Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na druhý integrovaný let systému SuperHeavy / Starship. Raketa SuperHeavy B9, která momentálně pobývá v montážní sekci, dostala v průběhu včerejška na svůj vrchol speciální prstenec s mnoha protáhlými otvory, kterými mají unikat spaliny z motorů Starship S25 při takzvaném hotstagingu. Plán SpaceX je takový, že raketa SuperHeavy nechá v závěru své činnosti pracovat pouze tři centrální motory Raptor. V té době se zažehnou tři vakuové motory Raptor na Starship, jejichž spaliny uniknou právě zmíněnými otvory v nainstalovaném prstenci. Následovat bude separace SuperHeavy od Starship a krátce poté se zažehnou i zbývající tři atmosférické motory na Starship.
Four frames from the near future#Starship #SpaceX pic.twitter.com/qgw4eLl5YT
— Alex Svan (@AlexSvanArt) August 18, 2023
V souvislosti s přípravami na druhý let Suepr Heavy / Starship, se sluší poznamenat, že komunita fanoušků v posledních hodinách zbystřila. Objevila se totiž upozornění pro námořníky v okolí, což by mohlo naznačovat, že by ke startu mohlo dojít 31. srpna. Tuto informaci je však zapotřebí brát s velkou rezervou, jelikož tato vydaná upozornění se mohou měnit – zvlášť když SpaceX má ještě několik nesplněných úkolů. Firma již předala Federálnímu leteckému úřadu své dokumenty o vyšetřování minulé nehody a nyní se bude čekat na to, kdy úřad povolení ke startu vydá. I bez toho ještě SpaceX musí provést několik testů hardwaru, takže start nám velmi pravděpodobně sklouzne nejméně na září.
A na závěr ještě jedna drobnost, která se týká systému SuperHeavy / Starship, byť nikoliv jejich nejbližšího startu. Firma se před pár hodinami pochlubila záběry ze statického zážehu raketového motoru Raptor na základně McGregor. Na tom by nebylo nic neobvyklého, takových testů probíhají stovky. U tohoto však na první pohled zaujala skutečnost, že motor byl nakloněný o 15°. Jak zanedlouho vysvětlil Elon Musk, byl to zážeh, při kterém se ověřoval maximální náklon motoru, který bude potřeba během přistávacího manévru.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F3xs_QzXMAAkS7T?format=jpg&name=large
Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.
Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?
Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.
Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.
Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.
Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď
Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.
Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…
Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?
Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…
To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.
Díky, velice si cením toho, co děláte.
Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉
Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.
Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.
Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.
A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.
Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.
Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.
Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.
Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).
Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.
Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.
Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?
Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.
Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.
Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.
Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď
Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.
Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…
Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?
Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…
To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.
Díky, velice si cením toho, co děláte.
Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉
Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.
Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.
Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.
A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.
Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.
Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.
Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.
Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).
Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.