Electron vynesl radarovou družici StriX-3

Dnes v 16:03 našeho času odstartovala z novozélandského kosmodromu Mahia raketa Electron. Start z rampy 1B se musel o pár desítek minut odložit kvůli počasí, ale jinak vše fungovalo podle plánu. Na sun-synchronní oběžnou dráhu ve výšce 561 kilometrů, která je vůči rovníku skloněna o 97,7° byla dopravena radarová družice StriX-3 od společnosti Synspective. Ta už si na raketách Electron nechala vynést tři družice z řady StriX, aktuální StriX-3 tedy byla již čtvrtou v pořadí. Jako první letěla v prosinci 2020 družice StriX-α, kterou v únoru 2022 následovala StriX-β a v září 2022 přišla StriX-1.

StriX-3 je prvním zástupcem druhé generace navazující na tři demonstrační kusy. Družice o hmotnosti 100 kg je vybavena SAR radarem pracujícím v pásmu X (9,65 GHz). Prostorové rozlišení se podle pozorovacího módu pohybuje od 1 do 3 metrů,“ uvedl Mcihal Václavík z České kosmické kanceláře a dodal: „Provozovatel Synspective plánuje vypustit v letošním roce ještě pět identických družic. Ve druhé polovině desetiletí by pak měla vzniknout konstelace až 30 družic s reakční dobou od 10 do 60 minut.