sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Maketa rakety New Glenn na rampě

Zřejmě testovací první stupeň rakety New Glenn

Na konci roku 2021 firma Blue Origin předpokládala, že si v prosinci 2022 připíše splněný milník v podobě makety rakety New Glenn na startovní rampě. K tomu však nedošlo ani v avizovaném termínu, ani v průběhu celého roku 2023. Dočkali jsme se až v noci na dnešek, tedy zhruba o 14 měsíců později, než se čekalo. Zpoždění zřejmě souvisí s maximální koncentrací firmy na dodávky motorů BE-4 pro raketu Vulcan. Ta si na začátku ledna připsala svůj první start (rovnou úspěšná), takže se Blue Origin může začít opět více věnovat projektu vlastního nosiče New Glenn.

Fotografie startovní rampy LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station pořízená v noci na 12. února 2024. Snímek zachycuje vývoj makety prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně této rakety.
Fotografie startovní rampy LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station pořízená v noci na 12. února 2024. Snímek zachycuje vývoj makety prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně této rakety.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Firma Blue Origin v noci na dnešek vyvezla na rampu LC-36 maketu prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně. Konkrétní průběh zkoušek není oficiálně znám, ale předpokládá se, že první na řadě budou základní testy jako třeba tzv. fit check, lidově řečeno zkouška, která ověří, zda všechna rozhraní „sedí“ na správném místě. Spekulovat můžeme také o zkouškách základní interakce rakety s rampou. Postupem času by mohly přijít i složitější zkoušky a tzv. pathfinder by mohl být nahrazen letovým hardwarem.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…65A73F0A
https://pbs.twimg.com/media/GGHCIIBWQAA7WMz?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jakuik
Jakuik
9 měsíců před

Ahoj, můžete mi někdo popsat, proč se tyto makety, které musí stát mraky peněz dělají ?
To si opravdu potřebují vyzkoušet, jestli je nějaký konektor na správném místě a ne o půl metru vedle ?
Nebo se potom ta maketa použije při výrobě další rakety ?
Potažmo je to opravdu případně o tolik levnější, než prostě vyrobit základ budoucího letového stupně ?

Dneska provádí dopředu počítačové simulace kde čeho během letu a podobně, ale přitom staví maketu, aby si ověřili jestli je kompatibilní s rampou. Vždyť to všechno musí být v počítačových nákresech, na to přeci nepotřebuji vyrábět 100 metrovou rouru a půl roku, rok se se vším zdržovat.

Díky za vysvětlení.
Jarda

Vojta
Vojta
9 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Dělá se to především proto, aby se ověřily vypočítané parametry a aby se personál rampy mohl zacvičit s kusem, který ani zdaleka není tak drahý jako ten letový (který v tomto případě není ani hotový). Konektor o metr vedle by byl extrém, ale prohnutí nosníku při přepravě na rampu o centimetr víc, než se předpokládalo a kvůli tomu problém s nějakou západkou, to už se stát může.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 měsíců před
Odpověď  Vojta

Je to přesně tak, jak píšete. Cílem je v praxi ověřit, zda vše odpovídá předem provedeným počítačovým modelům. Makety jsou řádově levnější než letový hardware a proto se obsluha rampy nemusí při získávání zkušeností s manipulací obávat, že způsobí velkou škodu.

Jakuik
Jakuik
9 měsíců před
Odpověď  Vojta

Děkuji. Ovšem jen tak pro úplnost, SpaceX tento krok úplně vynechává nebo jsem si alespoň nikdy nějaké neletové makety nevšiml.

KarelT
KarelT
9 měsíců před
Odpověď  Vojta

Jakuik: SpaceX nemá přímo maketu, ale má zase spoustu „testovacích prototypů“ na kterých zkouší všechno možné, takže to možná zahrnuje i řadu věcí co zkouší maketa BO.

Mr G
Mr G
9 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Prototypy, alebo makety na otestovanie dizajnu, funkcnosti sa robia prakticky vo vsetkych priemyselnych odvetviach.

Moderne CAD systemy, virtualna realita je velmi napomocna, skracuje proces navrhovania, ale nie vsetko sa da takto otestovat.

To co vy vidite ako plytvanie peniazmi je v skutocnosti presne naopak. Moznost otestovat diel fyzicky vam nic ine nedokaze nahradit. Tento sposob je realne rychlejsi, lacnejsi a efektivnejsi, ako robit upravy na seriovom diely.

SX je firmou, ktora tuto myslienku „rapid prototyping“ presadzuje. A ano, aj SX malo maketu Falconu9, este ked mal konfiguraciu motorov 3 x 3.

Jakuik
Jakuik
9 měsíců před
Odpověď  Mr G

Děkuji za vysvětlení, jen mě prostě přišlo svým způsobem šílené, že zvládnou 1,5 leté zpoždění kvůli maketě. Ale za to asi nebude moci maketa jako taková, ale spíše procesy a priority ve firmě která ji staví.

Honza1616
Honza1616
9 měsíců před
Odpověď  Mr G

Jakuik: 1,5 létě zpoždění? Vážně?

BlueOrigin se představuje jako hlavní konkurent pro SpaceX.

SpaceX byla založena v Březenu 2002, BlueOrigin byla založena dokonce už v září 2000.
Pokud tedy SpaceX začala vyvíjet středně těžký nosič a byla v tom úspěšná a BlueOrigin v tom vidí hlavní konkurenci už v prvních rocích existence, tak o jakém 1,5 letém zpoždění mluvíte, když dnes se píše r.2024 ?

xD XD
……20-leté zpoždění!!
nebo dejme tomu ať nežeru, tak 15 leté zpoždění…..
XD

Chtějí se dostat na Měsíc spolu s programem Artemis, ale do teď do vesmíru neposlali ani lehkou raketu s cubesatem na LEO, natož s čímkoliv těžším.
Mají pouze raketku a kapslí pronpar lidí která je vynese na hranici atmosféry, ale ta nedokončí ani orbitální oblet Země.

Mě přijde že ta firma je jen papírový zaměstnanec
(bez jakékoliv produkce čehokoliv, firma která nemá téměř žádné zázemí a existuje jen na katastrálním a finančním úřadě).
Nebo občas vyrábějící makety, prototypy (viz tento článek, viz jejich „model“ HLS) A občas sem tam z nich vypadne motor pro Vulcan.

PS: ano vím že mají obrovskou výrobní halu kousek od KSC a vlastní rampu, ale i přesto vše si myslím , že dohromady v těch halách nic nemají a téměř nikdo tam nepracuje, podle dosavadního dění
……jak jsem řekl, výrobce jen na papíru….

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.