sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Maketa rakety New Glenn na rampě

Zřejmě testovací první stupeň rakety New Glenn

Na konci roku 2021 firma Blue Origin předpokládala, že si v prosinci 2022 připíše splněný milník v podobě makety rakety New Glenn na startovní rampě. K tomu však nedošlo ani v avizovaném termínu, ani v průběhu celého roku 2023. Dočkali jsme se až v noci na dnešek, tedy zhruba o 14 měsíců později, než se čekalo. Zpoždění zřejmě souvisí s maximální koncentrací firmy na dodávky motorů BE-4 pro raketu Vulcan. Ta si na začátku ledna připsala svůj první start (rovnou úspěšná), takže se Blue Origin může začít opět více věnovat projektu vlastního nosiče New Glenn.

Fotografie startovní rampy LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station pořízená v noci na 12. února 2024. Snímek zachycuje vývoj makety prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně této rakety.
Fotografie startovní rampy LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station pořízená v noci na 12. února 2024. Snímek zachycuje vývoj makety prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně této rakety.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Firma Blue Origin v noci na dnešek vyvezla na rampu LC-36 maketu prvního stupně rakety New Glenn, ke které je připojena maketa druhého stupně. Konkrétní průběh zkoušek není oficiálně znám, ale předpokládá se, že první na řadě budou základní testy jako třeba tzv. fit check, lidově řečeno zkouška, která ověří, zda všechna rozhraní „sedí“ na správném místě. Spekulovat můžeme také o zkouškách základní interakce rakety s rampou. Postupem času by mohly přijít i složitější zkoušky a tzv. pathfinder by mohl být nahrazen letovým hardwarem.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…65A73F0A
https://pbs.twimg.com/media/GGHCIIBWQAA7WMz?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jakuik
Jakuik
1 rok před

Ahoj, můžete mi někdo popsat, proč se tyto makety, které musí stát mraky peněz dělají ?
To si opravdu potřebují vyzkoušet, jestli je nějaký konektor na správném místě a ne o půl metru vedle ?
Nebo se potom ta maketa použije při výrobě další rakety ?
Potažmo je to opravdu případně o tolik levnější, než prostě vyrobit základ budoucího letového stupně ?

Dneska provádí dopředu počítačové simulace kde čeho během letu a podobně, ale přitom staví maketu, aby si ověřili jestli je kompatibilní s rampou. Vždyť to všechno musí být v počítačových nákresech, na to přeci nepotřebuji vyrábět 100 metrovou rouru a půl roku, rok se se vším zdržovat.

Díky za vysvětlení.
Jarda

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpověď  Jakuik

Dělá se to především proto, aby se ověřily vypočítané parametry a aby se personál rampy mohl zacvičit s kusem, který ani zdaleka není tak drahý jako ten letový (který v tomto případě není ani hotový). Konektor o metr vedle by byl extrém, ale prohnutí nosníku při přepravě na rampu o centimetr víc, než se předpokládalo a kvůli tomu problém s nějakou západkou, to už se stát může.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Vojta

Je to přesně tak, jak píšete. Cílem je v praxi ověřit, zda vše odpovídá předem provedeným počítačovým modelům. Makety jsou řádově levnější než letový hardware a proto se obsluha rampy nemusí při získávání zkušeností s manipulací obávat, že způsobí velkou škodu.

Jakuik
Jakuik
1 rok před
Odpověď  Vojta

Děkuji. Ovšem jen tak pro úplnost, SpaceX tento krok úplně vynechává nebo jsem si alespoň nikdy nějaké neletové makety nevšiml.

KarelT
KarelT
1 rok před
Odpověď  Vojta

Jakuik: SpaceX nemá přímo maketu, ale má zase spoustu „testovacích prototypů“ na kterých zkouší všechno možné, takže to možná zahrnuje i řadu věcí co zkouší maketa BO.

Mr G
Mr G
1 rok před
Odpověď  Jakuik

Prototypy, alebo makety na otestovanie dizajnu, funkcnosti sa robia prakticky vo vsetkych priemyselnych odvetviach.

Moderne CAD systemy, virtualna realita je velmi napomocna, skracuje proces navrhovania, ale nie vsetko sa da takto otestovat.

To co vy vidite ako plytvanie peniazmi je v skutocnosti presne naopak. Moznost otestovat diel fyzicky vam nic ine nedokaze nahradit. Tento sposob je realne rychlejsi, lacnejsi a efektivnejsi, ako robit upravy na seriovom diely.

SX je firmou, ktora tuto myslienku „rapid prototyping“ presadzuje. A ano, aj SX malo maketu Falconu9, este ked mal konfiguraciu motorov 3 x 3.

Jakuik
Jakuik
1 rok před
Odpověď  Mr G

Děkuji za vysvětlení, jen mě prostě přišlo svým způsobem šílené, že zvládnou 1,5 leté zpoždění kvůli maketě. Ale za to asi nebude moci maketa jako taková, ale spíše procesy a priority ve firmě která ji staví.

Honza1616
Honza1616
1 rok před
Odpověď  Mr G

Jakuik: 1,5 létě zpoždění? Vážně?

BlueOrigin se představuje jako hlavní konkurent pro SpaceX.

SpaceX byla založena v Březenu 2002, BlueOrigin byla založena dokonce už v září 2000.
Pokud tedy SpaceX začala vyvíjet středně těžký nosič a byla v tom úspěšná a BlueOrigin v tom vidí hlavní konkurenci už v prvních rocích existence, tak o jakém 1,5 letém zpoždění mluvíte, když dnes se píše r.2024 ?

xD XD
……20-leté zpoždění!!
nebo dejme tomu ať nežeru, tak 15 leté zpoždění…..
XD

Chtějí se dostat na Měsíc spolu s programem Artemis, ale do teď do vesmíru neposlali ani lehkou raketu s cubesatem na LEO, natož s čímkoliv těžším.
Mají pouze raketku a kapslí pronpar lidí která je vynese na hranici atmosféry, ale ta nedokončí ani orbitální oblet Země.

Mě přijde že ta firma je jen papírový zaměstnanec
(bez jakékoliv produkce čehokoliv, firma která nemá téměř žádné zázemí a existuje jen na katastrálním a finančním úřadě).
Nebo občas vyrábějící makety, prototypy (viz tento článek, viz jejich „model“ HLS) A občas sem tam z nich vypadne motor pro Vulcan.

PS: ano vím že mají obrovskou výrobní halu kousek od KSC a vlastní rampu, ale i přesto vše si myslím , že dohromady v těch halách nic nemají a téměř nikdo tam nepracuje, podle dosavadního dění
……jak jsem řekl, výrobce jen na papíru….

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.