Blíží se další noc, která fanouškům kosmonautiky zaručeně nedá spát. Na půl druhou hodinu ranní je v plánu desátý start největší rakety světa – Super Heavy Starship. Ta je po kratší odmlce znovu připravena k akci a aktuálně se na startovní rampě A v texaském městě Starbase připravují ke startu prototypy Super Heavy B16 a Starship S37. Pro tento konkrétní exemplář rakety Super Heavy se bude jednat o její druhý let a její plán bude velmi podobný tomu, který měla Super Heavy B14 při minulém letu. Nepokusí se tedy o návrat zpět na rampu a zachycení pomocí ramen Chopsticks, ale místo toho bude návratová dráha směřovat několik kilometrů od pobřeží pro simulované přistání nad hladinou. Během sestupu bude Super Heavy vystavena vyššímu aerodynamickému i tepelnému namáhání, jelikož bude klesat pod větším úhlem, díky čemuž ovšem bude mít před přistávacím zážehem nižší rychlost, díky čemuž stačí pro přistání využít méně pohonných látek. SpaceX bude i při tomto letu tlačit prototypy na hranu konstrukčních limitů, což poskytne důležitá data pro vývoj budoucích generací. Starship S37 bude opět o pár desítek destiček tepelného štítu lehčí a bude se tak testovat náchylnost štítu na chybějící dlaždice při návratu do atmosféry. Mimo jiné se bude také testovat několik alternativních materiálů tepelného štítu, například kov nebo také alternativní metody – jedna z destiček by měla být vybavena aktivním chlazením.

Zdroj: SpaceX
Každopádně jak má SpaceX ve zvyku, tak byly před desátým letem zveřejněny výsledky vyšetřování selhání minulého letu. Při něm se Super Heavy B14 krátce po začátku přistávacího zážehu rozpadla. Jelikož však byla stejně jako je v plánu dnes tlačena na samotné hranice konstrukčních limitů, nebylo by správné to označit za selhání. Starship S35 sice poprvé úspěšně dosáhla plánované dráhy, ovšem kvůli následné ztrátě kontroly nad lodí nebyly provedeny žádné plánované testy a Starship se tak nekontrolovatelně vracela do zemské atmosféry, kde se přibližně ve výšce 59 kilometrů nad povrchem rozpadla.
Co ovšem zapříčinilo tyto problémy. Konkrétně u Super Heavy je na vině tzv. downcomer, tedy potrubí, které přivadí metan z horní nádrže k motorům Raptor. To údajně nemělo vydržet extrémní síly, které na Super Heavy působily při agresivnější dráze návratu, což mělo za následek jeho poškození, mísení pohonných látek uvnitř rakety a následnou explozi.
Problém, který zpečetil osud Starship S35 SpaceX rozepsala poměrně detailně a proto se tu o něj nemůžeme ochudit ani my. Komplikace nastaly přibližně tři minuty po separaci lodi, kdy bylo v činnosti všech šest motorů Raptor. Senzory Starship zaznamenaly v nákladovém prostoru postupně se zvyšující koncentrace metanu, což pokračovalo až přibližně do páté minuty od separace, kdy došlo k prudkému poklesu tlaku v hlavní metanové nádrži, zatímco stejný nárust tlaku byl pozorován v nákladovém prostoru. Systémy lodi byly schopny kompenzovat únik tlaku v hlavní nádrži a Starship S35 tak úspěšně dosáhla plánované rychlosti a úspěšně vypla všech šest motorů.

Zdroj: SpaceX
Po vypnutí motorů zvýšený tlak v nákladovém prostoru v kombinaci s plánovaným odpoštěním tohoto tlaku ve špičce vedl k tak velkému vychylování lodi ze správné orientace, že letové počítače přerušily odpouštění tlaku z nákladového prostoru a zároveň automaticky přeskočily vypuštění nákladu. To ovšem i tak nebylo možné kvůli tomu, že tlak v nákladovém prostoru byl stále tak vysoký, že nadměrně zatěžoval mechanismus pro otevírání nákladových dveří.
Starship byla díky svým manévrovacím tryskám schopna vykompenzovat vychýlení ze správné orientace a poté znovu obnovila odpouštění tlaku z nákladového prostoru podle plánu. Přibližně po dalších čtyřiceti sekundách upouštění tlaku byl pomocí kamer ve špičce spatřen únik kapalného metanu a senzory teploty též zaznamenaly výrazný pokles teploty. To vedlo k tomu, že loď automaticky zahájila pasivaci, kvůli čemuž byly všechny zbylé pohonné látky vypuštěny z nádrží a plánovaný zážeh Raptoru byl zrušen. Od tohoto momentu byl osud lodi již daný a v nesprávné orientaci vstoupila do atmosféry, přičemž následovala ztráta spojení přibližně 46 minut po startu.
Za příčinu selhání bylo označeno potrubí, které vede plynný metan a kyslík od motorů Raptor zpět do hlavních nádrží, kde se plyny využívají k tlakování. Podle SpaceX bylo kamerami uvnitř lodi zaznamenané poškození palivového difuzoru, který se nachází na horní části hlavní nádrže. Zatímco všechny předletové simulace a analýzy neukazovaly předpokládané selhání, inženýrům na základně McGragor se podařilo problém replikovat za použití letových podmínek. Je to tak důkaz, že ne vše jde predikovat na zemi a některé problémy lze opravdu odhalit jen za letových podmínek. Aby se zamezilo opakování tohoto problému, byl palivový difuzor přepracován k lepšímu usměrňování stlačeného plynu do hlavní nádrže a zároveň aby bylo sníženo jeho strukturální namáhání. Nový design prošel podle SpaceX přísnějším kvalifikačním procesem, který zahrnoval testování za napodobení letových podmínek po dobu, jež přesahovala desetinásobek plánované životnosti bez jediného poškození.
S těmito všemi informacemi se nabízí otázka. Prolomí konečně S37 prokletí druhé generace Starship, která zatím neabsolvovala ani jediný úspěšný let? Sledujte společně s námi přímý přenos ze startu a získejte odpověď!
Závěrečný přehled Super Heavy Starship:
Čas a datum startu: 25. srpna v 01:30 SELČ
Startovní okno: 1:30 – 2:30 SELČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B16 + S37)
Primární náklad: 8 rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o simulované přistání nad Mexickým zálivem
Druhý stupeň: Starship se pokusí o simulované přistání v Indickém oceánu
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 01:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://www.spacex.com/
https://www.navcen.uscg.gov/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Gr-8F29W0AAoxl_?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1927507084679229901
https://pbs.twimg.com/media/Gy5iVvwWIAE-JOD?format=jpg&name=4096×4096
Drzime palce!
Kvůli dalšímu křápnutí trosek do vody určitě ponocovat nebudu.
.