Pionýři prvního letu Ariane 6 #11 SIDLOC

SIDLOC

Ještě nám zbývá několik zajímavých nákladů, které byly vyneseny při prvním startu rakety Ariane 6. Ariane Group a ESA poskytly při prvním letu prostor řadě nízkonákladových a zkušebních misí, které se tak mohly relativně jednoduše dostat do kosmického prostoru – byť s rizikem, které představuje každý první start nového nosiče. Dnešním tématem bude budoucnost rozvíjející se kosmické infrastruktury. S přibývajícím počtem družic a zařízení, která jsou na oběžné dráze, je kladen stále větší důraz na zvýšení bezpečnosti provozu tolika zařízení. Odpovědí je například experiment SIDLOC, který pomůže vytvořit bezpečnou identifikaci jednotlivých objektů na oběžné dráze. Tento článek také ukazuje, do jak širokých rámců se můžeme při zájmu o kosmonautiku dostat. Kosmonautika je totiž stále více průmyslová a komerční, což s sebou nese snahu o vytvoření pravidel a jasných postupů. SIDLOC je navíc spojen se snahou o otevřenost a open-source filosofii. Rozhodně je to zajímavý experiment, který má šanci se stát jedním ze základních prvků budoucí kosmické infrastruktury.

Malé, ale velmi nadějné zařízení SIDLOC, které bylo součástí nákladu prvního letu Ariane 6

SIDLOC (Spacecraft Identification and Localization) je experiment řecké neziskové organizace Libre Space Foundation (LSF). Cílem projektu je přispět k větší bezpečnosti v kosmu tím, že se urychlí proces identifikace jednotlivých kosmických misí, od družic po kosmické sondy a obydlené stanice.

Úkolem experimentu o rozměrech 63 × 63 × 40 mm, který je připevněn k hornímu stupni rakety Ariane 6, je tedy vytvořit „otevřený standardní protokol“ pro snadnou, automatickou a přesnou identifikaci a lokalizaci kosmických zařízení. Toho bude dosaženo prostřednictvím radiomajáku, který bude sledován a dekódován sítí pozemních stanic, softwaru a hardwaru s otevřeným zdrojovým kódem.

Při misi Ariane 6 vysílal SIDLOC širokospektrální signál záměrně rozložený do velkého rádiového pásma. Informace přenášené v signálu přicházely ve standardním „schématu“ – struktuře a formátu sestávajícím z binárních dat, která jsou modulována tak, aby do signálu přidala všechny potřebné informace o kosmickém objektu. Strukturovaný formát dat tak umožňuje rychlou identifikaci a lokalizaci. Na Zemi přijala signál síť SatNOGS – globální síť pozemních stanic s otevřeným zdrojovým kódem – a demodulovala data, včetně identifikace kosmického objektu, a pomocí Dopplerova jevu určila polohu zařízení. Stejně to bude probíhat v ostrém nasazení.

Zajímavé je i to, jak rychle projekt vznikl a jaký přínos může přinést. V roce 2021 zahájila nadace Libre Space rozsáhlou studii mezinárodního kosmického průmyslu s cílem identifikovat problémy a slabá místa při vypouštění nových misí. Bylo identifikováno několik výzev točících se kolem rychlé identifikace družic. Jako problém se ukázaly také kapacity a spolehlivosti aktuálních systémů, jakož i řešení likvidace po ukončení mise. Projekt SIDLOC vznikl proto, aby se s těmito problémy účinně vypořádal.

Rychlá identifikace misí pomáhá zvýšit bezpečnost na oběžné dráze tím, že zkracuje dobu, po kterou je prostor zaplněn „anonymními“ objekty – což je důležité pro předcházení kolizím a řízení kosmického provozu. Zvyšuje také šance na úspěch misí po jejich vypuštění a rozmístění, protože je lze rychle najít, komunikovat s nimi, sledovat je a kontrolovat.

Vybalování experimentu SIDLOC

Posláním nadace Libre Space Foundation je podporovat a rozvíjet svobodné a otevřené technologie a znalosti pro vesmír, a to prostřednictvím navrhování a vývoje kosmických projektů od vybavení pozemních stanic až po globální monitorovací sítě a družicové mise a zveřejňovat všechny související technologie. Výjimkou není ani projekt SIDLOC, o němž je k dispozici obrovské množství informací a to zejména ve formě dat s otevřeným zdrojovým kódem. „Toto je jeden ze základních principů, který pohání naši vizi – zpřístupnění kosmického prostoru celému lidstvu,“ vysvětluje Pierros Papadeas, výkonný ředitel Libre Space Foundation, „všechny projekty Libre Space Foundation jsou tedy open-source a striktně dodržují metodiky otevřeného vývoje. Věříme, že to zvýší pozitivní dopad projektu SIDLOC, a proto je hardware, který jsme integrovali na horní stupeň rakety Ariane 6, licencován jako open-source software i open-hardware.“

Dopad systému SIDLOC by měl být po jeho uvedení do provozu okamžitý a měl by zvýšit bezpečnost v kosmu ihned po jeho zavedení. Stále větší část infrastruktury lidstva – vědecké, pro pozorování Země a komunikační – je nyní umístěna v kosmu. S rostoucí aktivitou ve veřejné i soukromé sféře se tento prostor stává přeplněným. „Umožněním rychlé a automatické lokalizace a identifikace družic se naše infrastruktura může stát odolnější a efektivnější, a právě tak může mít SIDLOC pozitivní dopad pro všechny,“ uzavírá Manthos Papamatthaiou, předseda Libre Space Foundation a vedoucí iniciativy SIDLOC.