Sonda Psyche vstupuje do závěrečné přípravy

Americká sonda Psyche by měla do vesmírného prostoru vyrazit na raketě Falcon Heavy z rampy LC-39A na Kennedyho středisku na Floridě 5. října v 16:38 SELČ, přičemž možnost odstartovat bude otevřena až do 25. října. Po opuštění zemské gravitační studny bude sonda využívat solárně-elektrický pohon, aby zvládla šest let trvající cestu k planetce Psyche. Tento cílový objekt měří v nejširším bodě cca 280 km a představuje jedinečnou možnost prozkoumat planetku bohatou na kovy, která kdysi dávno mohla být jádrem planetesimály, základního stavebního kamene při vzniku planet. Až se sonda Psyche dostane do hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem, stráví obíháním kolem stejnojmenné planetky 26 měsíců, během kterých bude pořizovat fotografie a další měření, která pomohou vědcům určit složení planetky a prozkoumat její historii.

Ještě předtím však musí zhruba třicetičlenný tým dokončit fázi sestavování, testů a startu mise. Experti již nedávno zakončili několik týdnů trvající etapu funkčních zkoušek vědeckých přístrojů, ale i hardwaru a softwaru sondy. Po odstranění i posledních kabelů, které jako hadi ovinuly sondu a její hardware, bude Psyche uzavřena opětovnou instalací exteriérových panelů, které byly odstraněny kvůli přístupu a následně proběhne dokončení tepelné izolace. V průběhu července má ještě dojít k integraci a zkoušce vyklopení obřích fotovoltaických panelů. Na polovinu srpna je naplánován začátek pomalého plnění 1 085 kg pohonného média, konkrétně xenonu. Tento proces by měl trvat několik týdnů. Luis Dominguez, vedoucí zodpovědný za systémy a elektroniku pro fázi montáže, testů a startovních činností většinou pracuje v kalifornské JPL, ale od začátku června pobývá na Mysu Canaveral. „Pokračujeme a posouváme se vpřed,“ přiznává a dodává: „Jsme si jistí, že až budeme na rampě, budeme připraveni zmáčknout to tlačítko. Pro nás všechny bude úžasné vidět tohohle ptáčka v letu.