křišťálová lupa

MIN
SEK

krátké zprávy

Zefiro-40

Evropská kosmická agentura 3. října oznámila, že společnost Avio, hlavní dodavatel pro raketu Vega, úspěšně otestovala motor Zefiro-40 v testovacím zařízení v Itálii. Prvotní analýza dat ukazuje, že motor fungoval podle očekávání.

Impulse Space

Společnost Impulse Space získala kontrakt v hodnotě 34,5 milionu dolarů na podporu dvou amerických vojenských vesmírných misí naplánovaných na rok 2026 v rámci 3. fáze dohody Small Business Innovation Research.

mPower Technology

Startup mPower Technology oznámil 3. října smlouvu s Airbus Netherlands BV na poskytování solárních modulů pro více než 200 družic. Na základě smlouvy bude společnost mPower dodávat Airbusu solární moduly DragonSCALES pro družice MDA Aurora.

Charter Space

Startup Charter Space zahájil beta testování svých vesmírných systémů a softwarové platformy pro správu programů. Platforma s názvem Ubik je navržena tak, aby pomáhala inženýrským týmům řídit a provádět vesmírné programy během jejich životního cyklu.

Ghost

Společnost Sierra Space oznámila 3. října, že si zajistila podporu od Výzkumné laboratoře vzdušných sil USA (AFRL) k rozvoji svého návrhu Ghost. Ghost má být schopen zůstat na oběžné dráze až pět let.

Návrhy teleskopů

NASA oznámila 3. října, že vybrala dva návrhy na rentgenové a infračervené vesmírné teleskopy pro další posouzení v rámci nové řady misí, které agentura nazývá Probe Explorers. Každý návrh obdrží 5 milionů dolarů na jednoroční studie.

Cert-2

United Launch Alliance je připravena na druhý zkušební start rakety Vulcan Centaur. Start je plánován na 4. října.

Orbit Aerospace

Společnost Orbit Aerospace získala kontrakt AFWERX v hodnotě 1,8 milionu dolarů na využití umělé inteligence k detekci a řízení anomálií během hypersonického letu při návratu svých zařízení do atmosféry.

PAM mise k ISS

Společnosti vyvíjející komerční vesmírné stanice chtějí, aby NASA nabídla více příležitostí k letům s prekurzorovými misemi na Mezinárodní vesmírnou stanici. K dnešnímu dni letěly tři tzv. mise PAM, všechny provedla společnost Axiom Space.

ECOSTRESS ukázal rozpálené silnice v Phoenixu

Výzkumníci z jihokalifornské JPL zmapovali rozpálenou dlažbu v americkém Phoenixu, kde kontakt s kůží (třeba při pádu) může způsobit popáleniny. Snímek ukazuje teplotu povrchu sítě silnic i přilehlých chodníků a odhaluje, jak se městské prostory mohou stát během horkého počasí nebezpečnými. Data pro tuto vizualizaci pátého největšího města v USA byla nasbírána 19. června ve 13:02 místního času americkým přístrojem umístěným na stanici ISS. Zařízení ECOSTRESS (Ecosystem Spaceborne Thermal Radiometer Experiment on Space Station) měří tepelné vyzařování z povrchu planety.

Teplotní mapa povrchů v Phoenixu. 120 °F odpovídá 48,8 °C, 130 °F je 54,4 °C, 140 °F je 60 °C a 160 °F odpovídá 71 °C.
Teplotní mapa povrchů v Phoenixu. 120 °F odpovídá 48,8 °C, 130 °F je 54,4 °C, 140 °F je 60 °C a 160 °F odpovídá 71 °C.

Výše přiložený snímek ukazuje, jak kilometry asfaltových a betonových povrchů (na obrázku žluté, červené a fialové podle barvy) zachytávají teplo. Povrchy vykazovaly při dotyku teplotu až 49 °C, což už stačí na vytvoření kontaktních spálenin při vystavení v řádu minut až sekund. Snímek také ukazuje ochlazující účinky zelených prostor jako jsou třeba oblasti Encanto a Camelback East, které kontrastují s teplejšími povrchy v Maryvale a Central City, kde je méně parků a stromů. „Vytváříme mapy, které mají být pro uživatele intuitivní a pomáhají snáze zpřístupnit data vědcům i veřejnosti,“ popisuje Glynn Hulley, klimatolog z JPL a dodává: „Považujeme je za nezbytný nástroj k plánování efektních opatření proti horku – třeba sázení stromů, které mohou ochladit horné silnice a chodníky.

Umístění přístroje ECOSTRESS na ISS.
Zdroj: http://spaceflight101.com

V pravém spodním rohu snímku se nachází mezinárodní letiště ve Phoenixu, kde ECOSTRESS zaznamenal jednu z nejvyšších teplot povrchu ve městě – okolo 60 °C. Teplota vzduchu na letišti se 19. června dostala až na hranici 43 °C. Teplota vzduchu, která se měří mimo přímý sluneční svit, se může výrazně lišit od teploty povrchu. Ulice jsou často těmi nejteplejšími povrchy v zastavěném území, za což může tmavý asfalt, který pohlcuje více slunečního záření, než světlejší povrchy. Asfalt dokáže pohltit až 95 % slunečního záření. Za velmi horkého dne tak mohou snadno být tyto typy povrchů o 22 – 33 °C teplejší, než kolik říká teplota vzduchu.

Přístroj ECOSTRESS se na ISS dostal v roce 2018 a jeho hlavním úkolem je identifikovat prahové hodnoty pro využívání vody rostlinami a jejich stresové parametry. Vědci díky tomu lépe poznají, jaké schopnosti mají rostliny pro přizpůsobení se oteplujícímu se klimatu. Jenže přístroj se hodí i ke sledování dalších jevů spojených s teplem – třeba k odhalování vzorů pohlcování a zadržování tepla. K vytvoření výše přeloženého snímku Phoenixu využili vědci algoritmy strojového učení, které vycházely z dat od ostatních družic – Landsat a Sentinel-2. Kombinovaná měření povrchové teploty byla využita k „doostření“ údajů o povrchové teplotě až na rozlišení 30 × 30 metrů.

Děkujeme za registraci!

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci!