sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Fram2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Tianlian-2

Raketa Dlouhý pochod 3B vynesla ve středu novou družici Tianlian-2 pro sledování dat a přenosovou komunikaci. Tianlian-2 (04) je součástí čínského družicového systému druhé generace na geostacionární oběžné dráze (GEO).

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zklamání z Ariane-6 pokračuje

Psal se 9. červenec roku 2024. Evropané se konečně dočkali inauguračního startu své nejsilnější rakety, který byl leta odkládán. Pohled na majestátní kosmický nosič stojící na nově postavené odpalovací rampě ve Francouzské Guyaně, byl emotivní. Po dlouhých letech to bylo konečně tu. Očekávání byla opravdu veliká. Let označený jako VA262 měl ukázat schopnosti Ariane-6, protože laťka byla předchůdcem, tedy Ariane-5, nastavena vysoko. Navíc, trh s kosmickými nosiči se v posledních letech výrazně proměnil, a tak byla i široká veřejnost zvědavá, jak si v tomto novém prostředí Ariane-6 povede a jaké místo v něm nakonec zaujme. První zkouškou byl právě premiérový start, jenže radost netrvala dlouho. Vzletová fáze rakety ve verzi 62 proběhla podle očekávání. Dva pomocné motory na tuhé pohonné látky, centrální stupeň a následně i horní stupeň pracovaly hladce a náklad dosáhl oběžné dráhy. Tím bylo zakončeno první důležité stadium letu. 56 minut po startu se pak raketový motor Vinci aktivoval podruhé a upravil oběžnou dráhu. Následovalo vypuštění družic, které mělo tři fáze přicházející v několikasekundových rozestupech. Ariane 6 demonstrovala, že je schopna dosáhnout oběžné dráhy. Po splnění těchto úkolu bylo v plánu ještě ověřit chování systémů horního stupně v podmínkách mikrogravitace, které se nedají na Zemi v plné míře nasimulovat. Cílem bylo horní stupeň znovu po vypnutí probudit a stupeň tzv. deorbitovat, tedy řízeně navést zpět do atmosféry. Nedlouho po druhém restartu energetické jednotky APU (Auxiliary Power Unit) však došlo ke ztrátě výkonu a nakonec k úplnému vypnutí. Byl zaznamenán neočekávaný nárůst teploty. Jelikož horní stupeň Vinci nemůže fungovat bez APU, bylo rozhodnuto o vynechání původně plánovaného deorbitačního zážehu. Start byl ale záhy společností Arianespace označen za úspěšný. Navzdory této anomálii generální ředitel Arianespace Stéphane Israel na tiskové konferenci po letu potvrdil, že anomálie nebude mít „žádný dopad“ na budoucí starty a že společnost je: „dokonale na dobré cestě k uskutečnění druhého startu v tomto roce…“

Pohled na část nakladu inauguračního letu Ariane-6 z kamer polské společnosti Scanway. Zdroj ESA/Scanway
Pohled na část nakladu inauguračního letu Ariane-6 z kamer polské společnosti Scanway. Zdroj ESA/Scanway

To už však bohužel neplatí, protože společnost Arianespace oznámila, že posouvá druhý let Ariane-6 minimálně na únor roku 2025. Nákladem je špionážní družice CSO-3 (Composante Spatiale Optique) z programu MUSIS, který má nahradit vojenské pozorovací družice Helios-2. Francouzská agentura pro nákup zbraní DGA, udělila společnosti Astrium kontrakt v hodnotě 795 milionů eur na dva satelity pro program CSO s opcí pro třetí kus. V dubnu 2015 bylo dosaženo dohody mezi Francií a Německem, podle níž Německo přispívá částkou 210 milionů eur na stavbu třetí družice a výměnou získává přístupová práva ke snímkům. Dvě družice z tohoto kontraktu už vynesly rakety Sojuz ST-A Fregat-M a třetí má obstarat právě Ariane-6 v konfiguraci 62, tedy vybavena dvojicí pomocných raketových motorů na tuhé pohonné látky P120C. V tiskové zprávě z 8. listopadu 2024 Arianespace oznámila, že několik faktorů přispělo k tomu, že další let Ariane-6 bude odložen z konce roku 2024 na první čtvrtletí roku 2025. Kontrolní komise, navzdory údajům shromážděným během prvního letu, které potvrzují vynikající chování i výkon nové rakety, uvádí, že došlo k „malému počtu odchylek.“ Nejvýraznější pak byla právě nefunkční jednotka APU, která byla označena za hlavní příčinu anomálie inauguračního letu.

Úkolem jednotky APU je natlakovat nádrže horního stupně rakety, což umožňuje zapálení motoru Vinci horního stupně. To vše se odehrává už v kosmickém prostoru. Jednotka tedy slouží hlavně k: Natlakování pohonné látky a pomocnému generování tahu. Srdcem systému je tepelný výměník, který ohřívá kapalný vodík a kapalný kyslík z hlavních palivových nádrží, čímž je nutí odpařovat se. Část tohoto plynu je pak přiváděna zpět do nádrží a tím je tlakuje. To umožnilo zbavit se těžkých nádrží s heliem, což je další způsob dosažení tlakování. Zatímco pro Ariane-5 bylo helium přijatelným řešením, flexibilita požadovaná od Ariane-6 učinila toto řešení nepraktickým. Proto vznikla jednotka APU.

Podle Arianespace byla implementována softwarová korekce, aby bylo zajištěno, že jednotka APU bude příště fungovat podle očekávání. Kromě úprav horního stupně společnost jako primární důvody zpoždění uvedla výrobu nosných raket a transport na kosmodrom. Jak konkrétně však tyto dva faktory přispěly, nebylo podrobně popsáno ani vysvětleno. Jen pro zajímavost uvedu, že společnost neustále pracuje na zlepšování horního stupně. Nedávno došlo na akustické testy pro kvalifikaci na let se čtyřmi pomocnými motory. Palivové nádrže, které jsou za letu naplněny kapalným vodíkem a kyslíkem, byly pro zvýšení přesnosti testu naplněny vodou a glycerinem. 200 senzorů zaznamenalo reakci konstrukce na silné akustické vlny a potvrdilo, že konstrukce vydrží. Nicméně s nadcházejícím startem to nemá mnoho společného.

Vlevo pohled na horní stupeň Upper Propulsion Liquid Module (UPLM). Nahoře pod oranžovými kryty je vidět jedna z trysek APU, která je v detailu vlevo. Zdroj: ESA
Vlevo pohled na horní stupeň Upper Propulsion Liquid Module (UPLM). Nahoře pod oranžovými kryty je vidět jedna z trysek APU, která je v detailu vpravo. Zdroj: ESA

Podle Arianespace byl centrální stupeň a horní stupeň pro nadcházející let sestaven a oba kusy budou brzy přesunuty z výrobních závodů ArianeGroup v Les Mureaux a Brémách na místo startu ve Francouzské Guyaně. Zatímco přeprava, vykládka, příprava, přesun, vertikalizace a integrace různých součástí rakety nepochybně zabere více než měsíc a půl, není jasné, co se od července konkrétně změnilo a zpozdilo výrobu těchto součástí. To platí zejména pro hlavní stupeň rakety, který vypadal, že fungoval bezchybně a nevyžadoval žádné aktualizace od prvního do druhého letu. Těžko tedy soudit, kde přesně je zakopaný pes. Dobrou zprávou zatím zůstává fakt, že společnost potvrdila, že zpoždění nenaruší harmonogram dalších plánovaných startů roku 2025, ale osobně z předešlých zkušeností i zde zůstávám spíše skeptický a moc těmto prohlášením nevěřím. A hned uvedu proč. Tak například Josef Aschbacher, generální ředitel ESA ve svém projevu 24. října 2024 řekl: „Mohu vás ujistit, že jsme na dobré cestě pro další starty.“ Steven Rutgers ředitel komunikace s veřejností v Arianespace v září uvedl, že Arianespace očekává, že v roce 2025 uskuteční šest startů s Ariane-6. Čemuž osobně nevěřím a mám velké pochybnosti, které umocňuje také fakt, že napříč všem prohlášením doposud nebyl zveřejněn oficiální plánovaný harmonogram startů na rok 2025.

Komunikace ohledně rakety Ariane-6 směrem ven není úplně dobrá a spíše otevírá více otázek než na kolik jich reálně kompetentní osoby odpovídají. Zklamání z nového nosiče v očích veřejnosti se neustále prohlubuje a v podstatě se jen doufá v lepší zítřky. Evropa vlastní silný nosič potřebuje, aby mohla čelit novým výzvám v budoucnu. Otázkou je, zda není na čase celé odvětví restrukturalizovat a výrazně proměnit, alespoň do té míry, aby šly některé věci rychleji a levněji.

Zdroje informací:
https://europeanspaceflight.com/ariane-6
https://europeanspaceflight.com/investigation
https://spacenews.com/next-ariane-6

Zdroje obrázků:
https://ariane.group.png
https://cdn.defence24.pl
https://ariane.group.jpg
https://www.aviaspace-bremen.de.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 19

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lubo
Lubo
4 měsíců před

Dakujeme za dobry clanok.. ako, je jasne, ze Europa vlastny nosic potrebuje, uz len koli udrzaniu expertizy, technologi a vyrobnych zrucnosti, aj ked cenovo to nemusi byt najlacnejsie.. co si myslim, ze Europa by potrebovala schopnost vypustat tuto raketu aj priamo z kontinentu, aj ked za cenu znizenej vykonnosti vdaka zemepisnej sirke a takmer nemoznosti vypustat smerom na vychod.. lebo pripada mi riskatne prevazat raketu tisice km cez ocean majuc k dispozicii jednu ci dve vhodne lode.. jedna stastna ponorka so strelami s plochou rahou letu (zrusenie pobrezneho kozmodromu) a torpedami (lode) moze poslat celu tuto kapabilitu ku „dnu“.

Ivo
Ivo
4 měsíců před

Je dobře, že už i na kosmonautixu můžeme číst jak to skutečně vypadá ve smyslu pomalosti a nekonkurenceschopmosti tohoto evropského počinu. Ne, opravdu nechci kritizovat a byl bych strašně rád, kdyby tomu bylo jinak. Pokud se má něco změnit, je potřeba udělat spoustu rázných kroků a to co nejdříve.

Cilek
Cilek
4 měsíců před

Jak se jmenuje ta obec pro třetí start? 🙂

vilous
vilous
4 měsíců před

Mezi závažné problémy je uveden i transport raket na kosmodrom. Když jsem na tomto webu viděl tu šílenou loď s obdélníkovými plachtami, tak jsem si říkal, kdy to přinese problémy. No asi nefouká.

Borin
Borin
4 měsíců před
Odpověď  Karel Zvoník

„Vítr do plachet“ je úsloví, které by možná pomohlo. Nebo „provětrat faldy“. Hlavně aby nebyla chyba v projektu horního stupně.

MilanV
MilanV
4 měsíců před

Díky za pěkné shrnutí, jak se na Kosmonautix sluší a patří: kritické, ale věcné a na základě argumentů. Jediná škoda je, že i článek sám je postižený přesně tím samým, o čem píše: nemůžeme mít více argumentů na žádnou stranu, protože firma Arianegroup téměř nekomunikuje a chybí tak víc informací. Z hlediska evropské schopnosti vynášet vlastními silami tělesa do vesmíru je otázka, jestli Arianegroup není staré francouzské slovo pro žábu na prameni…

Martin_V
Martin_V
4 měsíců před

Vzpomínáte si ještě jak před prvním startem Ariane 6 šéf CNES Philippe Baptiste ostře zkritizoval EUMETSAT, že start družice MTG-S1 v polovině příštího roku přesměroval na Falcon 9? Já si tenkrát říkal: „No, asi nevěří harmonogramu Ariane 6 a nechtějí čekat.“ Tak uvidíme, jaký měli evropští meteorologové odhad. SpaceX střílí rakety jako u Verdunu a ULA, Arianespace nebo JAXA čas od času nějakou novou raketu vypustí a pak se zase dlouho nic neděje.

Robert
Robert
4 měsíců před
Odpověď  Martin_V

To přirovnání kadence startů SpaceX k Verdunu je velmi trefné 😁

MilanV
MilanV
4 měsíců před
Odpověď  Martin_V

Ono jde o něco jiného než kadenci startů. Myslím, že i odklad pár měsíců by EUMETSAT snesl – i když by prskal. Podle mě jde v prvé řadě o to samé, co každému v tak vyšponovaném byznysu: o důvěryhodnost partnera. EUMETSAT dokáží postavit (novou družici) jednou za jak dlouho? Tady nejde jen o peníze, ale celkově o veliký risk. A v takovém případě si vyberete partnera, který má úžasnou historii startů a ještě je hlídaný FAA do neuvěřitelné míry nebo partnera, který téměř nekomunikuje a co vypustí, je šílenost typu, že mnohonásobně horší průšvih než co u konkurence znamenalo stopku, oni považují za nulový problém a vlastně úspěch?
Podobně s tím zpožděním: to se může stát u každého dopravce. Ale vyberete si partnera, který mlží o tom, jak dlouhé to zpoždění bude, a může to být měsíc stejně jako nakonec rok, byť nikdy nepřiznaný, protože původní zpoždění postupnými odklady na ten rok naroste ve stylu „ó, jaké to ale překvapení?“

Naposledy upraveno 4 měsíců před by MilanV
Ivono
Ivono
4 měsíců před

Nechci být negativní, ale tady platí „ryba smrdí od hlavy“. Vyházet většinu vrcholných manažerů, požádat Muska o těsnější spoluprácí výměnou za něco…Upřímně nevím, co bychom mu mohli nabídnout… Prostě tam není ten duch nadšení, který vládne v SpaceX. Také by to chtělo víc zapojit naše firmy do kosmického byznysu, myslím že bychom uměli spoustu věcí udělat kvalitněji a levněji. Proč se někdo nezamýšlel vybudovat nové kosmické středisko na Baleárských ostrovech nebo Madeira. Portugalsko je členem EU, tak v čem je problém? A závěrem, když vidíme expanzi Číny tak evropský kosmický program za 30-50 let nebude existovat. Kopíruje evropský automobilový průmysl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.