sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SuperHeavy B9 dostala prstenec pro hotstaging

Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na druhý integrovaný let systému SuperHeavy / Starship. Raketa SuperHeavy B9, která momentálně pobývá v montážní sekci, dostala v průběhu včerejška na svůj vrchol speciální prstenec s mnoha protáhlými otvory, kterými mají unikat spaliny z motorů Starship S25 při takzvaném hotstagingu. Plán SpaceX je takový, že raketa SuperHeavy nechá v závěru své činnosti pracovat pouze tři centrální motory Raptor. V té době se zažehnou tři vakuové motory Raptor na Starship, jejichž spaliny uniknou právě zmíněnými otvory v nainstalovaném prstenci. Následovat bude separace SuperHeavy od Starship a krátce poté se zažehnou i zbývající tři atmosférické motory na Starship.

V souvislosti s přípravami na druhý let Suepr Heavy / Starship, se sluší poznamenat, že komunita fanoušků v posledních hodinách zbystřila. Objevila se totiž upozornění pro námořníky v okolí, což by mohlo naznačovat, že by ke startu mohlo dojít 31. srpna. Tuto informaci je však zapotřebí brát s velkou rezervou, jelikož tato vydaná upozornění se mohou měnit – zvlášť když SpaceX má ještě několik nesplněných úkolů. Firma již předala Federálnímu leteckému úřadu své dokumenty o vyšetřování minulé nehody a nyní se bude čekat na to, kdy úřad povolení ke startu vydá. I bez toho ještě SpaceX musí provést několik testů hardwaru, takže start nám velmi pravděpodobně sklouzne nejméně na září.

A na závěr ještě jedna drobnost, která se týká systému SuperHeavy / Starship, byť nikoliv jejich nejbližšího startu. Firma se před pár hodinami pochlubila záběry ze statického zážehu raketového motoru Raptor na základně McGregor. Na tom by nebylo nic neobvyklého, takových testů probíhají stovky. U tohoto však na první pohled zaujala skutečnost, že motor byl nakloněný o 15°. Jak zanedlouho vysvětlil Elon Musk, byl to zážeh, při kterém se ověřoval maximální náklon motoru, který bude potřeba během přistávacího manévru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F3xs_QzXMAAkS7T?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
38 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rosta
Rosta
1 rok před

Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.

Rosta
Rosta
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.

ldx
ldx
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před

Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Díky, velice si cením toho, co děláte.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉

IvanP
IvanP
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  IvanP

Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.

ldx
ldx
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.

A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  Radek V.

Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před
Odpovědět  Radek V.

Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.

Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).

Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.

Rosta
Rosta
1 rok před

Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.

Rosta
Rosta
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.

ldx
ldx
1 rok před
Odpovědět  Rosta

Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před

Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky, velice si cením toho, co děláte.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  JanHonnza

Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉

IvanP
IvanP
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  IvanP

Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.

ldx
ldx
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.

A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  Radek V.

Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před
Odpovědět  Radek V.

Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.

Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).

Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.

https://kosmonautix.cz/2023/08/18/superheavy-b9-dostala-prstenec-pro-hotstaging/