sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Blue Canyon Technologies

Společnost Blue Canyon Technologies, výrobce malých družic a poskytovatel služeb pro společnost RTX, představila svůj nejnovější družicový systém pro vesmírnou platformu Saturn-400. Tato nová, větší družice nabízí zvýšenou flexibilitu a spolehlivost.

MMA Space

Společnost MMA Space vyvinula nízkonákladový solární panel schopný generovat desítky kilowattů. Nový systém solárních panelů FlexArray využívá patentované tenkovrstvé membrány k montáži a rozmístění solárních článků, což vede k velmi vysokému poměru výkonu ku objemu.

Edgx

Belgický startup Edgx získal počáteční financování na vývoj Sterna, počítače s umělou inteligencí, který je navržen tak, aby spouštěl složité algoritmy na palubách družic, a urychlil tak rozhodování a efektivněji využíval omezenou šířku pásma.

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stoke Space otestovali nový raketový motor

Společnost Stoke Space 11. června oznámila, že se jí podařilo provést první úspěšný statický zážeh jejich zbrusu nového raketového motoru, který využívá uzavřený pracovní cyklus s plným tokem (full-flow, staged-combustion). Je tedy konstrukčně příbuzný s raketovými motory Raptor od SpaceX, které také využívají tento pracovní režim. Ale zpět k motoru firmy Stoke Space, který má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Společnost plánuje, že půjde o plně znovupoužitelnou orbitální raketu řadící se mezi středně silné nosiče. Dosažení aktuálního technologického milníku představuje důležitý skok pro celou společnost Stoke Space. Potvrzuje totiž, že firma je na správné cestě k tomu, aby mohla svým zákazníkům z celého světa nabídnout spolehlivou středně silnou raketu, která bude plně a navíc rychle znovupoužitelná.

Raketový motor firmy Stoke Space s uzavřeným pracovním cyklem s plným tokem během statického zážehu. Tento motor má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Samotný motor má dosáhnout tahu přes 45 tun.
Raketový motor firmy Stoke Space s uzavřeným pracovním cyklem s plným tokem během statického zážehu. Tento motor má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Samotný motor má dosáhnout tahu přes 45 tun.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Inženýři ze společnosti Stoke Space dokončili první statický zážeh nového raketového motoru 5. června. Ke zkoušce došlo na testovacím stanovišti Moses Lake, které patří přímo této firmě a nachází se ve státě Washington. Během zmíněného statického zážehu se podařilo raketový motor dostat na požadovanou úroveň výkonu během náběhové fáze. Z klidového stavu tak motor naběhl za méně než jednu sekundu na ekvivalent 350 000 koňských sil. Motor pak požadovaný výkon dokázal stabilně držet a následně došlo k jeho vypnutí. Motor je navržen tak, aby při plném výkonu dosahoval tahu nad 45 tun.

Raketové motory využívající uzavřený pracovní cyklus s plným tokem byly dlouho považovány za vrchol technologie raketových pohonů, za což vděčí své bezkonkurenční účinnosti a výkonu. Využití této pokročilé raketové technologie má firmě Stoke Space umožnit postavit znovupoužitelnou raketu schopnou provádět nejrůznější mise. Nový nosič by měl být schopen obsloužit široké spektrum cílových oběžných drah, ale přitom by stále fungoval s konzervativními rezervami potřebnými pro dlouhou životnost.

Raketový motor firmy Stoke Space během statického zážehu.
Raketový motor firmy Stoke Space během statického zážehu.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Jsme opravdu neskutečně hrdí na tento úspěch,“ přiznává výkonný ředitel společnosti Stoke Space, Andy Lapsa a dodává: „Náš tým neúnavně pracoval na tom, aby se jim podařilo převést tento raketový motor k životu v rekordně krátkém časovém rámci. Úspěšný zkušební statický zážeh je důkazem jejich talentu, ale také odhodlání a společně nás přibližuje k tomu, abychom dostali raketu Nova na trh. Nova bude mít jedinečné schopnosti, které umožní zákazníkům z civilního, komerčního i vojenského prostředí přístup do vesmíru, přes něj a také z něj.“ Na tomto místě se sluší zdůraznit, že tým inženýrů z firmy Stoke Space dokázal navrhnout a vyrobit tento motor prvního stupně za pouhých 18 měsíců! Tento aktuální úspěšný test navazuje na vývojovou zkoušku znovupoužitelného horního stupně, která v září 2023 úspěšně otestovala zařízení schopné vertikálního vzletu a vertikálního přistání (VTVL).

Detailní pohled na raketový motor firmy Stoke Space během jeho statického zážehu na Moses Lake ve Washingtonu.
Detailní pohled na raketový motor firmy Stoke Space během jeho statického zážehu na Moses Lake ve Washingtonu.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Na zbytek roku 2024 má firma Stoke Space jasné plány. Inženýři budou pracovat na ladění svého raketového motoru, ale zároveň se zaměří i na dopracování designu celé rakety, přičemž už začnou plánovat nezbytné škálování všech souvisejících činností potřebných k provedení orbitálního startu. Cílem společnosti Stoke Space je rozšiřovat obor kosmické ekonomiky poskytováním nízkonákladové dopravy do vesmíru, přes něj a z něj. Firma proto plánuje plně a rychle znovupoužitelné rakety a vesmírné lodě navržené tak, aby jednou mohla fungovala s frekvencí podobnou letadlům. Vývoj všech těchto pokročilých technologií společnosti Stoke Space financují americké kosmické síly, NASA, Národní vědecká nadace a další partneři z vládního i soukromého sektoru.

Přeloženo z:
https://www.stokespace.com/

Zdroje obrázků:
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_drone-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_d5600_croppedrocks-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_a7ii_2-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_RED_HDR_test_closeup-2048×1366.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
1 rok před

Nikde v textu nevidím na jaké palivo motor běží, ale podle plamene asi metan s kyslíkem. Jinak zatím tam mají docela dost „věcí“ kolem, ale to bude asi z důvodů sběru dat. Každopádně ten plamen nevypadá vůbec špatně. PS: opravte si překlep u popisu posledního obrázku.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Ivo

Ano, je to metalox a díky za upozornění. Překlep opraven.

drakor
drakor
1 rok před

Tah ekvivalentní 26 tunám na první pokus nezní vůbec špatně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.