Můžeme říci, že starty rakety Angara A5 jsou velmi vzácné. Od 23. prosince 2014, kdy byl její inaugurační let, odstartovala pouze třikrát, přičemž její poslední start proběhl 27. prosince 2021. I tentokrát půjde o testovací let. Pod aerodynamickým krytem se tak nebude nacházet žádný náklad, ale pouze kus betonu. Co se rakety samotné týče, její hlavní předností má být modularita. Konkrétně Angara A5 je složená z pěti stejných stupňů spojených dohromady. Ovšem bude možná i konfigurace Angara A3, která bude složená ze tří spojených stupňů a také Angara A1, která jak již jistě z názvu vyplývá, bude vybavena pouze jedním prvním stupněm. Zpět ale k nejsilnější verzi, jejíž testovací let nás čeká. Jde o raketu, která se svou výškou 55,23 metru, průměrem 8,86 metru a hmotností po natankování přibližně 760 tun řadí mezi těžké rakety. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu by měla být přibližně 25 tun a na dráhu přechodovou ke geostacionární přibližně 8 tun. Půjde také o první start této rakety z kosmodromu Vostočnyj.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 9. dubna v 11:00 SELČ
- Místo startu: Rampa 1A, kosmodrom Vostočnyj, Rusko
- Raketa: Angara A5
- Náklad: Hmotnostní simulátor
- Hmotnost nákladu: Neznámá
- Doručovací oběžná dráha: Geosynchronní
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 10:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://everydayastronaut.com/
https://nextspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://cont.ws/…D0%BD%D0%B8%D0%B5_2024-04-04_122427974.png
Čtvrtý testovací let během deseti let. To té raketě nevěří nebo nemají nic, co by na ni posadili?
Na prvním Vulcanu letěla měsíční sonda (sice selhala, ale nejspíš ne kvůli problému s nosičem). Užitečný náklad letěl na druhém Electronu, něco málo posadili i na první Firefly Alpha (která selhala) a Superheavy-Starship bude mít čtvrtý testovací start za rok a ne za deset let.
Vot Rasíja..
Problematický program od začátku – Rusko chtělo nahradit jak Proton, tak i ukrajinské Zenit, Cyklon a Dněpr. Zdržení a komplikace s bloky vedly k nárůstu ceny, takže A5 byla dražší než Proton, kterého měla nahradit. A1 taky vycházela hodně drahá. Takže dlouho stagnace, teprve v posledních letech s výměnou vojenských raket na KPL za TPH došlo k nárůstu jednotkové ceny toxických paliv. A Angara už výhledově nebude dražší než Proton. Angara má rampu ve Svobodném, Proton jen na Bajkonuru – další výhoda.
„Odpočet byl přerušen přibližně dvě minuty před vzletem. Důvodem k přerušení odpočtu byla závada na systému tlakování nádrže s okysličovadlem (kapalným kyslíkem) v centrálním stupni URM-1 nosné rakety Angara-A5,“ popsal na síti X odklad Michal Vaclavík.