Firma Firefly už několik let pracuje na raketě, kterou jsme zatím znali jen pod generickým názvem Medium Launch Vehicle (středně silný nosič), ze kterého vycházela zkratka MLV. Bylo jasné, že jde jen o pracovní označení a časem se dočkáme něčeho atraktivnějšího. Ostatně před sedmi lety firma Orbital ATK oznámila, že jejich raketa, kterou vyvíjeli pod názvem NGL, což byla zkratka z Next Generation Launcher, dostane jméno OmegA. Tato raketa se sice do provozu nikdy nedostala, protože v roce 2020 nebyla vybrána do programu nosičů pro náklady národní bezpečnosti, ale takový osud snad raketu MLV nečeká. Tedy pardon, ona to už není MLV, ale Eclipse.

Zdroj: https://fireflyspace.com/
Firma Firefly Aerospace včera oznámila, že firma Northrop Grumman Corporation investovala 50 milionů dolarů právě do Firefly Aerospace, aby posunula jejich společně vyvíjenou raketu Eclipse. Obě firmy pokračují v pokrocích ve vývoji letového hardwaru Eclipse, přičemž probíhají kvalifikační testy a raketové motory Miranda provedly doposud přes 60 statických zážehů. „Společnost Firefly je nesmírně vděčná za investici společnosti Northrop Grumman, která dále upevňuje naše první partnerství tohoto typu při stavbě prvního stupně rakety Antares verze 330 a společném vývoji Eclipse,“ uvedl Jason Kim, výkonný ředitel Firefly Aerospace a dodal: „Eclipse představuje dvě mocné síly, které se spojují, aby změnily trh s nosnými raketami díky dědictví desítek let letových zkušeností, ale i rychlému, iterativnímu přístupu a odvážným inovacím. S kapacitou 16 metrických tun na oběžnou dráhu je Eclipse vhodnou volbou pro programy, jako je NSSL Lane 1, a přirozeně se hodí pro vynášení množících se družicových konstelací na LEO, MEO, GEO a TLI.“
Eclipse má vycházet ze zkušeností firmy Northrop Grumman s raketami Antares a zkušenostmi firmy Firefly Aerospace s raketami Alpha. Nosiče Eclipse mají nabídnout výrazný posun (tisková zpráva hovoří doslova o skoku) ve výkonu, nosnosti, výrobní kadenci a kapacitě nákladu. Nosná raketa si zachovává lety prověřenou avioniku z rakety Antares a je doplněna o další vylepšení, včetně většího aerodynamického krytu o průměru 5,4 metru. Eclipse také využije stejný první stupeň, který Firefly Aerospace vyvíjí pro raketu Antares 330, a zachovává zvětšené verze pohonných systémů z raket Alpha a struktur z uhlíkových kompozitů, což týmu umožňuje rychlou stavbu a testování Eclipse s výraznou výrobní efektivitou a úsporami ze sériové výroby.

Zdroj: https://www.instagram.com/
Firefly využila u motorů Miranda a Vira pro Eclipse patentovanou architekturu pracovního cyklu tap-off ze svých raketových motorů Reaver a Lightning. Nyní již motor Miranda prošel kompletním pracovním cyklem mise se zážehem trvajícím 206 sekund, čímž byl vyrovnán nejdelší čas, po který bude tento motor pracovat během letu. Letový hardware pro následující vývojové testovací kampaně byl vyroben pro nádrže s pohonnými látkami se společným dnem, motorovou sekci a mezistupňovou konstrukci.
„Raketa Eclipse nabídne zákazníkům správnou rovnováhu mezi kapacitou nákladu a dostupností,“ uvedla Wendy Williams, viceprezidentka a generální manažerka Northrop Grumman pro nosné rakety a raketové obranné systémy a dodala: „Naše partnerství s Firefly Aerospace staví na našich možnostech poskytovat klíčové kosmické komunikační, pozorovací i průzkumné náklady pro zákazníky z civilního prostředí i z oboru národní bezpečnosti.“ Firma Firefly Aerospace tvrdí, že s raketou Eclipse zaplní díru v málo zastoupeném trhu.
Tento nový nosič má na nízkou oběžnou dráhu dopravit až 16,3 tuny nákladu a při letu na dráhu přechodovou ke geostacionární by měla nosnost činit 3,2 tuny. Rakety Eclipse mají startovat už od roku 2026 ze základny Wallops ve Virginii a mezi jejich možnosti patří třeba vynášení zásobovacích misí pro ISS, ale i komerčních družic, misí zajišťujících národní bezpečnost, či vědecké sondy pro zákazníky z USA i zahraničí.
Přeloženo z:
https://fireflyspace.com/
Zdroje obrázků:
https://fireflyspace.com/wp-content/uploads/2025/05/MLV-Wallops-NG-Scene-Launch-Image-1500×1000.jpg
https://fireflyspace.com/wp-content/uploads/2024/08/MLV-Fairing-Rendering-1.jpg
https://www.instagram.com/p/DABjj0rOBHr/
Antares 330 má vzlétnout ještě letos, reálně ale sklouzne do prvního čtvrtletí 2026. Eclipse má startovat na konci 2026, to se určitě posune až někdy na léto 2027. Nejdřív se budou učit létat, asi až pak zkusí přistávat s 1. stupněm (2028-29). pak skončí ISS a jestli se Eclipse osvědčí, skončí i Antares,
Otázkou je, jestli Firefly Alpha bude létat dál a získávat zakázky a zkušenosti, nebo jestli ji Firefly ukončí a vrhnou všechny vývojové, zkušební a výrobní kapacity na Eclipse (jako Relativity Space s Terran R). Podle mě je lepší s Alphou létat dál.
Dalším problémem může být Wallops – RocketLab tam má problémy s přístavem, logistikou a ochranáři přírody. Může to výrazně zpozdit a omezit vývoj a provoz.