Noví členové oddílu evropských astronautů

Noví členové oddílu astronautů ESA, tedy Sophie Adenot (FRA), Pablo Álvarez Fernández (ESP), Rosemary Coogan (GBR), Raphaël Liégeois (BEL), Marco Sieber (SUI) a zástupkyně Australské kosmické agentury Katherine Bennell-Pegg, dnes oficiálně zakončili svůj přibližně rok trvající základní výcvik. Dnes proto v Kolíně nad Rýnem (v tamním středisku astronautů ESA) získali osvědčení, které dokazuje jejich vstup mezi plně kvalifikované astronauty, kteří se mohou těšit na kosmické mise. Připomeňme, že zmíněná trojice vzešla ze skupiny zhruba 22 500 zájemců ze všech členských států ESA. V rámci náboru v roce 2022 bylo kromě zmíněných 5 kariérních astronautů vybráno také 12 členů záložního oddílu.

Zleva Pablo Álvarez Fernández - Rosemary Coogan - Sophie Adenot - Raphaël Liégeois - Marco Sieber

Zleva Pablo Álvarez Fernández – Rosemary Coogan – Sophie Adenot – Raphaël Liégeois – Marco Sieber
Zdroj: https://www.esa.int

K pětici zástupců ESA ve výcviku se přidala Katherine Bennell-Pegg ze Sydney, která by se mohla stát první australskou astronautkou. Její začlenění do základního výcviku bylo samozřejmě výsledkem dohody Australské a Evropské kosmické agentury. Jejich společná cesta začala v dubnu 2023 příjezdem do střediska přípravy evropských astronautů. V průběhu uplynulého roku zažili komplexní tréninkový program pokrývající široké spektrum oborů – od systémů kosmických lodí, přes simulaci výstupů do volného kosmického prostoru, letové inženýrství, robotiku, systémy podpory života, až po přežití v divočině a zdravotnický výcvik.

Poté, co získali své certifikace, mohou tito zbrusu noví členové oddílu astronautů čekat na letovou nominaci, po které začne další výcvik – tentokrát už přesně zaměřený na konkrétní misi, tedy od konkrétní kosmické lodi až po experimenty, které budou na Mezinárodní kosmické stanici obsluhovat. „Výcvik nových astronautů ESA bude samozřejmě pokračovat a první dlouhodobé mise na ISS by se mohli dočkat nejdříve v dubnu 2026 v rámci mise USCV-12,doplnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

2 komentářů ke článku “Noví členové oddílu evropských astronautů”

1. Radek V. napsal:

Snad to bude dobrý tým. Teď jen aby se ESA konečně rozhoupala a koupila jeden návštěvní let ročně k ISS s CrewDragonem. Nejenom že by měli možnost střídat svého člena posádky ISS zhruba v půlce pobytu, taky by by při návštěvách otestovali nováčky, velitel by byl zkušený astronaut (takže 2.let pro veterány ESA), čtvrté místo by mohli měnit s NASA podle potřeby. Napadlo to někoho?

Mě to napadlo už dávno, ale do ESA se to asi nedostalo. ESA by ani nepotřebovala Axiom a lety by si mohla se SX dojednat sama. Dokonce už i Japonci se rozhoupali, i když ti volí cestu přes Axiom ale už tam mají svého velitele Koiči Wakatu. Brzo čekám čistě japonskou nebo asijskou misi.