. srpna firma odhalila, že během šestiměsíčního testování provedla celkem 15 destrukčních zkoušek, při kterých praskaly tzv. „baby tanks“. Tyto destrukční testy ukazují, kde mají nádrže své hranice strukturálních možností. Díky tomu bude možné zajistit, ze bezpečně odolají tlakům, očekávaným během jejich provozu.

Zdroj: https://europeanspaceflight.com/
Firma oznámila, že při testech různých prototypů zmenšených nádrží testovala třeba tloušťku stěn, typy svarů, či konfigurace různých součástek. Data nasbíraná při testech budou použita k validaci mechanických modelů, které budou sloužit k přípravě závěrečného designu plnorozměrových nádrží na pohonné látky. Zmíněná šestiměsíční testovací kampaň tvořila část firemního plánu validace mechanických vlastností pro rok 2025, který vede k premiérovému startu rakety Maia. Společnost očekává, že se o premiérový start pokusí v roce 2027 z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně. Konkrétně má využít roky nepoužívanou rampu, která zde zbyla po raketách Sojuz.
Několik dní před oznámením destrukční testovací kampaně firma zveřejnila nabídku pracovní pozice pro systémového inženýra orbitálního zařízení. V dané výzvě firma popisuje evoluci svého současného kick-stage Collibri z dodatečného třetího stupně do orbitálního zařízení, které by poskytla široké spektrum služeb. Podle zmíněného příspěvku by primární aplikací zařízení Collibri měla být aktivní likvidace kosmické tříště.
Kromě evoluce Collibri také výzva obsahuje odhad, že by kick-stage mohl být použit ročně mezi pěti a deseti případy. Pokud uvážíme, že firma projektuje maximální startovní kadenci raket Maia na 20 startů ročně, znamenalo by to, že očekává u čtvrtiny až poloviny těchto letů použití dodatečného kick-stage. Firma však nespecifikovala, jak by zahrnutí vylepšeného stupně Collibri ovlivnila tyto kadence. V nejzákladnější konfiguraci má Collibri zvýšit nosnost rakety Maia o jednu tunu na LEO – z 1500 na 2500 kg při startu bez pokusu o záchranu hardwaru.
Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/Render-of-the-Maia-vehicle-ascending-Credit-MaiaSpace.webp
https://europeanspaceflight.com/…Campaign-and-Begins-Orbital-Vehicle-Development.webp
Maia je bohužel příliš lehká raketa, aby se vyplatilo znovupoužití. Nosnost 1500 kg versus 500 kg je nic moc. Colibri zdraží start. Uvidíme.
Vzhledem k zvyšování schopností malých družic do 200kg bude nosnost 1,5t v budoucnu zajímavá tím, že čekat na naplnění více desítek zakázek by bylo neoperativní. Například plánovaný QUVIK 120kg.
Na webové stránce mají hezkou interaktivní animaci: https://www.maia-space.com/our-launcher/