Pokud jste ještě o španělské společnosti PLD Space neslyšeli, možná si zkuste její název zapamatovat. Nemá totiž do dalších let vůbec malé plány. Už v říjnu loňského roku tato firma oficiálně vstoupila do provozu, když provedla suborbitální testovací let své rakety Miura 1, která odstartovala ze zkušební základny El Arenosillo ve Španělsku. Tento suborbitální nosič je podle projektu schopen dopravit až sto kilogramů nákladu do výšky 150 kilometrů nad zemským povrchem. Výzkumným pracovníkům, ale i širokému spektru zákazníků z různých oborů tak nabízí možnost vystavit libovolný náklad krátkému působení mikrogravitace.
Jenže jen u suborbitálních nosičů nechce tato ambiciózní firma skončit. Jejím dalším krokem má být raketa Miura 5, která cílí na zákazníky, kteří chtějí na oběžnou dráhu dopravit své malé družice. Tento segment zažívá v poslední době výrazný rozvoj – jak na straně zákazníků, tak i na straně poskytovatelů startů. Miura 5 bude ve všech ohledech silnější a větší než její starší sestřička Miura 1. Na sun-synchronní dráhu by měla být schopna dopravit až 540 kilogramů nákladu. Nová orbitální raketa bude mít průměr dva metry a půjde o dvoustupňový nosič. Firma přitom nevylučuje, že by se první stupeň Miury 5 nemohl vybavit padáky, které by v budoucnu umožnily znovupoužitelnost tohoto hardwaru.
Včera (19. února) podepsaný kontrakt mezi Evropskou kosmickou agenturou ESA a společností PLD Space podporuje vývoj projektu Miura 5 částkou 1,3 milionu Euro. Finance mají být použity na vznik modulárního a přizpůsobitelného systému pro připojení vynášeného nákladu. Návrh systému MOSPA (Modular Solution for Payload Adapter – modulární řešení pro adaptér užitečného nákladu) se v první řadě zaměřuje na schopnost vypouštět všechny možné typy družic s maximální možnou flexibilitou. Díky systému MOSPA může firma PLD Space nabízet služby zákazníkům na širším spektru misí a služeb. Jde třeba o možnost připojení CubeSatů, nanodružic, ale také mikrodružic. Vývoj modulárního adaptéru užitečného nákladu bude realizován v rámci partnerství s firmou OCCAM Space
Cílem je vytvořit hardware, který bude co nejlehčí a zároveň maximálně adaptovatelný na vynášení více družic a splnění požadavků trhu. „PLD Space se osvědčila při svém prvním startu v loňském roce a my se již těšíme na to, až své zkušenosti uplatní při vývoji startovních služeb rakety Miura 5,“ uvedl Jorgen Bru z ESA a dodal: „Dnes podepsaný kontrakt na vývoj adaptéru užitečného nákladu byl zvolen se záměrem zvýšit konkurenceschopnost na trhu a zajistit, aby bylo možné obsloužit mnoho různých typů družic a zákazníků.“ Z kontraktu má radost také Raúl Verdú, vedoucí kanceláře pro rozvoj obchodu firmy PLD Space: „Získání kontraktu Boost! je úspěch, který sdílíme s naším partnerem, OCCAM Space. Jde o další potvrzení této skutečnosti a dalším hlasem důvěry ze strany ESA. Jsme nadšeni, že můžeme vyvinout modulární, vysoce flexibilní a nízkonákladové řešení, které uspokojí potřeby našich zákazníků v oblasti ubytování na palubě Miury 5.“
Tato slova doplnil Manuel Serrano, výkonný ředitel OCCAM Space: „Tým firmy OCCAM Space má rozsáhlé odborné znalosti v oboru struktur a mechanismů v kosmickém sektoru. Jsme velmi rádi, že naše filozofie a konstrukce MOSPA byla vybrána jako dodatek k hornímu stupni rakety Miura 5. Těšíme se na spolupráci s ESA a PLD Space, která přinese větší konkurenceschopnost na evropský trh malých nosných raket.“ První raketa Miura 5 by měla vstříc oběžné dráze vyrazit z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně, přičemž firma PLD Space momentálně hovoří o startu v roce 2025.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/images/2024/02/miura_5/25490045-1-eng-GB/Miura_5.jpg
https://www.esa.int/…/images/2024/02/miura_1_liftoff/25490263-2-eng-GB/Miura_1_liftoff.jpg
https://www.esa.int/…/images/2024/02/miura_1_launch/25490218-2-eng-GB/Miura_1_launch.jpg
Bohužel jen další krok stranou či spíše zpátky. Nemá snad Evropa raketu Vega? Proč vyvíjet něco, co už tady je a co nemá budoucnost? Inu odpověď je asi jednoduchá, nemáme peníze na to, udělat něco většího, co by dávalo smysl, takže jedeme ve starých kolejích a svět nám vesele utíká a my budeme za chvilku jen mávat.
Třeba proto, že trh s malými družicemi neustále expanduje a čím více poskytovatelů těchto služeb bude Evropa mít, tím lepší to z hlediska konkurence bude.
Vzhledem k tomu, že cena nebude konkurenční lze čekat jen politické zakázky, kde zase cena nebude hrát roli a jen minimum komerčních zakázek. Je potřeba si uvědomit, že vývoj je už úplně někde jinde. Za pár let se rozjede SHS a to bude přepravní služba za pár korun jen aby naplnili kapacitu. Srovnal bych to asi jako objednat si let bizjetem někam za €10000, anebo si koupit low cost letenku za €40. Jistě, tohle bude vhodné pro 99% zákazníků a ten zbytek si připlatí za raketu, ale proč by si měli připlácet za jednorázovou, když na trhu budou mnohem levnější?
Třeba proto, aby podpořili domácí ekonomiku. Výhody nemusí být nutně jen finanční.
Podpora domácí ekonomiky funguje v USA, ale bohužel v Evropě nikoliv, je to smutné, ale je to tak. Dobře to je/bude vidět na prodejích čínských elektromobilů.
Jak vidíte, tady by to fungovat mělo. 😉
Tady se jen utopí další peníze…
Děkuji za Vaši věštbu z kávové sedliny. Já si raději počkám na reálný provoz.
ako, ono to bude niekde uprostred.. nemyslim ze by niekto stavil na spanielov ze niekedy niekam poletia. Nemci len takto tlacia peniaze do juzanskych narodov podrzat ich ekonomiky a knowledge (hlavne mohli nakupovat :)).. co spravidla nie je zle.. stavil by som sa, ze o mesiac, dva sa tu objavi clanok, ze nejaky grecky launch startup dostal zakazku od ESA..
Co je ale super napad, ten univerzalny adapter, to by mala EU\ESA tlacit.. nieco ako ked sa standarizovali cubesaty.. standard voci nosicu a nakladu.. nech konecne „zmena nosica“ nie je ciernou dierou na peniaze a cas. A keby sa to podarilo potlacit o sveta – kto chce vypustit EU naklad musi pouzivat adapte.. take kosmicke USB:)