křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Raketoplán

Ustanovení v návrhu zákona o rozpočtovém sladění, které financuje přesun raketoplánu ze Smithsonova institutu do muzea v Houstonu, nadále vyvolává debatu mezi senátory ohledně nákladů a proveditelnosti takového přesunu.

Sateliot

Španělská společnost Sateliot oznámila, že dosáhla prvního úzkopásmového připojení z družice na nízké oběžné dráze Země (LEO) ke komerčnímu zařízení internetu (IoT) postavenému podle globálních standardů 5G známých jako 3GPP Release 17.

Cubic Defense

Společnost Cubic Defense hledá vojenské zákazníky pro svůj družicový komunikační terminál určený pro provoz na více oběžných drahách a sítích. Společnost tvrdí, že její terminály dokáží bez problémů přepínat mezi družicovými konstelacemi a zároveň odolávat hrozbám elektronického boje.

FCC

Předseda Federální komunikační komise Brendan Carr 6. října slíbil urychlení reforem regulace licencování družic a vyhlásil říjen „měsícem vesmíru“ s cílem přepracovat pravidla pro udělování licencí a spektra pro družice.

EchoStar

Společnost EchoStar 3. října oznámila, že splnila regulační podmínky potřebné k zachování práv ke globálnímu spektru v pásmu S, které prodává společnosti SpaceX v rámci dohody v hodnotě více než 17 miliard dolarů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly pověřily společnost SpaceX pěti ze sedmi misí v rámci národní bezpečnosti, které byly v rozpočtu naplánovány na fiskální rok 2026, a pokračují tak v dominantní sérii společnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura slavnostně spustila v New Norcia v Západní Austrálii novou komunikační anténu pro komunikaci se zařízeními v hlubokém vesmíru v rámci úsilí o posílení vazeb mezi Evropou a Austrálií ve vesmíru.

Firefly Aerospace

Společnost Firefly Aerospace 5. října oznámila, že plánuje získat dodavatele obranného průmyslu SciTec za přibližně 855 milionů dolarů, a to kombinací 300 milionů dolarů v hotovosti a 555 milionů dolarů v akciích společnosti Firefly vydaných vlastníkům SciTecu za cenu 50 dolarů za akcii.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Kulatiny Super Heavy Starship – IFT-10

Blíží se další noc, která fanouškům kosmonautiky zaručeně nedá spát. Na půl druhou hodinu ranní je v plánu desátý start největší rakety světa – Super Heavy Starship. Ta je po kratší odmlce znovu připravena k akci a aktuálně se na startovní rampě A v texaském městě Starbase připravují ke startu prototypy Super Heavy B16 a Starship S37. Pro tento konkrétní exemplář rakety Super Heavy se bude jednat o její druhý let a její plán bude velmi podobný tomu, který měla Super Heavy B14 při minulém letu. Nepokusí se tedy o návrat zpět na rampu a zachycení pomocí ramen Chopsticks, ale místo toho bude návratová dráha směřovat několik kilometrů od pobřeží pro simulované přistání nad hladinou. Během sestupu bude Super Heavy vystavena vyššímu aerodynamickému i tepelnému namáhání, jelikož bude klesat pod větším úhlem, díky čemuž ovšem bude mít před přistávacím zážehem nižší rychlost, díky čemuž stačí pro přistání využít méně pohonných látek. SpaceX bude i při tomto letu tlačit prototypy na hranu konstrukčních limitů, což poskytne důležitá data pro vývoj budoucích generací. Starship S37 bude opět o pár desítek destiček tepelného štítu lehčí a bude se tak testovat náchylnost štítu na chybějící dlaždice při návratu do atmosféry. Mimo jiné se bude také testovat několik alternativních materiálů tepelného štítu, například kov nebo také alternativní metody – jedna z destiček by měla být vybavena aktivním chlazením.

Tepelné namáhání motorové sekce Super Heavy B14 při návratu
Tepelné namáhání motorové sekce Super Heavy B14 při návratu
Zdroj: SpaceX

Každopádně jak má SpaceX ve zvyku, tak byly před desátým letem zveřejněny výsledky vyšetřování selhání minulého letu. Při něm se Super Heavy B14 krátce po začátku přistávacího zážehu rozpadla. Jelikož však byla stejně jako je v plánu dnes tlačena na samotné hranice konstrukčních limitů, nebylo by správné to označit za selhání. Starship S35 sice poprvé úspěšně dosáhla plánované dráhy, ovšem kvůli následné ztrátě kontroly nad lodí nebyly provedeny žádné plánované testy a Starship se tak nekontrolovatelně vracela do zemské atmosféry, kde se přibližně ve výšce 59 kilometrů nad povrchem rozpadla.

Co ovšem zapříčinilo tyto problémy. Konkrétně u Super Heavy je na vině tzv. downcomer, tedy potrubí, které přivadí metan z horní nádrže k motorům Raptor. To údajně nemělo vydržet extrémní síly, které na Super Heavy působily při agresivnější dráze návratu, což mělo za následek jeho poškození, mísení pohonných látek uvnitř rakety a následnou explozi.

Problém, který zpečetil osud Starship S35 SpaceX rozepsala poměrně detailně a proto se tu o něj nemůžeme ochudit ani my. Komplikace nastaly přibližně tři minuty po separaci lodi, kdy bylo v činnosti všech šest motorů Raptor. Senzory Starship zaznamenaly v nákladovém prostoru postupně se zvyšující koncentrace metanu, což pokračovalo až přibližně do páté minuty od separace, kdy došlo k prudkému poklesu tlaku v hlavní metanové nádrži, zatímco stejný nárust tlaku byl pozorován v nákladovém prostoru. Systémy lodi byly schopny kompenzovat únik tlaku v hlavní nádrži a Starship S35 tak úspěšně dosáhla plánované rychlosti a úspěšně vypla všech šest motorů.

Finální usazení Super Heavy B16 na startovní rampu před desátým letem
Finální usazení Super Heavy B16 na startovní rampu před desátým letem
Zdroj: SpaceX

Po vypnutí motorů zvýšený tlak v nákladovém prostoru v kombinaci s plánovaným odpouštěním tohoto tlaku ve špičce vedl k tak velkému vychylování lodi ze správné orientace, že letové počítače přerušily odpouštění tlaku z nákladového prostoru a zároveň automaticky přeskočily vypuštění nákladu. To ovšem i tak nebylo možné kvůli tomu, že tlak v nákladovém prostoru byl stále tak vysoký, že nadměrně zatěžoval mechanismus pro otevírání nákladových dveří.

Starship byla díky svým manévrovacím tryskám schopna vykompenzovat vychýlení ze správné orientace a poté znovu obnovila odpouštění tlaku z nákladového prostoru podle plánu. Přibližně po dalších čtyřiceti sekundách upouštění tlaku byl pomocí kamer ve špičce spatřen únik kapalného metanu a senzory teploty též zaznamenaly výrazný pokles teploty. To vedlo k tomu, že loď automaticky zahájila pasivaci, kvůli čemuž byly všechny zbylé pohonné látky vypuštěny z nádrží a plánovaný zážeh Raptoru byl zrušen. Od tohoto momentu byl osud lodi již daný a v nesprávné orientaci vstoupila do atmosféry, přičemž následovala ztráta spojení přibližně 46 minut po startu.

Za příčinu selhání bylo označeno potrubí, které vede plynný metan a kyslík od motorů Raptor zpět do hlavních nádrží, kde se plyny využívají k tlakování. Podle SpaceX bylo kamerami uvnitř lodi zaznamenané poškození palivového difuzoru, který se nachází na horní části hlavní nádrže. Zatímco všechny předletové simulace a analýzy neukazovaly předpokládané selhání, inženýrům na základně McGragor se podařilo problém replikovat za použití letových podmínek. Je to tak důkaz, že ne vše jde predikovat na zemi a některé problémy lze opravdu odhalit jen za letových podmínek. Aby se zamezilo opakování tohoto problému, byl palivový difuzor přepracován k lepšímu usměrňování stlačeného plynu do hlavní nádrže a zároveň aby bylo sníženo jeho strukturální namáhání. Nový design prošel podle SpaceX přísnějším kvalifikačním procesem, který zahrnoval testování za napodobení letových podmínek po dobu, jež přesahovala desetinásobek plánované životnosti bez jediného poškození.

S těmito všemi informacemi se nabízí otázka. Prolomí konečně S37 prokletí druhé generace Starship, která zatím neabsolvovala ani jediný úspěšný let? Sledujte společně s námi přímý přenos ze startu a získejte odpověď!

Závěrečný přehled Super Heavy Starship:

Čas a datum startu: 25. srpna v 01:30 SELČ
Startovní okno: 1:30 – 2:30 SELČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B16 + S37)
Primární náklad: 8 rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o simulované přistání nad Mexickým zálivem
Druhý stupeň: Starship se pokusí o simulované přistání v Indickém oceánu

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 01:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 25. srpna 0:15
Start se posouvá o 20 minut na 1:50. Náš přenos začne v 1:35.

EDIT 25. srpna 0:30
Nová úprava termínu startu je potěšující – letět se má o 5 minut dříve, tedy v 1:45. Přenos začne v 1:30.

EDIT 25. srpna 1:15
Dnes se nepoletí. SpaceX odvolala dnešní pokus, aby měla více času na řešení problému s neupřesněným pozemním vybavením.

EDIT 26. srpna 0:35
Start se posouvá na 1:44. Přenos zahájíme v 1:25.

EDIT 26. srpna 0:50
Další posun startu – tentokrát na 1:59. Přenos začne v 1:40.

EDIT 26. srpna 2:20
Dnes se nepoletí. Odpočet byl zastaven kvůli počasí. Další pokus o start zatím nemá jistý termín. O dalších novinkách Vás budeme informovat v samostatných článcích a založíme i nový přímý přenos.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://www.spacex.com/
https://www.navcen.uscg.gov/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Gr-8F29W0AAoxl_?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1927507084679229901
https://pbs.twimg.com/media/Gy5iVvwWIAE-JOD?format=jpg&name=4096×4096

 

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
1 měsíc před

Drzime palce!

Cilek
Cilek
1 měsíc před

Kvůli dalšímu křápnutí trosek do vody určitě ponocovat nebudu.

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by zvejkal
Jiri Svarc
Jiri Svarc
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

Ukažte celému světu, jaký jste hrdina a napište ještě do cestovatelského webu, že do Laosu rozhodně nepoletíte, do kulinářského webu, že koprovou omáčku nesnášíte, na web o pletení, že si ten svetr raději koupíte v H&M a do sportovního magazínu, že ragby sledují jen ňoumové.
Jinak přeji dobrou noc, spánek je také důležitý.

Mattonius
Mattonius
1 měsíc před
Odpověď  Jiri Svarc

Krásně napsáno 👍

Lada Pospisil
Lada Pospisil
1 měsíc před

vražedná to hodina… jít spát a přivstat si, nebo ponocovat a jít spát pozdě….to je to, oč tu běží… okno je hodinové?

Mattonius
Mattonius
1 měsíc před
Odpověď  Lada Pospisil

Já mám jasno, 4 hodiny spánku se mi dávat nechce. Mrknu na ráno v práci na záznam 🙂
Uzijte si přímý přenos. Gn

marakio
marakio
1 měsíc před

Dobrý den.Za sebe:Denní režim si nastavuji tak,abych mohl sledovat start na živo.U důležitých sportovních zapásů to dělá věčšina národa.Pro mně je i toto důležité.

MIKA
MIKA
1 měsíc před
Odpověď  marakio

Tak to jste šťastný člověk. Obávám se, že většině národa nastavuje denní režim zaměstnavatel, ale je super, že lze sledovat ze záznamu. Jenom mi vadí, že zpravodajské weby nám výsledek vyspojlerují – pokud let skončí neúspěchem, budou to palcové klikbajty a pokud nebude nikde o Starship ani muk, tak to bude zase znamenat, že se let podařil. Ach jo, kde jsou ty časy, kde se o úspěších kosmonautiky psaly bombastické titulky a selhání se i na stránkách meinstreamových periodik považovala za neštěstí.

Thales
Thales
1 měsíc před
Odpověď  MIKA

Zaměstnavatele si ovšem člověk vybírá sám, eventuálně může být sám sobě zaměstnavatelem.

Lada Pospisil
Lada Pospisil
1 měsíc před

co znamená čas na spacex.com T -12:00:00 a stojí (aktuálně je 14:47). To je divný, ne?

Cilek
Cilek
1 měsíc před
Odpověď  Lada Pospisil

Čas startu asi ještě není pevně stanovený.

Lada Pospisil
Lada Pospisil
1 měsíc před
Odpověď  Lada Pospisil

už běží! potvrzených 01:30

mikisocka
mikisocka
1 měsíc před

au, druhy den po sebe odlozene

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.