Další týden je za námi a tentokrát byla nadílka kosmonautických událostí skutečně velmi zajímavá. Kosmotýdeník si jako hlavní téma tentokrát vzal smlouvu mezi evropskou firmou PLD a společnosti D-Orbit, která první jmenované firmě výrazně rozšířila její startovní manifest. V dalších tématech nás čeká statický zážeh Super Heavy B14, test druhého stupně nové rakety Neutron, anebo návrat mise Fram2. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
PLD má zajištěný startovní manifest pro novou raketu
Evropská společnost PLD (sídlí ve Španělsku), která se zaměřuje na vývoj a výrobu suborbitálních a také jedné orbitální částečně vícenásobně použitelné rakety, podepsala dohodu se společností D-Orbit (sídlí v Itálii), globálním lídrem v kosmické logistice a orbitální dopravě, o vynesení družic na palubě připravované rakety MIURA 5 na rovníkovou dráhu. Díky této dohodě má PLD Space zaplněno více než 80 % slotů ve svém plánovaném startovním harmonogramu na roky 2026 a 2027. Tato zpráva je dalším důkazem o rostoucím evropském trhu s firmami zaměřenými na vývoj nosných raket. Ostatně PLD Space patří mezi ty nejambicióznější firmy, jelikož má velké plány i do budoucna, což vám prozrazuje úvodní snímek tohoto Kosmotýdeníku.

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/
Vzhledem k tomu, že investice do kosmických aplikací nebývalým tempem rostou – zejména v jihovýchodní Asii a dalších geografických oblastech nacházejících se poblíž rovníku – mají PLD Space a D-Orbit dobrou pozici, aby tento růst využily. Nově připravovaná raketa MIURA 5, která má startovat ze své strategicky umístěné rampy na kosmodromu CSG (Kourou, Francouzská Guyana – bývalá rampa pro rakety Sojuz), poskytuje jednu z mála dostupných příležitostí k vynesení nákladu při nízkém sklonu dráhy a nabízí tak zákazníkům přímý přístup na vyhledávané rovníkové dráhy. Tím se PLD Space odlišuje od ostatních velkých poskytovatelů, jejichž standardní nabídky takové dráhy a sklony neobsahují. V současné době je tato mezera primárně obsluhována jednou nebo dvěma nosnými raketami nabízejícími velmi nízkou kadenci, což podtrhuje důležitost vstupu PLD Space na tento nedostatečně zajištěný trh. Od PLD to bude vyžadovat dosažení slibované vysoké kadence startů.
Prostřednictvím této smlouvy se společnost D-Orbit zavazuje nechat vynést svůj náklad pomocí rakety MIURA 5, včetně své vlajkové lodi – orbitálního tahače nazvaného jako ION Orbital Transfer Vehicle (OTV). D-Orbit poskytuje logistické služby pro kosmický sektor, včetně přepravy družic na oběžné dráze, přesuny družic s individuálními potřebami na konkrétní orbitální dráhy, stejně jako vynášení jednotlivých vědeckých přístrojů na oběžnou dráhu, kterým pak poskytuje energii, komunikaci a podobně. Společnost také nabízí družicovým operátorům úložiště a výpočetní kapacity. Ostatně jak uvádí přímo společnost PLD na svém webu: „Jakožto lídr na trhu v oblasti logistiky v kosmu, je společnost D-Orbit známá především svojí schopností dostat družice na přesné oběžné dráhy, což dokázala v rámci již 17 proběhlých misí ION.“ Smlouva s PLD Space zajišťuje nepřetržitý přístup k flexibilním a efektivním řešením vypouštění šitých na míru vyvíjejícím se potřebám družicových operátorů po celém světě. „Z našeho startovacího komplexu v Kourou ve Francouzské Guyaně a Duqm v Ománu nabízíme jednu z nejširších řad sklonů orbitálních drah, které našim zákazníkům poskytují významnou konkurenční výhodu,“ řekl Raúl Verdú, CBDO a spoluzakladatel PLD Space. „Dohoda s D-Orbit posiluje naši pozici lídra, zejména na trzích, které vyžadují flexibilní přístup na rovníkové dráhy, což je schopnost, která zůstává v dnešním průmyslu extrémně omezená.“

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/
„Spolupráce s PLD Space nám umožní rozšířit naši nabídku startů na rovníkové mise, což je možnost, která je pro naše zákazníky stále zajímavější. To nám umožní lépe uspokojit jejich vyvíjející se potřeby a zároveň vybudovat slibnou spolupráci s PLD Space,“ komentoval Matteo Lorenzoni, viceprezident pro komerční strategii společnosti D-Orbit.
PLD Space v současné době navyšuje sériovou výrobu raket MIURA 5, které využívají některé technologie a postupy pocházející ze suborbitálních raket MIURA 1. Cílem společnosti je zahájit letové zkoušky do konce roku 2025. Komerční lety MIURA 5 by pak měly začít v roce 2026 s cílem zvýšit do roku 2030 kadenci až na 30 startů ročně.
Dvoustupňová raketa MIURA 5 je 34 metrů vysoká a v prvním stupni využívá 5 motorů TEPREL-C spalujících letecký petrolej (RP-1) a kapalný kyslík. Na druhém stupni je jeden motor TEPREL-C, který má trysku upravenou pro provoz ve vakuu. Díky zásahu ESA, která v roce 2018 navrhla některé změny na nosiči, byla tehdy zvýšena kapacita na nízkou oběžnou dráhu (LEO) až na jednu tunu. Na sun-synchronní dráhu má nosič být schopen vynést zhruba 558 kilogramů nákladu. V případě potřeby je možné přidat třetí stupeň, takzvaný kick-stage. Záchrana prvního stupně by měla probíhat použitím padáků – při prvních startech však zřejmě nebude využit. Plná vícenásobně použitelná raketa, která bude využívat motorického přistání a bude svým konceptem podobná Falconu 9, je připravovaný nosič MIURA Next, který má mít navíc varianty Heavy se dvěma a čtyřmi pomocnými stupni po stranách hlavního.
Kosmický přehled týdne:
Ve čtvrtek 3. dubna proběhl na základně Boca Chica v Texasu statický zážeh nosiče Super Heavy B14. Pokud je vám označení boosteru povědomé, tak se nemýlíte. Je to stejný stupeň, který letěl v rámci sedmého testovacího letu v lednu 2025. Půjde tak o první použití již jednou letěného prvního stupně sestavy Super Heavy Starship. Oproti prvnímu letu byly na raketě vyměněny 4 z celkového počtu 33 raketových motorů Raptor. Statický zážeh je součástí příprav na devátý testovací let, který by teoreticky mohl proběhnout možná ještě v dubnu, byť oficiální informace stále nejsou k dipsozici. Doufejme, že se tentokrát podaří SpaceX úspěšně otestovat loď Starship druhé generace. Předchozí dva exempláře nedokončily první zážeh.
MILESTONE STATIC FIRE! Booster 14, after being caught during Flight 7, has conducted a Static Fire test as a major milestone for reusability and potentially could fly on Flight 9!https://t.co/KzFvpLrcRI pic.twitter.com/kEYUkMkQWr
— NSF – NASASpaceflight.com (@NASASpaceflight) April 3, 2025
Společnost Rocket Lab ukázala dvě nové fotky a přidala k nim komentář, že proběhla úspěšná kvalifikace druhého stupně jejich nově připravované vícenásobně použitelné rakety Neutron. Je to důležitý krok ke startu nového nosiče. Poprvé by Neutron mohl vzlétnout ještě v letošním roce. Neutron má být zajímavý mimo jiné tím, že aerodynamický kryt bude zakrývat i druhý stupeň. Při vypouštění druhého stupně se kryt otevře, sestava s nákladem vylétne, kryt se uzavře a při následném přistání zajistí dobré aerodynamické vlastnosti a také ušetří náklady za výrobu krytů. Nosnost rakety, jejíž motory budou spalovat kapalný metan a kapalný kyslík, by měla být 13 tun na LEO. Zároveň se společnost snaží zajistit, aby cena za jeden start tohoto nového nosiče nepřekročila 50 milionů dolarů.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice na vás čeká přehled všech článků, a tedy i témat, kterým jsme se již v týdnu věnovali. Pojďme na to. Nejdříve jsme psali o unikátní misi Zero-G, která 26 českým studentům a studentkám umožnila zažít stav snížené tíže. Prvního dubna v brzkých ranních středoevropských hodinách odstartovala pilotovaná mise Fram2, která se stala první pilotovanou výpravou na polární dráhu Země. Start jsme sledovali Živě a česky. Ani toto čtvrtletí jste nepřišli o pravidelný přehled, který rekapituluje přípravy na první pilotovanou výpravu programu Artemis. A když bylo prvního dubna, i my jsme vás trochu poškádlili aprílem. Přelom měsíce přinesl také pravidelné vydání video pořadu Vesmírné výzvy. K misi Fram2 jsme se vrátili s popisem toho, co má čtyřčlenná posádka na palubě této komerční mise za úkoly, které má během letu splnit. Česká experimentální vojenská družice SATurnin-1 se pochlubila snímkem z oběžné dráhy. Mohli jsme na něm obdivovat Prahu a její okolí. Sunita Williams a Barry Wilmore v otevřeném rozhovoru mluvili o svých zážitcích během příletu a připojení k Mezinárodní kosmické stanici v kosmické lodi Starliner. Po příjezdu na kosmodrom ve Francouzské Guyaně před třemi týdny podstoupila nová evropská družice Biomass důkladnou analýzu a nyní je připravena k tankování. Americký teleskop SPHEREx, který byl vynesen 12. března, poprvé v kosmickém prostoru aktivoval své detektory a poslal první fotky. A v pátek jsme mohli živě sledovat návrat komerční mise Fram2 zpět na Zemi. Po dvou tvrdých lunárních přistáních se firma Intuitive Machines snaží naplánovat více diverzifikovanou budoucnost, ve které chce klást větší důraz na datové služby a další aktivity. Na závěr týdne jsme si představili nové logo pro misi Artemis II.
Snímek týdne:
V pátek v 18:19 SELČ úspěšně přistála nedaleko břehu jižní Kalifornie kosmická loď Crew Dragon Resilience společnosti SpaceX a úspěšně tak byla završena krátká komerční mise Fram2. Čtyřčlenná posádka během přípravy na deorbitační manévr natočila zajímavé video, které si i se zvukem můžete pustit zde.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Video týdne:
Velmi zajímavé a autentické video zachytila posádka komerční mise Fram2, která pomocí lodi Crew Dragon strávila tento týden jako první pilotovaná výprava na polární dráze Země. V tomto video se baví o svých pocitech i výhledu ven z lodi.
Zdroje informací:
https://pldspace.com/
http://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Artistic_rendition_of_ION_Satellite_Carrier_while_deploying_a_satellite.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Prueba_de_reutilización%2C_Miura_5%2C_Huelva%2C_España%2C_2019_06.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/11/Renders-Familia-MIURA.png
https://pbs.twimg.com/media/Gnt_8fzWUAACgA5?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/GnoUnZRW8AAcIjl?format=jpg&name=medium
Miura 5 vypadá nadějně. Tou konkurencí myslí Vegu? Falcon 9 je taky konkurent, hlavně sdílené mise. Díky rovníkové dráze má výhodu, jenže ta je hlavně pro GEO, a na tu má malou nosnost. Uvidíme. Neutron má problémy, vývoj a rampa zpomalená. Letos určitě nepoletí. Snad 2026.