sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Space Rider vstupuje do fáze stavby a testů

Space Rider, bezpilotní robotická kosmická laboratoř, jejíž rozměry agentura ESA přirovnává ke dvěma minivanům, má být schopna setrvat na oběžné dráze až dva měsíce. Její konstrukci tvoří dvě hlavní části – orbitální modul zajišťuje vše, co je potřeba při obíhání okolo naší planety a návratový modul umožní Space Rideru i experimentům na jeho palubě bezpečný návrat na Zemi. Orbitální modul má být v zásadě prodloužením / nadstavbou 4. stupně nosné rakety Vega. Jeho úkoly zahrnují dodávky elektrické energie, manévrování na oběžné dráze i stabilizaci v prostoru. V návratovém modulu se budou odehrávat experimenty a jeho tepelný štít zajistí ochranu útrob Space Rideru před intenzivním žárem, který provází návraty do atmosféry. Součástí návratového modulu bude také přistávací systém.

Hodnocení, které probíhalo minulý měsíc, dalo programu Space Rider zelenou pro zahájení stavby systémů této kosmické lodi, ale také pro spuštění intenzivních zkoušek, které by měly prověřit, jak bude nový stroj létat, vracet se na Zemi a přistávat. Kvalifikační modely několika jednotek a systémů již byly doručeny k testům a poté, co zkušební kampaň skončí, dojde k autorizaci zahájení stavby letových exemplářů. Space Rider má využívat inovativní metodu brzdění z orbitální rychlosti zhruba 28 800 km/h na přistávací rychlost potřebnou k dosednutí na ranvej, která má vyrůst na kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Po opuštění nadzvukových rychlostí se bude návratový modul nacházet zhruba 5 kilometrů od ranveje. V tu chvíli má uvolnit padák typu parafoil a domanévrovat na něm k měkkému dosednutí.

Space Rider má přistávat na padáku.
Space Rider má přistávat na padáku.
Zdroj: https://www.esa.int/

Testy zmenšeného padáku mají začít ještě v tomto měsíci a půjde o přípravu na plnorozměrové testy padáku o ploše 70 metrů čtverečních, které jsou naplánovány na letošní rok. Testy zmenšeného modelu pomohou inženýrům doladit algoritmy, které budou automaticky navigovat stroj na přistání, přičemž samotné manévrování proběhne s pomocí navijáků, které budou přitahovat a uvolňovat táhla padáku – stejně jako to dělají lidé. Protože počasí poručit neumíme, jsou na příští rok plánované další testy, které by měly probíhat za těch nejhorších možných podmínek. Dalším krokem budou tzv. system drop testy, při kterých se budou testovat všechny prvky společně, aby bylo vidět, jak přistávací systém, software a padák spolupracují na bezpečném přistání bez ohledu na vítr.

Samotný podvozek bude také inovativní. Space Rider využije na předním podvozku jedno kolo, zatímco v zadní části najdeme dvojici lyží. Tento systém má zajistit vyšší stabilitu při bočním větru a jelikož jsou lyže plošší než kola, zbyde při jejich použití v útrobách Space Rideru více prostoru pro experimenty. „Přesun do vývojové fáze D je milníkem celého projektu. Tým kolem Space Rideru se těší na to, až převede naše teorie do praxe v podobě tohoto jedinečného projektu,“ uvedl Dante Galli, programový manažer Space Rideru.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/24574683-1-eng-GB/Space_Rider.jpg
https://www.esa.int/…/24579187-2-eng-GB/Space_Rider_parafoil.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
1 rok před

Půjde to časem předělat na pilotovanou loď?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Kamil

Osobně si myslím, že ne, ale to by mohly obstarat jiné projekty.

pave69
pave69
1 rok před

Divné, že je dělaný tak, aby se vešel pod aerodynamický kryt Vegy. Člověk by myslel, že když přežije průlet atmosférou při přistání, tak by mohl vzlétat bez aerodynamického krytu.
Trochu to vypadá, že si to vydupali odboráři z RUAG Space 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  pave69

To bych neřekl. Podívejte se třeba na X-37. Ten také startuje pod krytem. To samé bude zřejmě čekat i Dream Chaser – ten měl původně létat s lidmi bez krytu, ale jeho cargo verze jej zřejmě dostane. Je to jednodušší z hlediska zajištění aerodynamiky rakety.

Kamil
Kamil
1 rok před

Půjde to časem předělat na pilotovanou loď?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Kamil

Osobně si myslím, že ne, ale to by mohly obstarat jiné projekty.

pave69
pave69
1 rok před

Divné, že je dělaný tak, aby se vešel pod aerodynamický kryt Vegy. Člověk by myslel, že když přežije průlet atmosférou při přistání, tak by mohl vzlétat bez aerodynamického krytu.
Trochu to vypadá, že si to vydupali odboráři z RUAG Space 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  pave69

To bych neřekl. Podívejte se třeba na X-37. Ten také startuje pod krytem. To samé bude zřejmě čekat i Dream Chaser – ten měl původně létat s lidmi bez krytu, ale jeho cargo verze jej zřejmě dostane. Je to jednodušší z hlediska zajištění aerodynamiky rakety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.