SLS pro Artemis 2 má všechny motory RS-25

Týmy na Michoud Assembly Facility u New Orleans provedly strukturální usazení všech čtyř raketových motorů do centrálního stupně rakety SLS určen pro misi Artemis 2. Tento letový test bude první pilotovanou výpravou realizovanou v rámci programu Artemis. První z motorů technici nainstalovali 11. září, druhý následoval hned 15. září, třetí motor 19. září a poslední dokonce rovnou 20. září. Zástupci NASA, Aerojet Rocketdyne, L3 Harris Technologies i Boeingu se nyní zaměří na komplexní úkoly, které souvisí s kompletních připojením motorů ke stupni a integraci pohonných a elektrických systémů v rámci celé struktury.

Centrální stupeň rakety SLS měří na výšku skoro 65 metrů a tvoří tak páteř celé lunární rakety. Její dvě nádrže jsou určeny pro superchladné pohonné látky – kapalný kyslík a kapalný vodík, které spalují raketové motory RS-25. Kromě toho centrální stupeň obsahuje také letové počítače a elektronické systémy. Při startu mise Artemis 2 poskytnou čtyři motory RS-25 celkový tah více než 900 tun, přičemž budou pracovat nepřetržitě během prvních osmi minut letu. Centrální stupeň tak bude klíčový k tomu, aby se náklad dostal na správnou dráhu a nakonec mohl i vyrazit k Měsíci.

Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.

Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/MAF_20230921_CS2_4EnginesInstalled_02-scaled.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…CS2%20Engine%202063%20install-293~large.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

13 komentářů ke článku “SLS pro Artemis 2 má všechny motory RS-25”

  1. Ivo napsal:

    Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

  2. Martin_V napsal:

    Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Díky!

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
        Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

      • Martin_V napsal:

        Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

        Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

  3. vilous VÝSTRAHA napsal:

    sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

  4. vilous VÝSTRAHA napsal:

    Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.