Nové vylepšení evropské komunikační sítě

Španělské stanoviště komunikační sítě agentury ESA nedávno dostalo nové vylepšení. Anténní přívod, který spojuje vlastní fyzickou anténu v pásmu Ka s elektronickým vysílačem a přijímačem signálu, se nyní chladí na -263 °C. To je jen 10 stupňů nad nejnižší možnou teplotou, jaké se dá dosáhnout. Chlazení na kryogenní teploty snižuje úroveň tzv. tepelného šumu, tedy rušení způsobeného okolím, které omezuje citlivost a datovou komunikační rychlost antén. A rozdíl to vůbec není malý! ESA nyní může stahovat o 100 % více vědeckých dat ze stále komplexnějších vědeckých misí,  přičemž u misí do hlubokého vesmíru, jako jsou JUICE a BepiColombo, je to až o 80 % více.

Náhledový snímek dnešního článku ukazuje, kterak kryogenně chlazená technologie prochází testem přímo u svého výrobce, společnosti Callisto. Toto vylepšení je součástí souborů kroků, které se týkají všech tří stanic sítě Estrack umístěných v Austrálii (New Norcia), Argentině (Malargüe) a Španělsku (Cebreros). „Díky těmto vylepšením ESA posouvá limity toho, co je technicky možné a umožňuje vědcům prozkoumat nové světy a získat nevídané množství dat,“ popisuje Stéphane Halté, inženýr pozemní stanice.

Mapa komunikační sítě Estrack (žlutě) a dalších komunikačních stanic.

Mapa komunikační sítě Estrack (žlutě) a dalších komunikačních stanic.

Estrack je jednou z pouhých dvou globálních anténních sítí pro hluboký vesmír a představuje špičku mezinárodní spolupráce agentury ESA. Evropské mise, ale i projekty partnerských kosmických agentur (např. NASA, JAXA a ISRO), nebo soukromých organizací spoléhají na Estrack, který pro ně zajišťuje nezbytné komunikační spojení mezi řídícím střediskem a vzdálenou sondou. Poptávka po službách sítě Estrack je vysoký a proto ESA staví druhou anténu v Austrálii a snaží se z již postavených antén vymáčknout maximální parametry. K tomu slouží i aplikace nových technologií, jak je třeba zmíněný kryochladič.