Společnost Gilmour Space, poskytovatel komerčních startů se sídlem v australském Queenslandu, vyvinul malou raketu Eris. Ačkoliv pusté vnitrozemské pouště australského kontinentu již v éře Studené války hostily několik startů, Eris je první vlastní australskou orbitální raketou. První mise této rakety nese označení TestFlight1 a jeho startovní okno trvající deset hodin se otevírá dnes ve 23:30 našeho času. Místem startu bude základna Bowen Orbital Spaceport na queenslandském pobřeží, která se nachází přibližně 200 kilometrů jihovýchodně od Townsville. Přímý přenos z tohoto startu s největší pravděpodobností nebude realizován.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Eris má odstartovat směrem na severovýchod nad Korálové moře a ponese testovací náklad v podobě družicové platformy pro mikrodružice, kterou vyvíjí právě Gilmour Space. Tento náklad by měl být vypuštěn na nízkou oběžnou dráhu Země. Austrálie by se v případě úspěchu připojila ke stále ještě exkluzivnímu klubu států, které vypustily na oběžnou dráhu vlastní družici s využitím domácí nosné rakety.
25 metrů vysoká Eris je tvořena trojicí stupňů a na rovníkovou dráhu ve výšce 500 kilometrů má být podle článku na webu nasaspaceflight.com schopna dopravit až 305 kilogramů nákladu, což ji řadí do velmi podobné kategorie, kde už najdeme raketu Electron od firmy RocketLab. Údaj o nosnosti na danou dráhu neodpovídá tomu, že sama firma Gilmour Space na svém webu uvádí, že létá na dráhy se sklonem 20 – 60°. První stupeň rakety Eris pohání čtyři raketové motory Sirius. Jedná se o hybridní pohony s tuhým palivem, ale kapalným okysličovadlem. Toto řešení není v kosmonautice běžné, ale najdeme jej na suborbitálním nosiči SpaceShipTwo od Virgin Galactic.
Motorem Sirius je vybaven i druhý stupeň, přičemž třetí stupeň disponuje motorem na kapalné pohonné látky. Pokud raketa Eris uspěje, stala by se prvním orbitálním nosičem, který pohání hybridní raketové motory. Společnost Gilmour Space chce po prvotní verzi Eris Block 1 představit vylepšenou variantu Eris Block 2 s lepší nosností, která by se dala přirovnat k raketám Alpha od Firefly Aerospace. Společnost Gilmour Space do budoucna počítá i s verzí Eris Heavy, která by se zařadila do kategorie středně silných nosičů.
EDIT 15. května 10:30
Upravena informace o nosnosti rakety Eris.
EDIT 15. května 1:20
Dnešní pokus o start neproběhne kvůli objevené závadě na pozemním vybavení. Další možnost ke startu bude v noci na pátek opět od 23:30 SELČ.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/05/IMG_3973.png
https://pbs.twimg.com/media/Gq6NLC6W0AAJ55e?format=jpg&name=large
Zrovna jsem se chtěl zeptat, jak to dopadlo a vidím odklad. Tak jen prosím o info, až to nějak dopadne. Austrálie jako další stát schopný dostat něco na orbitu – velmi zajímavé.
Nečekané potíže. Před zahájením tankování okysličovadla odpadl kryt nákladu. Potřebují zjistit proč a namontovat nový. Start tak za měsíc.
To zní dost amatérsky. Každopádně dík za info, že to nebude brzy.
no, naberaju skusenosti, chlapi.. v australii to neni lahke, vsetko je no worries, take it easy, mate.. next month, good enough a podobne,. mali by do timu pribrat nejkaych doslednych indickych\cinskych inzinierov co im to postrazia..
Začali v roce 2012, vývoj raket 2015, v roce 2016 vypustili hybridní raketu Rasta (malou, dosáhla 5 km výšky). V roce 2019 chtěli vypustit suborbitální One Vision, ale těsně před startem jim rupla nádrž okysličovadla, protože selhal bezpečnostní ventil. Pak projekt One Vision ukončili a bez získání zkušeností s letem šli rovnou do orbitálního nosiče. To není moc rozumné, sice jednotlivé motory testují, ale 1. stupeň má čtyři a ty najednou asi nikdy netestovali. Takže to asi stačit nebude. První let bude myslím výbuch, ale každá sekunda se počítá. Snad se dostanou aspoň k oddělení 1. a zážehu 2. stupně.
Nechci snižovat úsilí Australanů, ale toto je asi ukázka většího nadšení než schopností. Mně to připomíná snahu nastartovat auto a najednou upadnou dveře.
Ano, přeskočili důležité kroky a chtějí hned na orbitu. Takže první dva tři starty skončí výbuchem. Pak bude záležet na tom, jestli budou mít vůli a hlavně peníze na to, aby se poučili a upravili raketu podle zkušeností. Opakují chyby Firefly Alpha a Intuitive Machine.