sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space byla vybrána k dodání šesti jednotek pohonu solárních panelů, prodávaných pod názvem SARA. Jednotky jsou určeny pro nadcházející misi cubesat společnosti Blue Canyon Technologies.

IFT-10

Společnost SpaceX plánuje provést další zkušební let sestavy Starship/Super Heavy 24. srpna. Let má proběhnout po dokončení vyšetřování neúspěchu předchozí mise a získání schválení od Federálního úřadu pro letectví.

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

CREAM – Evropská cesta k omezení orbitálních srážek

Oběžná dráha Země se zaplňuje stále více. Kolem Země krouží přes 11 000 aktivních družic (a dalších několik tisíc se očekává v následujících letech), ale i více než 1,2 milionu úlomků kosmické tříště větších než 1 centimetr. Riziko orbitální kolize se proto stalo každodenní provozní obavou. Evropská kosmická agentura nyní investuje do automatizačních technologií, které by mohly pomoci provozovatelům družic efektivněji reagovat na rizika kolizí. Jádrem těchto snah je projekt CREAM (Collision Risk Estimation and Automated Mitigation). Jedná se o klíčový prvek Programu kosmické bezpečnosti Evropské kosmické agentury, jehož cílem je snížit zátěž, která je kladena na operátory, ale i zredukovat množství planých poplachů, či zkrátit dobu potřebnou k vykonání nějakého opatření – třeba provedení úhybného manévru při zlepšení bezpečnosti misí.

Úhybný manévr družice není zadarmo. Jeho plánování stojí nějaký čas a jeho vykonání zase stojí určité množství pohonných látek. Obětovat po určitou dobu musíte také sběr dat z manévrující družice. Zvážení všech aspektů s tím spojených, není snadné.
Úhybný manévr družice není zadarmo. Jeho plánování stojí nějaký čas a jeho vykonání zase stojí určité množství pohonných látek. Obětovat po určitou dobu musíte také sběr dat z manévrující družice. Zvážení všech aspektů s tím spojených, není snadné.
Zdroj: https://www.esa.int/

Projekt začal už v roce 2020 a nyní vstoupil do kriticky důležité fáze testů provozu pozemních systémů a orbitálních demonstrací. Zhodnocení rizika kolize a (v případě potřeby) také rozhodnutí o provedení úhybného manévru, jsou dvě náročné úlohy. Komunikace (nebo její nedostatek) mezi provozovateli družic není vždy snadná a může někdy způsobit komplikace. K usnadnění manuálního úsilí je tu vize, že by systém CREAM převzal velké množství souvisejících činností – vyhodnocoval by potenciální setkání na oběžné dráze, generoval by plány úhybných manévrů a podpořil by rozhodovací procesy, koordinaci s dalšími operátory, ale prováděl by i monitoring pro budoucí regulátory.

Součástí systému je funkce, která umožňuje různým zainteresovaným stranám navzájem komunikovat. Propojením provozovatelů družic, poskytovatelů služeb pro sledování situace ve vesmíru, regulačních orgánů a pozorovatelů může CREAM usnadnit celý proces rozhodování, zejména pokud se jedná o dvě aktivní družice, nikoli o kosmický odpad. CREAM by mohl také usnadnit jednání mezi provozovateli a minimalizovat tak lidský zásah. V případě neshody s navrhovaným řešením může CREAM postoupit záležitost mediační službě, čímž zajistí flexibilitu, transparentnost a spravedlnost.

V tuto chvíli se prototypy systému CREAM vyvinuté firmami GMV a Guardtime integrují do společné platformy pod vedením GMV. Systém, v tuto chvíli stále pozemní, již dokáže poskytovat výstrahy a generovat vykonatelné úhybné manévry, které může pozemní segment realizovat, a může podporovat koordinaci mezi zúčastněnými stranami. Projekt nyní vstoupí do rozšířeného pilotního provozu jako dodatečné technologie, které mohou doplnit rozhodovací procesy, zatímco se paralelně připravují orbitální demonstrace. Ty obnášejí sdílené mise, při kterých je systém na palubě jakožto digitální náklad, ale i vyhrazení orbitální demonstrační mise projektu CREAM.

CREAM nedokáže pouze podpořit kosmickou udržitelnost tím, že pomůže zabránit kolizím a vzniku úlomků. Integrace komponentů systému CREAM na paluby družic může také usnadnit přechod v regulačním prostředí řízení kosmického provozu. Problém se zavedením jakýchkoli „pravidel silničního provozu“ nespočívá pouze v nutnosti dosáhnout shody ohledně těchto pravidel, ale také v dostupnosti technologií, které je umožní realizovat – jde o jakýsi problém typu „slepice a vejce“. CREAM může podporovat budoucí rámce pro řízení kosmického provozu tím, že nabízí standardizovanou sadu nástrojů, která umožňuje provozovatelům dodržovat osvědčené postupy i pravidla a regulačním orgánům sledovat jejich dodržování. Je navržen tak, aby byl vysoce přizpůsobivý a umožňoval netechnickým uživatelům definovat vyvíjející se standardy v rámci systému. Tato flexibilita zajišťuje dlouhodobou relevanci, protože osvědčené postupy, mezinárodní normy a technologie budou dozrávat.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/26641745-1-eng-GB/Model_of_the_distribution_of_space_debris_around_Earth.jpg
https://www.esa.int/…/the_cost_of_avoiding_collision/23171792-6-eng-GB/The_cost_of_avoiding_collision.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.