sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nadějné prvotní výsledky zkoušek evropského motoru

V rámci projektu FLPP (Future Launchers Preparatory Programme) evropské kosmické agentury proběhla ve Varšavě první fáze statických zážehů nového raketového motoru s měnitelným tahem. Motor samotný vyvinulo polské konsorcium, které zkoumá nové konstrukce ventilů a vstřikovačů pohonných látek, které mohou měnit tah raketových motorů poháněných udržitelnějšími a lépe skladovatelnými pohonnými hmotami. Takové motory mají velký potenciál pro použití v budoucích vesmírných misích, ale také v opakovaně použitelných raketách.

Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Zdroj: https://www.esa.int/

Nový motor má zatím označení TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator), přičemž po testech byl demontován a dochází k jeho inspekci. Experti hlavního kontraktora, Lukasiewicz-ILOT (Výzkumná síť Łukasiewicz  – Letecký institut), zatím přímo na místě analyzují ze zkoušek získaná data. S tímto úkolem jim pomáhají kolegové z firem Astronika a Jakusz SpaceTech. Analýza nasbíraných dat musí proběhnout, než začne další fáze testů.

Raketový motor s měnitelným tahem obsahuje nově navržený vstřikovač paliva a řídící ventily. S tahem 5 kN by takový motor mohl být vhodný k použití na horních stupních menších raket, na orbitálních zařízeních, jako „nakopávací“ motor, ale i pro kosmické průzkumné mise. Pro srovnání motor Vinci na horním stupni rakety Ariane 6 vyvine tah 180 kN. Ovšem schopnost TLPD měnit tah, z něj dělá velmi zajímavé zařízení pro přistávání kosmické techniky – nejen na Zemi, ale i na Měsíci a jinde

Nový raketový motor pohání skladovatelné pohonné látky – peroxid vodíku a etanol. Jedná se o bezpečnější a méně toxickou alternativu pohonných látek na bázi hydrazinu a oxidu dusičitého, které se dnes používají. Ve srovnání s kryogenními pohonnými látkami (třeba zkapalněným kyslíkem a vodíkem) tyto skladovatelné pohonné látky nevyžadují žádné aktivní chlazení a mezi následujícími zážehy jich neubude. Raketové motory na skladovatelné pohonné látky mohou v kosmickém prostoru fungovat velmi dlouho, jsou snadno a opakovaně použitelné. Kryogenní pohonné látky také k zahájení hoření vyžadují nějaký impuls. TLPD však sází na látky, které se vznítí hned při vzájemném kontaktu, což činí motor jednodušším a spolehlivějším.

Hlavním cílem aktuálního projektu je otestovat nově vyvinutý systém ventilů a pohyblivého vstřikovače typu pintle (typ vstřikovače pohonných látek používaný ve dvousložkových raketových motorech), které společně řídí elektronický systém.  Ventily zajišťují dostatečný tok pohonných látek do spalovací komory. Čím více jich sem proudí, tím větší je tah. Vstřikovač pohonných látek mísí obě složky (palivo – etanol a okysličovadlo – peroxid vodíku) během jejich vstřikování pod velkým tlakem do komory a zajišťuje stabilní hoření, i když se množství dodávaných látek díky práci ventilů mění. Dokonalá spolupráce všech prvků pak zajišťuje dosažení efektivního a řízeného spalovacího procesu.

Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor TLPD byl navržen, aby se dal přiškrtit jen na 20 % nominálního tahu, ale zároveň mohl být zvýšen na 110 % nominálního tahu. Zmíněná schopnost výrazného přiškrcení je nezbytná třeba pro přistávání raket na Zemi, či sond na Měsíci a jiných tělesech. Statické zážehy provedené během Fáze A byly plánovány tak, aby otestovaly schopnost motoru poskytovat konstantní tah. Motor provedl 17 zážehů, které trvaly až deset sekund, během kterých se neměnilo množství přiváděného paliva a okysličovadla. Ovšem prvotní výsledky byly natolik nadějné, že se tým rozhodl přejít na další fázi testů, dynamické testování, dříve, než bylo plánováno. V tomto režimu byl motor zažehnut dvakrát a pokaždé hořel 15 sekund a jeho tah se měnil v rozmezí 20 až 80 % nominálního tahu.

Po analýze výsledků bude motor TLPD znovu namontován a budou zahájeny plánované dynamické testy v plném rozsahu, přičemž doba trvání zážehů bude ještě delší. Očekává se, že tento soubor zkoušek začne v říjnu a skutečně prověří schopnost motoru měnit svůj tah. Zástupci ESA z programu FLPP a společnost Lukasiewicz-ILOT nyní jednají o pokračování projektu na základě výsledků těchto testů a o návrhu celkového letového motoru s možností změny tahu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Engine_tests_for_new_variable_demonstrator_pillars.png
https://www.esa.int/…/26271341-1-eng-GB/Throttleable_Liquid_Propulsion_Demonstrator.png
https://www.esa.int/…/Test_stand_for_Throttleable_Liquid_Propulsion_Demonstrator.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.