sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Obnova diskuzí o soukromé servisní misi k HST

Dne 29. listopadu vydala NASA oznámení o problémech s jedním ze tří gyroskopů Hubbleova teleskopu. Teleskop automaticky přešel do bezpečnostního režimu, všechny přístroje jsou stabilní a teleskop je obecně v dobrém stavu. Důvodem přechodu do bezpečnostního režimu byl jeden z gyroskopů, který začal poskytovat chybné údaje úhlových rychlostí pro orientaci celého teleskopu. Kvůli přechodu do bezpečnostního režimu jsou nyní vědecké operace pozastaveny a teleskop vyčkává na příkazy ze Země.

Zobrazení HST pointing control system
Zobrazení HST pointing control system
Zdroj: esahubble.org

Poprvé přešel teleskop do bezpečnostního režimu 19. listopadu, tehdy se podařilo operačnímu týmu situaci vyřešit a obnovit běžný provoz teleskopu. Nestabilní gyroskop ale způsobil další výpadek již 21. listopadu a po další obnově došlo ke stejné situaci opět 23. listopadu. Agentura v prohlášení uvedla, že inženýři problém studují, ale zatím neodhadli, kdy se vědecký provoz obnoví. Hubbleův teleskop může pracovat i s jedním gyroskopem, i když s určitou ztrátou produktivity, jako je nemožnost provádět některá pozorování sluneční soustavy.

Hubbleův teleskop má celkově šest gyroskopů, které byly instalovány při poslední páté misi STS-125 s raketoplánem Atlantis, provedené v roce 2009. Od roku 2009 postupně přestala fungovat polovina z těchto gyroskopů. Problémy Hubbleova teleskopu vyvolaly okamžitě reakci Jareda Isaacmana, zakladatele společnosti Draken International a účastníka soukromé mise Inspiration4, který uvedl na sociálních sítích.

„Dejte nám instruktora…“

Isaacman tím odkazoval na studii, kterou oznámila agentura NASA a SpaceX, studující možnosti provedení servisní mise k teleskopu s využitím soukromé kosmické lodě Crew Dragon. V té době Isaacman navrhl, že by mise k HST mohla být druhou ze tří plánovaných misí Polaris. Isaacman v jiných příspěvcích na sociálních sítích odkazoval, že studie dospěla k závěru o proveditelnosti mise a uvedl „Mělo by to být snadné rozhodnutí o riziku/zisku.“ Podrobnosti o tom, jak bude mise probíhat, ale neprozradil.

Společnost SpaceX není jedinou možností pro servis Hubbleova teleskopu. Agentura NASA v prosinci minulého roku zveřejnila žádost o návrhy různých druhů řešení z řad odborné veřejnosti, kde hledala koncepty komerčních misí k oživení HST. NASA uvedla, že takovou misi nebude financovat, ale místo toho ji nabídne jako příležitost pro společnosti, které tak mohou předvést své schopnosti družicového servisu. Agentura obdržela osm odpovědí, včetně jedné od společnosti Astroscale, poskytující satelitní služby ve spolupráci s vesmírnou přepravní společností Momentus. NASA v té době uvedla, že je vyhodnocuje, ale zatím nebyl uveden žádný časový plán pro dokončení tohoto vyhodnocení.

Posádka poslední servisní mise STS-125. Zleva doprava: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthurová, Grunsfeld, a Feustel
Posádka poslední servisní mise STS-125. Zleva doprava: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthurová, Grunsfeld, a Feustel
Zdroj: cs.wikipedia.org

Představitelé průmyslu soukromě uvedli, že věří v možnost nějaké „reboost“ mise zahrnující buď Crew Dragon nebo robotickou kosmickou loď, která by mohla být se současnými schopnostmi proveditelná. To by pomohlo prodloužit život HST. Ohledně schopnosti opravit teleskop však panuje spíše skepse vzhledem ke složitosti takové práce. Crew Dragonu chybí možnosti, jako je přechodová komora a robotické rameno, zatímco robotické systémy zatím neprokázaly schopnost provádět pokročilé opravy na oběžné dráze.

Další otázkou jsou finanční náklady. Podle vyjádření NASA by se například „reboost“ mise uskutečnila barterovým způsobem, ale plnohodnotná servisní mise by jistě znamenala určité náklady i pro NASA. Příkladem nákladů může být příprava hardwaru potřebného k opravě či pracovní čas inženýrů připravujících takovou misi. Celá tato situace navíc přišla v době, kdy dochází ke snižování rozpočtu agentury pro FY2024, který se týká i rozpočtu uděleném na provoz samotného teleskopu.

Závěrem článku si dovolím přidat odkaz na stránky NASA řešící problematiku gyroskopů.

science.nasa.gov/mission/hubble/observatory

Přeloženo z:
spacenews.com/
science.nasa.gov/

Zdroje informací:
spacenews.com/

Zdroje obrázků:
spacenews.com/
esahubble.org/
cs.wikipedia.org/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
11 měsíců před

Tak si asi počkáme až se bude létat se Starship.
Pak už by to mohlo být jednodušší.

petrH
petrH
11 měsíců před
Odpověď  Tomáš Pojezný

to určitě nevydrží. Pokud by se čekalo na pilotovanou SS tak bude HTS už ležet na dně oceánu.

pave69
pave69
11 měsíců před

Nějak jsem si vzpomněl na Nauku…

Vojta
Vojta
11 měsíců před

A nebo poslat za Hubbla náhradu. Bude to drahé, ale to bude i pilotovaná/robotická mise na jeho opravu. Navíc nový teleskop bude osazen modernějšími přístroji, takže poskytne kvalitnější data. NASA má teď bohužel extrémně napjatý rozpočet kvůli Artemis a vlastně i spoustě dalších projektů. Pokud je možné sehnat finance na opravu jinde, může být oprava výhodnější.

Ivo
Ivo
11 měsíců před
Odpověď  Vojta

Ano, bohužel i toto jsou ta negativa extrémně předražené SLS, kdy pak chybí jinde.

Jiří Hošek
11 měsíců před
Odpověď  Ivo

Ano, bohužel stále neexistuje levnější komerční alternativa.

petrH
petrH
11 měsíců před
Odpověď  Vojta

Poslat náhradu můžete vždy. V tomto konceptu nejde ani tak o to HTS opravit což se může a nemusí povést. Jde o to získat další soukromé společnosti schopné plnit podobné zakázky. Zájem NASA je jejich vznik nebo podpora a zájem společností je získat znalosti a naučit se to. HTS je na hraně, životnosti a dnes i použitelnosti. Jeho čas se krátí a jeho hodnota prudce klesá. Takže je pro podobnou riskantní výukovou misi vhodný.

MOZE
MOZE
11 měsíců před
Odpověď  Vojta

Ku tým modernejším prístrojom dodám len toľko, že HST je konštruovaný skoro ako lego, prístroje sa môžu kedykoľvek nahradiť novými,,modernými“ stačí ich tam ,,len“ dopraviť, gyroskopy sú spotrebný materiál, s výmenou sa počíta, dokonca už má namontovaný dokovaci prstenenec, ešte stále platí, že sa na ňom robia len tie pozorovania, ktoré sa nedajú zo zeme (+nejaké špecifické jednorazové udalosti) a pozorovací čas stále nestačí, bola by škoda oň prísť,

vakuum
vakuum
11 měsíců před

Na geostacionární dráze už robot prodloužil životnost aktivní družici. Robot se chytal za trysku. Na HST jsou madla a chyty pro servisní mise. Myslím, že externí gyroskop a pohon s plnou nádrží bude řešení. Kosmonauti můžou dorazit potom. Každopádně HST je dobrá platforma pro servisní experiment.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
11 měsíců před

Upřímně řečeno, po 60 letech pilotované kosmonautiky bych očekával schopnost provádět opravy nejen na oběžné dráze Země, ale i v Lagrangeových bodech L1 a L2. Dokonce z hlediska praktického přínosu se mi to zdá významnější než pilotovaný let k Marsu. Příčinou, proč tomu tak není, je současný systém financování vědy, kdy se jedná o granty (či de facto granty, i když jde o rozpočet NASA) na jednotlivé projekty a nikoli o systematické budování schopností. 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
11 měsíců před
Odpověď  Karel Kocourek

Budování schopností servisovat družice se zaměřuje primárně na družice telekomunikační a u nich se nepočítá s pilotovanou misí, ale robotickou družicí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.