sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Kuiper

Projekt Kuiper společnosti Amazon uzavřel svou první leteckou dohodu. Partnerství s JetBlue má od roku 2027 zpřístupnit přibližně 75 letadlům širokopásmové připojení k družicím na nízké oběžné dráze Země.

U.S. Space Force

Více než 80 důstojníků amerických Vesmírných sil minulý týden jako první absolvovalo nový roční kurz pro výcvik důstojníků. Tento program zahrnuje seznamování s vesmírnými operacemi, kybernetickou válkou a zpravodajstvím.

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Muon Space

Společnost Muon Space se po navýšení financování o 90 milionů dolarů snaží rozšířit výrobní kapacity a zaměřit se na rostoucí poptávku po stále výkonnějších družicích v hmotnostním rozmezí 100–500+ kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: HAKUTO-R RESILIENCE přistává na Měsíci

Čtyři měsíce jsou v kosmonautice dost dlouhá doba. Je proto docela dobře možné, že už někteří z Vás mohli zapomenout na to, že 15. ledna letošního roku vynesl Falcon 9 dva lunární landery. Kromě Blue Ghost 1 od Firefly Aerospace, který se začátkem března stal prvním strojem od soukromé firmy, který úspěšně přistál na Měsíci, se do kosmického prostoru vydal i druhý lander HAKUTO-R od japonské společnosti ispace, který dostal přezdívku RESILIENCE. Jeho cesta k Měsíci však vedla po komplikovanější dráze a tudíž trvala delší dobu. Nyní ale vše míří do velkého finále a už dnes večer bychom se měli dočkat pokusu o přistání HAKUTO-R RESILIENCE v oblasti Mare Frigoris. V tomto článku najdete přímý video přenos firmy ispace v angličtině (má se rozběhnout ve 20:10), ale i náš česky psaný online přenos (začínáme v 19:00) z celé události.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://mek.kosmo.cz/sondy/ostatni/hakuto/hakuto.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Cilek
Cilek
3 měsíců před

A nic.

pidzej78
pidzej78
3 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

dovolím si zaspekulovat, že uživatel Cilek si neuvědomil, že už nemáme SEČ, ale SELČ, tedy letní čas a tím pádem časový rozdíl od UTC není jedna hodina, ale dvě, tedy že přenos neměl začínat v 19:10 ale až ve 20:10 našeho času .)

Cilek
Cilek
3 měsíců před
Odpověď  pidzej78

Ba ne. Myslel jsem, že na nás Kosmonautix zapomněl, napsal to jen chvilku předtím, než se tu objevil první příspěvek. Už je to v pohodě.

MilanV
MilanV
3 měsíců před

Ten model budoucí lunární stanice mi přijde nepraktický. Sedlová střecha se v historii dělala kvůli odtékání deště, a to na Měsíci nehrozí tak často jako u nás… 🙂
Připomnělo mi to, jak Richard Feynman popisoval, s jakým úspěchem se setkaly hodiny fyziky pro umělce… 🙂

Naposledy upraveno 3 měsíců před by MilanV
Borin
Borin
2 měsíců před
Odpověď  MilanV

Máte odkaz?
Sice jsem zmíněný model neviděl ale lehce si představím, jak ukotvit stabilně přístřešek (ochrana před kosmickým zářením) ze dvou střešních ploch plus podlaha (tedy průřez trojúhelníka), než ukotvit stěny a střechu plus podlaha (tedy průřez obdélník). „V jednoduchosti je krása.“

Navíc to půjde rozložit z ploché „krabice“ téměř motoricky i s přepážkami obsahujícími dveřní průchody.
Časté zobrazování přístřešků jako polokoulí (sci-fi iglu) je sice pevnostně ideální, takže to jde udělat z lehčích dílů – ale sestavení náročnější.

MilanV
MilanV
3 měsíců před

NaSel jsem starší video, kde popisují, co všechno umí vozítko:

https://youtu.be/_SFlZf_MUE8?t=1026

Honza_
Honza_
3 měsíců před

2.bombardování měsíce se zdařilo. 🙁

pidzej78
pidzej78
3 měsíců před

tak to vypadá, že máme v Mare Frigoris nový kráter

Borin
Borin
3 měsíců před

Podle poslední telemetrie, pokud je správná, to šlo cca 150km/hod do Měsíce. Ale čekáme.

MilanV
MilanV
3 měsíců před

Tak zatím konec, minimálně na „několik hodin“. Tak uvidíme. Těsně před koncem signálu byla rychlost kolem 100 km/h, myslím, a výška kolem 200 m. Snad není tak pravděpodobné, aby obě čidla selhala naráz. Držím jim palce a těším se na update.

A vám, Dušane, děkuji za psaný komentář.

P.S.: Napadá mě několik možných pokračování vaší věty „Být tak malou muškou…“ 🙂

Naposledy upraveno 3 měsíců před by MilanV
igi2
igi2
2 měsíců před
Odpověď  MilanV

Posledné údaje telemetrie sú cca 180 km/h a -220 m výšky – tak hlboko sa iste nezavŕtal. Navyše to bolo ešte minútku pred plánovaným pristátím.
Môj tip už včera bol, že pristál príliš prudko. Neoficiálnu príčinu už máme, pomalý laserový výškomer:

The laser rangefinder used to measure the distance to the lunar surface experienced delays in obtaining valid measurement values. As a result, the lander was unable to decelerate sufficiently to reach the required speed for the planned lunar landing. Based on these circumstances, it is currently assumed that the lander likely performed a hard landing on the lunar surface.

Jiri Gutman
Jiri Gutman
3 měsíců před

Je to škoda, tak třeba příště. Nicméně, teprve nyní člověku dochází, jaký úspěch to byl, když se mohl dívat na přímý přenos z přistání v roce 1969. Jak nám potom každé další přistání připadalo samozřejmé. A to byla doba, kdy telefonovat se chodilo do budky na rohu, a ten rok jsem se podílel na instalaci prvního českého sálového počítače, který zabíral místo jak celá tělocvična. Mezitím uteklo přes padesát let. Ten progres není lineární, ale podle společenské objednávky.

gendibal
gendibal
2 měsíců před
Odpověď  Jiri Gutman

To ano, ale přesto…
Před několika desítkami let byla japonská technika jak ze sci-fi, zatímco v Číně byl základní dopravní prostředek kolo a rikša.
A dneska posílají Číňani nejen na Měsíc, ale i na Mars přistávací sondy na první dobrou, zatímco Japonci rozflákali už další v řadě.

pidzej78
pidzej78
2 měsíců před
Odpověď  gendibal

srovnávat čínskou státní agenturu s veškerou podporou strany a vlády s jednou soukromou japonskou společností neni úplně košer .) podle dostupných informací iSpace hospodaří s 95 milióny dolarů, zatímco Čínská státní kosmická agentura investuje miliardy dolarů ročně, to se opravdu vůbec nedá srovnávat .)

Spytihněv
Spytihněv
2 měsíců před
Odpověď  gendibal

Tak ona je samozřejmě pravda, že nelze srovnávat čínskou vládní agenturu s „neomezenými“ zdroji a japonský startup, který si možná ani tohle druhé selhání nemohl dovolit a skončí, ale jinak je fakt, že ty výsledky soukromých společností při pokusech o přistání na Měsíci jsou smutné (tedy kromě Firefly, tam to nemělo chybu, ale to je opravdu jediný případ).

pidzej78
pidzej78
2 měsíců před
Odpověď  Spytihněv

ono se bohužel stále více ukazuje, že navzdory technologickému a technickému pokroku lety do vesmíru resp. přistání na Měsíci nebude jednoduché ani levné… můj názor je, že celý proces sestupu a přistání bude muset řídit naprosto autonomní systém, který bude mít k dispozici obrazová, radarová a jiná data a bude se sám rozhodovat, jakou rychlostí v jaké orientaci a na jaké místo to posadí, s tím že bude muset mít absolutní kontrolu nad veškerými pohonnými a orientačními motory a detektory blízkosti terénu ve všech směrech.

Cateye
Cateye
2 měsíců před

Budou mít dost mečů wakizaši na seppuku?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.