sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stoke Space otestovali nový raketový motor

Společnost Stoke Space 11. června oznámila, že se jí podařilo provést první úspěšný statický zážeh jejich zbrusu nového raketového motoru, který využívá uzavřený pracovní cyklus s plným tokem (full-flow, staged-combustion). Je tedy konstrukčně příbuzný s raketovými motory Raptor od SpaceX, které také využívají tento pracovní režim. Ale zpět k motoru firmy Stoke Space, který má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Společnost plánuje, že půjde o plně znovupoužitelnou orbitální raketu řadící se mezi středně silné nosiče. Dosažení aktuálního technologického milníku představuje důležitý skok pro celou společnost Stoke Space. Potvrzuje totiž, že firma je na správné cestě k tomu, aby mohla svým zákazníkům z celého světa nabídnout spolehlivou středně silnou raketu, která bude plně a navíc rychle znovupoužitelná.

Raketový motor firmy Stoke Space s uzavřeným pracovním cyklem s plným tokem během statického zážehu. Tento motor má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Samotný motor má dosáhnout tahu přes 45 tun.
Raketový motor firmy Stoke Space s uzavřeným pracovním cyklem s plným tokem během statického zážehu. Tento motor má pohánět první stupeň chystané rakety Nova. Samotný motor má dosáhnout tahu přes 45 tun.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Inženýři ze společnosti Stoke Space dokončili první statický zážeh nového raketového motoru 5. června. Ke zkoušce došlo na testovacím stanovišti Moses Lake, které patří přímo této firmě a nachází se ve státě Washington. Během zmíněného statického zážehu se podařilo raketový motor dostat na požadovanou úroveň výkonu během náběhové fáze. Z klidového stavu tak motor naběhl za méně než jednu sekundu na ekvivalent 350 000 koňských sil. Motor pak požadovaný výkon dokázal stabilně držet a následně došlo k jeho vypnutí. Motor je navržen tak, aby při plném výkonu dosahoval tahu nad 45 tun.

Raketové motory využívající uzavřený pracovní cyklus s plným tokem byly dlouho považovány za vrchol technologie raketových pohonů, za což vděčí své bezkonkurenční účinnosti a výkonu. Využití této pokročilé raketové technologie má firmě Stoke Space umožnit postavit znovupoužitelnou raketu schopnou provádět nejrůznější mise. Nový nosič by měl být schopen obsloužit široké spektrum cílových oběžných drah, ale přitom by stále fungoval s konzervativními rezervami potřebnými pro dlouhou životnost.

Raketový motor firmy Stoke Space během statického zážehu.
Raketový motor firmy Stoke Space během statického zážehu.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Jsme opravdu neskutečně hrdí na tento úspěch,“ přiznává výkonný ředitel společnosti Stoke Space, Andy Lapsa a dodává: „Náš tým neúnavně pracoval na tom, aby se jim podařilo převést tento raketový motor k životu v rekordně krátkém časovém rámci. Úspěšný zkušební statický zážeh je důkazem jejich talentu, ale také odhodlání a společně nás přibližuje k tomu, abychom dostali raketu Nova na trh. Nova bude mít jedinečné schopnosti, které umožní zákazníkům z civilního, komerčního i vojenského prostředí přístup do vesmíru, přes něj a také z něj.“ Na tomto místě se sluší zdůraznit, že tým inženýrů z firmy Stoke Space dokázal navrhnout a vyrobit tento motor prvního stupně za pouhých 18 měsíců! Tento aktuální úspěšný test navazuje na vývojovou zkoušku znovupoužitelného horního stupně, která v září 2023 úspěšně otestovala zařízení schopné vertikálního vzletu a vertikálního přistání (VTVL).

Detailní pohled na raketový motor firmy Stoke Space během jeho statického zážehu na Moses Lake ve Washingtonu.
Detailní pohled na raketový motor firmy Stoke Space během jeho statického zážehu na Moses Lake ve Washingtonu.
Zdroj: https://www.stokespace.com/

Na zbytek roku 2024 má firma Stoke Space jasné plány. Inženýři budou pracovat na ladění svého raketového motoru, ale zároveň se zaměří i na dopracování designu celé rakety, přičemž už začnou plánovat nezbytné škálování všech souvisejících činností potřebných k provedení orbitálního startu. Cílem společnosti Stoke Space je rozšiřovat obor kosmické ekonomiky poskytováním nízkonákladové dopravy do vesmíru, přes něj a z něj. Firma proto plánuje plně a rychle znovupoužitelné rakety a vesmírné lodě navržené tak, aby jednou mohla fungovala s frekvencí podobnou letadlům. Vývoj všech těchto pokročilých technologií společnosti Stoke Space financují americké kosmické síly, NASA, Národní vědecká nadace a další partneři z vládního i soukromého sektoru.

Přeloženo z:
https://www.stokespace.com/

Zdroje obrázků:
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_drone-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_d5600_croppedrocks-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_a7ii_2-2048×1365.jpg
https://www.stokespace.com/…/Stoke_S1E_Jun5_hotfire_RED_HDR_test_closeup-2048×1366.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
5 měsíců před

Nikde v textu nevidím na jaké palivo motor běží, ale podle plamene asi metan s kyslíkem. Jinak zatím tam mají docela dost „věcí“ kolem, ale to bude asi z důvodů sběru dat. Každopádně ten plamen nevypadá vůbec špatně. PS: opravte si překlep u popisu posledního obrázku.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 měsíců před
Odpověď  Ivo

Ano, je to metalox a díky za upozornění. Překlep opraven.

drakor
drakor
5 měsíců před

Tah ekvivalentní 26 tunám na první pokus nezní vůbec špatně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.